DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212221008
Ders İsmi: Neurolinguistics
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Melis Buse ALTUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Katılımcılara dilin sinirbilim ve dil bozuklukları açısından temel bilgileri vermektir.
Dersin İçeriği: Nörodilbilime giriş ve tarihçesi, afaziye giriş ve afazinin sınıflandırılması, beyin görüntüleme yöntemleri, afazili bireylerde görülen dilbilimsel sorunlar, nörodilbilimsel dil işlemleme modellerinin anlatılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Nörodilbilim temel kavramlarını bilir.
2) Dilin anlama ve üretilmesi süreçlerini açıklar.
3) Beyindeki farklı bölgeleri dil işlemlemedeki işlevlerine göre ayırır.
4) Afazi türlerini tanır ve bu türlerin temel özelliklerini bilir.
5) Temel görüntüleme yöntemlerini bilir.
6) Afazili bireylerde dilbilimsel parametreleri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
2) Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
3) Afaziye Giriş 1 - Afazi Sınıflandırması Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
4) Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMR Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
5) Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
6) Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
7) Sözlükçe ve Bozuklukları Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
8) Ara sınav
9) Söylem İşlemleme ve Bozuklukları, Morfoloji ve sözdizimi bozuklukları Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
10) Bellek ve Dil Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
11) Okuma ve Yazma Bozuklukları 1 Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
12) Okuma ve Yazma Bozuklukları 2 Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
13) Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
14) Değerlendirme Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
15) Genel Tekrar Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Beyin ve Dil. İşlevsel Anatomi ve Fizyoloji. Prof. Dr. Şükrü Torun. Detay Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 4
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 4
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 4
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 4
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 4
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 4
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 4
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 4
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 4
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 88