FİZYOTERAPİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2012002009
Ders İsmi: Ortez, Protez Ve Yardımcı Cihazlar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; fizyoterapi kliniklerinde çeşitli hastalık ve engellere bağlı olarak kullanılan ortez, protez ve yardımcı cihazların tanıtılması, kullanım amaçlarını açıklanması ve bu cihazların nasıl kullanılacağının öğrencilere öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: Dersin Tanıtımı; Temel ortez bilgisi, kullanım amaçlarının tanıtılması; Sık kullanılan servikal ortezlerin ve gövde-skolyoz ortezlerinin tanıtımı; Omuz, el-elbileği splintleri, AFO, KAFO ve HKAFOlar; Temel protez bilgisi, kullanım amaçlarının tanıtılması; Temel protez türlerininin tanıtılması; Biyonik protezler hakkında bilgiler ve örnekler; Fizyoterapide kullanılan tekerlekli sandalye ve yürüme yardımcılarının tanıtılması ve kullanım uygulamaları; Paralel bar eğitimi; Fizyoterapide destek alınan robotik sistemler; Sanal gerçeklik uygulamalarının fizyoterapi uygulamalarına katkıları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ortez ve protezlere dair genel çerçevede bilgi sahibidir.
2) Ortez ve protezlerin sıklıkla kullanıldıkları hastalıkları ve kullanım amaçlarını genel çerçeveleri ile bilirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Fizyoterapide kullanılan ambulasyon yardımcılarını tanırlar, doğru cihaz seçimi hakkında temel bilgilere sahiptirler ve kullanım yöntemlerini bilirler.
2) Paralel bar içerisinde hastaların ambulasyonunda fizyoterapiste yardımcı olacak teknikleri bilirler.
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanılan robotik araçları ve sanal gerçeklik uygulamaları hakkında fikir sahibidir.
4) Ortez, protez, robotik destekler ve sanal gerçeklik uygulamaları sırasında gerekli güvenlik önlemlerini bilirler, anlatırlar ve alırlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, Amaç ve Hedefler Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
2) Ortezler, Kullanım Amaçları Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
3) Servikal Ortezler, Gövde Ortezleri Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
4) Üst ve Alt Ekstremite Ortezleri Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
5) Protezler, Kullanım Amaçları Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
6) Klasik Protezler Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
7) Biyonik Protezler Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
8) Ara Sınavlar
9) Fizyoterapide Kullanılan Yardımcı Gereçlere Giriş Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
10) Tekerlekli Sandalyeler, Seçimi ve Kullanımı Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
11) Yürüme Yardımcıları, Seçimi ve Kullanımları-I Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
12) Yürüme Yardımcıları, Seçimi ve Kullanımları-II Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
13) Paralel Bar Eğitimi Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
14) Robotlar ve Fizyoterapi Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
15) Sanal Gerçeklik Uygulamaları Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Endikasyondan pratiğe : ortez protez, Yazar Kaya, Özcan - 2020, İstanbul Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir.
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 4
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. 4
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir. 3
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. 4
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88