MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 42,44,52,62,72,85

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1400121006
Ders İsmi: Physics II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 2 0 4 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Şeyda ŞAHİNER
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, elektrik ve manyetizmanın temel kavramlarını ve yasalarını öğretmek ve özellikle öğrencilerin fiziğin bir disiplin olarak dünyanın nasıl işlediğine dair derin bir anlayış elde etmek için nasıl kullanılabileceğini kendi kendilerine öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Elektrik yükü, Coulomb Yasası, Elektrik Alan, Elektrik Akısı, Gauss Yasası, Elektrik Potansiyel, Elektriksel Potansiyel Enerji, Kondansatörler, Elektrik akımı, direnç ve Ohm Kanunu, Güç, Devreler, Kirchhoff Kuralları, Manyetik kuvvet, Biot-Savart Yasası, İki paralel iletken arasındaki manyetik kuvvet, Akımın yarattığı manyetik alan, Ampere Yasası, Manyetik Akı, Faraday Yasası, Lenz Kuralı, Indüksiyon EMK'ları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1) Öğrenciler Fizik alanındaki güncel bilgilere, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır. Fizik ile ilgili kaynakları kullanabilecek düzeyde bilgi donanımına sahip olacaktır. 2) Öğrenciler, fiziksel ve matematiksel sezgi ve kavramsal anlayışı gösteren nitel analizler yapabileceklerdir. 3) Öğrenciler, elektrik ve manyetik alanları içeren durumlarda nicel hesaplamalar yapabilecek ve ilgili temel birimler, vektör toplama ve temel hesaplamanın uygulanması hakkında bilgi gösterebileceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1) Öğrenciler derste öğrendikleri kuramsal bilgileri uygulayabilecektir. 2) Öğrenciler deneysel verileri gerektiği biçimde değerlendirilebilecektir. 3) Öğrenciler alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilecek, verileri yorumlayabilecek, değerlendirebilecek ve analiz edebilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bölüm 23. Elektrik Alanları 23.1 Elektrik Yüklerinin Özellikleri. 23.2 Nesneleri İndüksiyon Yoluyla yükleme. 23.3 Coulomb Yasası.
2) Bölüm 23. Devamı 23.4 Analiz Modeli: Elektrik Alanın içindeki Parçacık. 23.5 Sürekli Bir Yük Dağılımının Elektrik Alanı. 23.6 Elektrik Alan Çizgileri. 23.7 Düzgün Elektrik Alanın içinde Yüklü Parçacıkların Hareketi.
3) Bölüm 24. Gauss Yasası 24.1 Elektrik Akısı. 24.2 Gauss Yasası. 24.3 Gauss Yasasının Çeşitli Yük Dağılımlarına Uygulanması. 24.4 Elektrostatik Dengedeki İletkenler.
4) Bölüm 25. Elektrik Potansiyeli 25.1 Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Farkı. 25.2 Düzgün Elektrik Alandaki Potansiyel Farkları. 25.3 Noktasal Yüklerin Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Enerjisi. 25.4 Elektrik Potansiyelinden Elektrik Alanının Değerinin Elde Edilmesi. 25.5 Sürekli Yük Dağılımlarından Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli. 25.6 Yüklü Bir İletkenden Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli.
5) Bölüm 26. Kapasitans (Sığa) ve Dielektrikler 26.1 Kapasitans Tanımı. 26.2 Kapasitansın Hesaplanması. 26.3 Kapasitör Kombinasyonları. 26.4 Yüklü Bir Kapasitörde Depolanan Enerji. 26.5 Dielektrikli Kapasitörler.
6) Bölüm 27. Akım ve Direnç 27.1 Elektrik Akımı. 27.2 Direnç. 27.4 Direnç ve Sıcaklık. 27.6 Elektrik Gücü
7) Bölüm 28. Doğru Akım Devreleri 28.1 Elektromotor Kuvveti 28.2 Seri ve Paralel Dirençler. 28.3 Kirchhoff Kuralları.
8) Ara Sınav
9) Bölüm 28. Devamı 28.4 RC Devreleri. Bölüm 29. Manyetik Alanlar 29.1 Analiz Modeli: Manyetik Alandaki Parçacık. 29.2 Düzgün Manyetik Alanda içinde Yüklü Bir Parçacığın Hareketi.
10) Bölüm 29. Devamı 29.3 Manyetik Alanda Hareket Eden Yüklü Parçacıkları İçeren Uygulamalar 29.4 Akım Taşıyan Bir İletkene Etki Eden Manyetik Kuvvet. 29.5 Düzgün Manyetik Alandaki Akım halkası üzerindeki Tork.
11) Bölüm 30. Manyetik Alan Kaynakları 30.1 Biot-Savart Yasası. 30.2 İki Paralel İletken Arasındaki Manyetik Kuvvet. 30.3 Ampere Yasası.
12) Bölüm 30. Devamı 30.4 Bir Solenoidin Manyetik Alanı. 30.5 Manyetizmadaki Gauss Yasası. 34.1 Yerdeğiştirme Akımı ve Ampere Yasasının Genel Formu. 34.2 Maxwell Denklemleri.
13) Bölüm 31. Faraday Yasası 31.1 Faraday İndüksiyon Yasası. 31.2 Hareketsel emf. 31.3 Lenz Yasası. 31.4 İndüklenen emf ve Elektrik Alanları. 31.5 Jeneratörler ve Motorlar.
14) Bölüm 32. İndüktans 32.1 Öz-İndüksiyon ve İndüktans. 32.2 RL Devreleri. 32.3 Manyetik Alandaki Enerji. 32.4 Karşılıklı İndüktans. 32.5 Bir LC Devresindeki Salınımlar.
15) Genel Tekrar
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Physics for Scientists & Engineers, R. A. Serway & J. W. Jewett, 9th Edition
Diğer Kaynaklar: University Physics, Young & Freedman

Fundamentals of Physics, Halliday & Resnick

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

3

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği yeterli bilgi birikimine sahip olma
2) PÇ 1.2) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği kuramsal (teorik) bilgileri alanında kullanabilme
3) PÇ 1.3) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği becerileri alanında uygulayabilme
4) PÇ 2.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlayabilme
5) PÇ 2.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçebilme
6) PÇ 2.3) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini uygulayabilme
7) PÇ 3.1) Herhangi bir süreci, olayı, olguyu, donanımı veya ürünü anlama, yorumlayabilme
8) PÇ 3.2) Karşılaştığı sorunları uygun ve çağdaş yöntemlerle çözebilme
9) PÇ 4.) Kişisel ve mesleki gelişim için alanı dışında farklı disiplinlere ilgi gösterebilme
10) PÇ 5.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçebilme, kullanabilme
11) PÇ 5.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme
12) PÇ 6) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında tasarım, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, raporlama, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlayabilme
13) PÇ 7) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilme ve iyi iletişim kurabilme becerisi.
14) PÇ 8.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme
15) PÇ 8.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme
16) PÇ 9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olma.
17) PÇ 10) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olma.
18) PÇ 11) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini (Çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal kavrayabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği yeterli bilgi birikimine sahip olma
2) PÇ 1.2) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği kuramsal (teorik) bilgileri alanında kullanabilme
3) PÇ 1.3) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği becerileri alanında uygulayabilme
4) PÇ 2.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlayabilme
5) PÇ 2.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçebilme
6) PÇ 2.3) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini uygulayabilme
7) PÇ 3.1) Herhangi bir süreci, olayı, olguyu, donanımı veya ürünü anlama, yorumlayabilme 5
8) PÇ 3.2) Karşılaştığı sorunları uygun ve çağdaş yöntemlerle çözebilme 5
9) PÇ 4.) Kişisel ve mesleki gelişim için alanı dışında farklı disiplinlere ilgi gösterebilme
10) PÇ 5.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçebilme, kullanabilme
11) PÇ 5.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme
12) PÇ 6) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında tasarım, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, raporlama, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlayabilme
13) PÇ 7) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilme ve iyi iletişim kurabilme becerisi.
14) PÇ 8.1) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme
15) PÇ 8.2) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme
16) PÇ 9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olma.
17) PÇ 10) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olma.
18) PÇ 11) Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini (Çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal kavrayabilme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Problem Çözme
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 133