DEPARTMENT OF MIDWIFERY | |||||
---|---|---|---|---|---|
Qualification Awarded | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
Bachelor's (First Cycle) Degree | 4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6 QF-EHEA:First Cycle TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72 |
Course Code: | 1213002019 | ||||||||||
Ders İsmi: | Neonatal Intensive Care | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Fall | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||||
Other Recommended Topics for the Course: | |||||||||||
Type of course: | Bölüm Seçmeli | ||||||||||
Course Level: |
|
||||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||||
Course Coordinator : | Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU | ||||||||||
Course Lecturer(s): | |||||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | To ensure that the student can monitor and care for the newborn's health with a family-centered approach in the pre-, during and post-natal period, and plan family-centered professional care for the baby in the neonatal intensive care unit, pain control/reduction and developmental care of the newborn. |
Course Content: | IV- NEWBORN CARE • Ensuring temperature control of the newborn • Ensuring the fluid electrolyte balance of the newborn • Newborn nutrition • Infection control from neonatal units V-- PROBLEMS RELATED TO THE RESPIRATORY SYSTEM IN NEWBORN • Lung problems in newborns • Apnea • Oxygen applications • Assistive breathing applications VI- PROBLEMS RELATED TO THE CARDIOVASCULAR SYSTEM IN NEWBORN VI- PROBLEMS RELATED TO THE NEUROLOGICAL SYSTEM IN NEWBORN VII- METABOLIC PROBLEMS COMMON IN NEWBORN VIII- PROBLEMS RELATED TO THE ENDOCRINE SYSTEM IN NEWBORN IV- PROBLEMS RELATED TO THE GASTROINTESTINAL SYSTEM IN NEWBORN X- URINARY SYSTEM DISEASES IN NEWBORN XI- HEMATOLOGICAL DISEASES IN NEWBORN XII- ONCOLOGICAL DISEASES IN NEWBORN XIII- PROBLEMS RELATING TO THE MUSCLE SKELETAL SYSTEM IN NEWBORN XIV- SKIN PROBLEMS IN NEWBORN XV- NEWBORN INFECTIONS XVI- PREVENTION OF PAIN IN NEWBORN XVII- PRINCIPLES OF DRUG TREATMENT IN NEWBORN XVIII- DISCHARGE TRAINING OF NEWBORN |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Program Introduction, State of Newborn Health in the World and in Our Country | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia |
1) | Program Introduction, State of Newborn Health in the World and in Our Country | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia |
2) | Factors Affecting Newborn Health | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
3) | Structure and Features of the Neonatal Intensive Care Unit | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
4) | Evaluation and Care of Newborns (Video viewing) | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
5) | Evaluation and Care of Newborns | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
6) | midterm | |
7) | Feeding the Newborn | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
8) | Newborn Ethics | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
9) | Newborn and Pain | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
10) | Risky Newborns and Care | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
11) | Transition of Newborn from Intensive Care to Home | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
12) | Seminer sunumu (öğrenci) (yenidoğanda termoregülasyon, yenidoğanın transportu, ebeveyn-bebek etkileşimi, ) | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
13) | Seminar presentation (student) (kangaroo care, drug therapy in newborns, palliative care in newborns) | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
14) | Course Evaluation | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
15) | final exam |
Course Notes / Textbooks: | 1. Dağoğlu T., Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Yenilenmiş ikinci baskı, Nobel tıp kitabevleri. 2. Yurdakök M. (2012). Yenidoğan Hemşireliği. İkinci baskı. Rotatıp. |
References: | Törüner, E., Büyükgönenç, L. (2011). Çocuk Sağlığı: Temel Hemşirelik Yaklaşımları, 1. Baskı, Amasya, Göktuğ Yayıncılık. Hockenberry, M., & Wilson, D. (2013). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing. (9th ed.). St. Louis, MO: Mosby Elsevier |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | ||||||||||
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline. | ||||||||||
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches. | ||||||||||
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods. | ||||||||||
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually. | ||||||||||
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program. | ||||||||||
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively. | ||||||||||
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language. | ||||||||||
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle. | ||||||||||
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results. | ||||||||||
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices. | ||||||||||
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline. | |
2) | Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches. | |
3) | Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods. | |
4) | To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually. | |
5) | Takes at least two out-of-field courses in the education program. | |
6) | Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively. | |
7) | Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language. | |
8) | Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle. | |
9) | Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results. | |
10) | To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices. | |
11) | Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values. |
Anlatım | |
Course | |
Okuma | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
total | % | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 0 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % | |
total | % |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 2 | 2 | 4 |
Study Hours Out of Class | 1 | 6 | 6 |
Midterms | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Total Workload | 14 |