FIRST AND EMERGENCY AID
Associate TR-NQF-HE: Level 5 QF-EHEA: Short Cycle EQF-LLL: Level 5

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 2019002004
Ders İsmi: Physical Education and Body Building II
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
1 2 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Associate TR-NQF-HE:5. Master`s Degree QF-EHEA:Short Cycle EQF-LLL:5. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Öğr.Gör. Duygu DENİZ
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: Gaining the habit of self-confidence, perception, courage and cooperation, improvement of condition and coordination, development of individual and group choreography preparation skills, development of leadership skills
Course Content: The concept of training, the main purpose and main tasks of training, the effect of training on the organism and its changes, the relationship between loading and rest in training, the criteria of loading, aerobic training and flexibility exercises, aerobic training and flexibility exercises, isometric working principles abdominal exercises (individual), eccentric -concentric working principles, body grip theory, reverse body grip theory, dynamic (isotonic) working principles, concentric work theory, eccentric work theory, strength work theory with various tools

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) realizes that coordination is a feature that needs to be developed.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) Understands that the habit of helping each other should be gained
Field Specific Competence
1) Comprehends the need to develop conditional features.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) The person believes that his/her self-confidence increases.

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Training concept - Aerobic running exercises -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
2) The main purpose and main tasks of the training -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
3) The effect of training on the organism and its changes - Lower extremity strength exercises (without equipment) -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
4) The relationship between loading and resting in training - Lower extremity strength exercises (instrumental) -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
5) Measures of loading - Upper extremity strength exercises (without tools) -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
6) Aerobic training and flexibility exercises - Upper extremity strength exercises (with equipment) -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
7) Isometric working principles - Abdominal studies (individual) -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
8) Isometric working principles - Abdominal studies (individual) -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
9) Body grip work theory - Abdominal exercises (paired) -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
10) Reverse body hold exercises theory - Body hold exercises -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
11) Dynamic (isotonic) working principles Reverse body holding exercises -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
12) The theory of concentric works Dynamic (isotonic) working principles -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
13) Eccentric working theory - Concentric working theory -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
14) The theory of force work with various tools The theory of eccentric work -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
15) final exam -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
16) final exam -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi

Sources

Course Notes / Textbooks: T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA.
Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA.
Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA.
References: T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA.
Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA.
Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Graduates have basic theoretical knowledge about first and emergency services.
2) Graduates have knowledge of ethical judgement regarding first and emergency services.
3) Graduates use basic theoretical and applied knowledge about first and emergency services.
4) Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of first and emergency services.
5) Graduates know the scene and patient evaluation and precautions to be taken in case of emergency.
6) Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a First and Emergency Aid Technician and act in accordance with these rules.
7) Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness.
8) Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning.
9) Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the occupation.
10) Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of first and emergency aid.
11) Graduates have basic pratical knowledge about first and emergency services.
12) Graduates will have the ability to use materials suitable for the conditions of the sick or injured during patient transport and to position them.
13) Graduates know patient transport techniques and methods in prehospital emergency care.
14) Graduates will have knowledge about the use of drugs and medical interventions related to their profession in emergency care, analyze applications related to basic life support and advanced life support, perform ECG rhythm analysis, and have emergency care skills appropriate to rhythms.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Graduates have basic theoretical knowledge about first and emergency services. 3
2) Graduates have knowledge of ethical judgement regarding first and emergency services. 5
3) Graduates use basic theoretical and applied knowledge about first and emergency services. 3
4) Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of first and emergency services. 3
5) Graduates know the scene and patient evaluation and precautions to be taken in case of emergency.
6) Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a First and Emergency Aid Technician and act in accordance with these rules. 4
7) Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness. 5
8) Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning. 5
9) Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the occupation. 5
10) Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of first and emergency aid. 5
11) Graduates have basic pratical knowledge about first and emergency services.
12) Graduates will have the ability to use materials suitable for the conditions of the sick or injured during patient transport and to position them. 3
13) Graduates know patient transport techniques and methods in prehospital emergency care.
14) Graduates will have knowledge about the use of drugs and medical interventions related to their profession in emergency care, analyze applications related to basic life support and advanced life support, perform ECG rhythm analysis, and have emergency care skills appropriate to rhythms.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Homework
Uygulama

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Application 1 % 20
Midterms 1 % 20
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 15 3 45
Application 15 2 30
Study Hours Out of Class 15 1 15
Homework Assignments 1 2 2
Midterms 1 2 2
Final 1 2 2
Total Workload 96