DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212311005
Ders İsmi: Speech Sound Disorders
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı; konuşma sesi bozukluklarını tanımak."
Dersin İçeriği: Konuşma sesi bozuklukları: tanımlar ve terimler; artikülasyon ve fonoloji ilişkisi; konuşma sesi üretimi için gerekli biyolojik ve nörolojik bileşenler; konuşma sesi bozukluklarının sınıflandırılması; konuşma sesi bozukluklarının karakteristik özellikleri ve etiyolojisi; konuşma sesi bozukluklarının akademik ve sosyal yaşama etkileri; konuşma sesi bozukluklarında değerlendirme; vaka çalışmaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Artikülasyon ve fonoloji arasındaki ilişkiyi açıklar.
2) Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirme sürecini (vaka öyküsü, oral-periferal muayene, ilgili standardize testler ve standardize olmayan değerlendirme araçları) bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Teorik olarak verilen bir vaka örneğinde hangi terapi yaklaşımının uygulanacağına karar verir ve terapi planı hazırlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Konuşma sesi bozuklukları ile ilişkili tanımları ve terimleri açıklar.
2) Konuşma sesi üretimi için gerekli biyolojik ve nörolojik bileşenleri bilir.
3) Konuşma sesi bozukluklarını sınıflandırır.
4) Konuşma sesi bozukluklarının karakteristik özelliklerini ve etiyolojisini bilir
5) Konuşma sesi bozukluklarının akademik ve sosyal yaşama etkilerini bilir.
6) Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirme sürecindeki adımları uygular.
7) Konuşma sesi bozukluklarına yönelik terapi yaklaşımlarını bilir.
8) Konuşma sesi bozukluklarına yönelik terapi yaklaşımları arasındaki farklılıkları ortaya koyar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Konuşma Sesi Bozuklukları ile İlgili Genel Kavramlar 1)https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2)Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3)Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4)Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5)Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
2) Artikülasyon ve Fonoloji Gelişimi 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
3) Artikülasyon ve Fonoloji Gelişimi 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
4) Artikülasyon Bozukluğu 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
5) Fonolojik Bozukluk 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
6) Fonolojik Bozukluk 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
7) Konuşma Apraksisi (Gelişimsel ve Edinilmiş) 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
8) Ara Sınav
9) Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirmenin Temelleri 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
10) Konuşma Sesi Bozukluklarında Formal Değerlendirme 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
11) Konuşma Sesi Bozukluklarında İnformal Değerlendirme 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
12) Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yöntemleri 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
13) Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yöntemleri 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
14) Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yöntemleri 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
15) Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yöntemleri 1) https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101 2) Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara 3) Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD. 4) Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD 5) Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
16) Finaller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1)https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101
2)Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara
3)Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD.
4)Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD
5)Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
Diğer Kaynaklar: 1)https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101
2)Topbaş, S. (ed.) (2006). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık. Ankara
3)Warren, S. F. & Fey, M.E. (2010) Intervention for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brooks Publishing Co. ABD.
4)Secord, W. A. (2007) Eliciting Sounds: Techniques and Strategies for Clinicians. 2. Basım. Delmar Cengage Learning. ABD
5)Tüfekçioğlu, U. (2006). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

5

6

8

9

10

2

7

11

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 5
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 5
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 5
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 5
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 4
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 96