Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, elektrik ve manyetizmanın temel kavramlarını ve yasalarını öğretmek ve özellikle öğrencilerin fiziğin bir disiplin olarak dünyanın nasıl işlediğine dair derin bir anlayış elde etmek için nasıl kullanılabileceğini kendi kendilerine öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Elektrik yükü, Coulomb Yasası, Elektrik Alan, Elektrik Akısı, Gauss Yasası, Elektrik Potansiyel, Elektriksel Potansiyel Enerji, Kondansatörler, Elektrik akımı, direnç ve Ohm Kanunu, Güç, Devreler, Kirchhoff Kuralları, Manyetik kuvvet, Biot-Savart Yasası, İki paralel iletken arasındaki manyetik kuvvet, Akımın yarattığı manyetik alan, Ampere Yasası, Manyetik Akı, Faraday Yasası, Lenz Kuralı, Indüksiyon EMK'ları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bölüm 23. Elektrik Alanları
23.1 Elektrik Yüklerinin Özellikleri.
23.2 Nesneleri İndüksiyon Yoluyla yükleme.
23.3 Coulomb Yasası. |
|
2) |
Bölüm 23. Devamı
23.4 Analiz Modeli: Elektrik Alanın içindeki Parçacık.
23.5 Sürekli Bir Yük Dağılımının Elektrik Alanı.
23.6 Elektrik Alan Çizgileri.
23.7 Düzgün Elektrik Alanın içinde Yüklü Parçacıkların Hareketi. |
|
3) |
Bölüm 24. Gauss Yasası
24.1 Elektrik Akısı.
24.2 Gauss Yasası.
24.3 Gauss Yasasının Çeşitli Yük Dağılımlarına Uygulanması.
24.4 Elektrostatik Dengedeki İletkenler. |
|
4) |
Bölüm 25. Elektrik Potansiyeli
25.1 Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Farkı.
25.2 Düzgün Elektrik Alandaki Potansiyel Farkları.
25.3 Noktasal Yüklerin Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Enerjisi.
25.4 Elektrik Potansiyelinden Elektrik Alanının Değerinin Elde Edilmesi.
25.5 Sürekli Yük Dağılımlarından Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli.
25.6 Yüklü Bir İletkenden Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli. |
|
5) |
Bölüm 26. Kapasitans (Sığa) ve Dielektrikler
26.1 Kapasitans Tanımı.
26.2 Kapasitansın Hesaplanması.
26.3 Kapasitör Kombinasyonları.
26.4 Yüklü Bir Kapasitörde Depolanan Enerji.
26.5 Dielektrikli Kapasitörler. |
|
6) |
Bölüm 27. Akım ve Direnç
27.1 Elektrik Akımı.
27.2 Direnç.
27.4 Direnç ve Sıcaklık.
27.6 Elektrik Gücü |
|
7) |
Bölüm 28. Doğru Akım Devreleri
28.1 Elektromotor Kuvveti
28.2 Seri ve Paralel Dirençler.
28.3 Kirchhoff Kuralları. |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Bölüm 28. Devamı
28.4 RC Devreleri.
Bölüm 29. Manyetik Alanlar
29.1 Analiz Modeli: Manyetik Alandaki Parçacık.
29.2 Düzgün Manyetik Alanda içinde Yüklü Bir Parçacığın Hareketi. |
|
10) |
Bölüm 29. Devamı
29.3 Manyetik Alanda Hareket Eden Yüklü Parçacıkları İçeren Uygulamalar
29.4 Akım Taşıyan Bir İletkene Etki Eden Manyetik Kuvvet.
29.5 Düzgün Manyetik Alandaki Akım halkası üzerindeki Tork. |
|
11) |
Bölüm 30. Manyetik Alan Kaynakları
30.1 Biot-Savart Yasası.
30.2 İki Paralel İletken Arasındaki Manyetik Kuvvet.
30.3 Ampere Yasası. |
|
12) |
Bölüm 30. Devamı
30.4 Bir Solenoidin Manyetik Alanı.
30.5 Manyetizmadaki Gauss Yasası.
34.1 Yerdeğiştirme Akımı ve Ampere Yasasının Genel Formu.
34.2 Maxwell Denklemleri. |
|
13) |
Bölüm 31. Faraday Yasası
31.1 Faraday İndüksiyon Yasası.
31.2 Hareketsel emf.
31.3 Lenz Yasası.
31.4 İndüklenen emf ve Elektrik Alanları.
31.5 Jeneratörler ve Motorlar. |
|
14) |
Bölüm 32. İndüktans
32.1 Öz-İndüksiyon ve İndüktans.
32.2 RL Devreleri.
32.3 Manyetik Alandaki Enerji.
32.4 Karşılıklı İndüktans.
32.5 Bir LC Devresindeki Salınımlar. |
|
15) |
Genel Tekrar |
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
PÇ 1.1) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği yeterli bilgi birikimine sahip olma |
|
2) |
PÇ 1.2) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği kuramsal (teorik) bilgileri alanında kullanabilme |
|
3) |
PÇ 1.3) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği becerileri alanında uygulayabilme |
|
4) |
PÇ 2.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlayabilme |
|
5) |
PÇ 2.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçebilme |
|
6) |
PÇ 2.3) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini uygulayabilme |
|
7) |
PÇ 3.1) Herhangi bir süreci, olayı, olguyu, donanımı veya ürünü anlama, yorumlayabilme |
5 |
8) |
PÇ 3.2) Karşılaştığı sorunları uygun ve çağdaş yöntemlerle çözebilme |
5 |
9) |
PÇ 4.) Kişisel ve mesleki gelişim için alanı dışında farklı disiplinlere ilgi gösterebilme |
|
10) |
PÇ 5.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçebilme, kullanabilme |
|
11) |
PÇ 5.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme |
|
12) |
PÇ 6) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında tasarım, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, raporlama, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlayabilme |
|
13) |
PÇ 7) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilme ve iyi iletişim kurabilme becerisi. |
|
14) |
PÇ 8.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme |
|
15) |
PÇ 8.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme |
|
16) |
PÇ 9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olma. |
|
17) |
PÇ 10) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olma. |
|
18) |
PÇ 11) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini (Çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal kavrayabilme |
|