DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212221004
Ders İsmi: Advanced Neuroanatomy and Neurophysiology
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Nöroanatomi, Nörofizyoloji ve sinir sistemi hakkında bilgi ve beceri kazandırmak
Dersin İçeriği: Bu ders, insan nöroanatomisi ve nörofizyolojisi ile ilgili; sinir sisteminin organizasyonu, sinir sisteminde iletişim, sinapslar ve nörotransmitterler, merkezi sinir sisteminin embriyonik gelişimi, fonksiyonel beyin anatomisi, otonom sinir sistemi, görme ve işitme yolları, dil gelişimi ve beyin dil alanları kavramlarını kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinir sisteminin anatomik yapılarını ve fizyolojisi.
2) Farklı beyin yapıları arasındaki ilişkileri tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Dil ve konuşmanın nöroanatomisini ve dilde yer alan yapıların ilgili fizyolojik işlevlerini açıklar.
2) Çeşitli davranışlarla ilişkili beyin yapılarını gösterir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim, dil, sinir sisteminde iletişim (nöron, glia, aksiyon potansiyeli) "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
2) Sinir sisteminin organizasyonu, sinapslar, nörotransmitterler "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
3) Sinir sisteminin anatomisi ve merkezi sinir sisteminin embriyolojik gelişimi "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
4) İşlevsel Beyin anatomisi I (Medulla spinalis, Serebrum, Diensefalon) "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
5) İşlevsel Beyin anatomisi II (Truncus Cerebri: Medulla oblangata, Pons, Mezensefelon) "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
6) İşlevsel Beyin anatomisi III (Cerebellum, Retiküler formasyon, Ventriküler sistem, BOS ve beyin zarları) "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
7) Medulla spinalis’ deki inen ve çıkan yollar, kranial sinirler, spinal sinirler, bazal ganglia "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
8) Ara Sınav "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
9) Otonom Sinir Sistemi "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
10) Görme ve işitme yolları, Telencephalon "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
11) Dil gelişimi ve nöroplastisite "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
12) Beyin dil alanları ve işlevleri "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
13) Serebral korteks ve dil işlemleme "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
14) Genel tekrar "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
15) Genel tekrar "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
16) Final Sınavı "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık), A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji, Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık),
A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji,
Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"
Diğer Kaynaklar: "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık),
A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji,
Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 5
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 4
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 5
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 5
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 4
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Akran Değerlendirmesi
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 96