FİZYOTERAPİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2012002002
Ders İsmi: Kinezyolojiye Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; insan vücudunun hareket kabiliyetinin altında yatan kinetik ve biyomekanik özellikleri fizik bilimden yararlanarak ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği: Kinezyolojiye giriş ve tanımlar; Kinezyolojide temel kavramlar ve hareketin prensipleri, kuvvet, kas doku özellikleri ve biyomekaniği; Eklem Kinematiği, kıkırdak doku, tendon ve ligamentlerin özellikleri ve biyomekaniği; Kemik doku özellikleri ve biyomekaniği; Koordinasyonu sağlayan merkezi sinir sistemi elemanları; Postür ve immobilizasyonun olumsuz etkileri; Omurga kinezyoloji ve biyomekaniği; Omuz, dirsek, el-el bileği, kalça, diz, ayak-ayak bileği eklemleri kinezyoloji ve biyomekaniği; Yürüme Analizi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kinezyolojik terminolojiye hakimdir.
2) Hareketin temel yasa ve prensiplerini bilir, insan vücudundaki kas-kemik ve eklemlerin harekette aldıkları görevleri bilir.
3) Omurga, omuz, dirsek, el, el bileği, kalça, diz, ayak ve ayak bileği kinezyolojisini bilir.
4) Yürümenin kinezyolojik analizini basitçe yapar. Yürümenin fazlarını bilir. Yürüme bozuklukları hakkında fikir sahibidir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Harekette yer alan nöral mekanizmaları bilir, anlatır.
2) Postürün kinezyolojik analizini yapar, postür bozuklukları ile immobilizasyonun postür üzerine olan etkilerini bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kinezyolojiye Giriş ve Tanımlar Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
2) Kinezyolojide Hareket Kanunları ve Prensipleri Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
3) Eklem Kinematiği Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
4) Kinezyolojik Zincirde Kemik Doku Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
5) Hareketin Nöral Kontrolü Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
6) Postural Kontrol ve Denge Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
7) Omurga Kinezyolojisi Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
8) Ara Sınavlar
9) Omuz Kinezyolojisi Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
10) Dirsek ve Önkol Kinezyolojisi Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
11) El ve El Bileği Kinezyolojisi Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
12) Kalça Kinezyolojisi Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
13) Diz Kinezyolojisi Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
14) Ayak ve Ayak Bileği Kinezyolojisi Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
15) Yürüme ve Analizi Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Temel Kinezyo-mekanik : klinik örnekli anlatım Sorumlu ed.: N. Ekin Akalan, Yener Temelli. 2017, İstanbul Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

3

4

Program Kazanımları
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir.
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 2
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. 4
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir. 2
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88