FIRST AND EMERGENCY AID | |||||
Associate | TR-NQF-HE: Level 5 | QF-EHEA: Short Cycle | EQF-LLL: Level 5 |
Course Code: | 2019002003 | ||||||||
Ders İsmi: | Effective Communication in an Emergency | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Spring | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||
Type of course: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||
Course Coordinator : | Öğr.Gör. Duygu DENİZ | ||||||||
Course Lecturer(s): | |||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | To train students who have the knowledge to solve communication problems in emergency service and crisis environments. |
Course Content: | Introduction to the Course: Introduction, Goal and Learning Objectives, Human Concept (Basic Human Requirements, Development Theories), Behavioral Characteristics (Passive, Aggressive, Manipulative, Assertive Behavior, Assertive Behavior Development Techniques), Personality Structure and Concepts (Self Concept, Self-Esteem, The Concept of Identity and Self-Recognition), Communication Concept and Components, Communication Types and Body Language, Conflict in Communication, Therapeutic Communication with Patients and Their Relatives and Empathy, Stress and Crisis Concept and Management, Communication with Patient Experiencing Anger and Anger, Patient Experiencing Anxiety and Anxiety Communication with, Communication between Employees in the Emergency Department. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Introduction | |
2) | Humanity | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
3) | Behavioral Features | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
4) | Personality Structure and Concepts | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
5) | Communication Concept and Elements | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
6) | Communication Types and Body Language | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
7) | Effective Communication with Patients and Their Relatives | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
8) | Midterms | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
9) | Effective Communication with Patients and Their Relatives-Empathy | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
10) | Stress and Crisis Concepts | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
11) | Communication in Stress, Crisis and Emergency Situations | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
12) | Conflict in Communication | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
13) | Anger and Communication with the Angry Patient | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
14) | Anxiety and Communication with Anxiety Patient | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
15) | Chaos in the Emergency Department and Effective Communication Between Employees | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
16) | Final Exams | -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751 |
Course Notes / Textbooks: | Afet ve Acil Durum Yönetimi Yazar: Tayfun Özdikmen Disiplinlerarası Bakışla AFET RİSK YÖNETİMİ - 1 EditörlerNehir Varol, Timur Gültekin. |
References: | Afet ve Acil Durum Yönetimi Yazar: Tayfun Özdikmen Disiplinlerarası Bakışla AFET RİSK YÖNETİMİ - 1 EditörlerNehir Varol, Timur Gültekin |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||||||
1) Graduates have basic theoretical knowledge about first and emergency services. | |||||||||||||
2) Graduates have knowledge of ethical judgement regarding first and emergency services. | |||||||||||||
3) Graduates use basic theoretical and applied knowledge about first and emergency services. | |||||||||||||
4) Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of first and emergency services. | |||||||||||||
5) Graduates know the scene and patient evaluation and precautions to be taken in case of emergency. | |||||||||||||
6) Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a First and Emergency Aid Technician and act in accordance with these rules. | |||||||||||||
7) Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness. | |||||||||||||
8) Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning. | |||||||||||||
9) Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the occupation. | |||||||||||||
10) Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of first and emergency aid. | |||||||||||||
11) Graduates have basic pratical knowledge about first and emergency services. | |||||||||||||
12) Graduates will have the ability to use materials suitable for the conditions of the sick or injured during patient transport and to position them. | |||||||||||||
13) Graduates know patient transport techniques and methods in prehospital emergency care. | |||||||||||||
14) Graduates will have knowledge about the use of drugs and medical interventions related to their profession in emergency care, analyze applications related to basic life support and advanced life support, perform ECG rhythm analysis, and have emergency care skills appropriate to rhythms. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Graduates have basic theoretical knowledge about first and emergency services. | |
2) | Graduates have knowledge of ethical judgement regarding first and emergency services. | |
3) | Graduates use basic theoretical and applied knowledge about first and emergency services. | |
4) | Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of first and emergency services. | |
5) | Graduates know the scene and patient evaluation and precautions to be taken in case of emergency. | |
6) | Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a First and Emergency Aid Technician and act in accordance with these rules. | |
7) | Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness. | |
8) | Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning. | |
9) | Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the occupation. | |
10) | Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of first and emergency aid. | |
11) | Graduates have basic pratical knowledge about first and emergency services. | |
12) | Graduates will have the ability to use materials suitable for the conditions of the sick or injured during patient transport and to position them. | |
13) | Graduates know patient transport techniques and methods in prehospital emergency care. | |
14) | Graduates will have knowledge about the use of drugs and medical interventions related to their profession in emergency care, analyze applications related to basic life support and advanced life support, perform ECG rhythm analysis, and have emergency care skills appropriate to rhythms. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Course | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Midterms | 1 | % 40 |
Semester Final Exam | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 2 | 28 |
Study Hours Out of Class | 14 | 4 | 56 |
Midterms | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Total Workload | 88 |