FİZYOTERAPİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2012002005
Ders İsmi: Engelsiz Yaşam
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencileri engelliliğin sınıflandırılması, yaklaşım modelleri, engelli bireylerin sahip olduğu haklar ile engelli bireylerin sosyal adaptasyonlarının sağlanması için dikkat edilmesi gereken unsurlar hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: Engellilik tanımı; Süreğen hastalıklar; Yaklaşım modelleri; Aile sistemi üzerine etkisi; Engellilerin sahip olduğu haklar; Fiziksel engel ve mimari düzenlemeler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Engellilikle ilgili temel kavramları tanımlar.
2) Engellilik sınıflamasını bilir.
3) Engellilerin karşılaştığı fiziki ve mimari engelleri tanımlar.
4) Engellilerin sosyal yaşantısı için gereken çevre koşullarını bilir.
5) Farklı yaklaşım modellerini tanımlar.
6) Engellilerin sağlık, eğitim ve iş alanlarındaki hukuki haklarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
2) Engellilik Tanımları Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
3) Engellilikte Sınıflandırma Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
4) Engelliler İçin Sağlık Hakları Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
5) Erişilebilirlik Kavramı Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
6) Engelsiz Yaşam İçin Alan Çalışması-I Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
7) Engelsiz Yaşam İçin Alan Çalışması-II Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
8) Ara Sınav
9) Engellilere Yönelik Eğitim Hakları Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
10) Engelsiz Üniversite-I Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
11) Engelsiz Üniversite-II Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
12) Mesleki Rehabilitasyon Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
13) Engelliler İçin Çevre Düzenlemeleri-I Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
14) Engelliler İçin Çevre Düzenlemeleri-II Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009. 5378 Engelliler Hakkında Kanun 2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge 2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/ Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf
15) Genel Tekrar
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dönem içinde öğretim elemanı tarafından verilecek ders notları.
Diğer Kaynaklar: Serkan KOLAT, Avrupa Birliği Sosyal Politikası Çerçevesinde Özürlülere Yönelik Ayrımcılıkla Mücadele ve Türkiye’deki Yansımaları, Uzmanlık Tezi, 2009.
5378 Engelliler Hakkında Kanun
2020/1 Erişilebilirlik Yılı Duyurusu Hakkında Genelge
2014/11 ZİHİNSEL VE RUHSAL ENGELLİLERE YÖNELİK ÖZEL BAKIM MERKEZLERİNE İLİŞKİN GENELGE
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) https://www.who.int/classifications/icf/en/
Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu
https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir.
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. 3
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 2
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. 3
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. 5
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir. 2
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. 5
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. 2
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Arazi Çalışması 2 % 10
Ara Sınavlar 2 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 2 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88