FIRST AND EMERGENCY AID | |||||
---|---|---|---|---|---|
Qualification Awarded | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
Associate (Short Cycle) Degree | 2 | 120 | FULL TIME |
TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 5 QF-EHEA:Short Cycle TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72 |
Course Code: | 2019211007 | ||||||||||
Ders İsmi: | Physical Education and Body Building I | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Fall | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||||
Other Recommended Topics for the Course: | |||||||||||
Type of course: | Necessary | ||||||||||
Course Level: |
|
||||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||||
Course Coordinator : | Öğr.Gör. Duygu DENİZ | ||||||||||
Course Lecturer(s): |
|
||||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | It is aimed to apply approaches for a healthy body and healthy life, to distinguish the main purpose and basic duties of training, the relationship between loading and resting in training, the effects of physical education and sports on the human organism, and to gain occupational physical fitness competencies. |
Course Content: | The importance of sports for a healthy life; The purpose and importance of warm-up exercises and warm-up exercises; Features of aerobic exercises, benefits and aerobic exercise examples and aerobic exercise applications; Features and benefits of anaerobic exercises and anaerobic exercise applications with anaerobic exercise examples; The features, benefits and examples of coordination exercises and applications of coordination exercises. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Healthy Lifestyle and Sports | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
2) | The Importance of Warm-up and Warm-Up Exercises | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
3) | Benefits and Uses of Aerobic Exercise, Types of Aerobic Exercise | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
4) | Benefits and Uses of Anaerobic Exercise, Types of Anaerobic Exercise | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
5) | Benefits and Uses of Coordinative Exercise, Coordinative Exercise Types | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
6) | Aerobic Exercise Applications | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
7) | Anaerobic Exercise Applications | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
8) | Midterms | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
9) | Coordination Exercise Applications | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
10) | Aerobik Egzersiz Uygulamaları | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
11) | Anaerobic Exercise Applications | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
12) | Coordination Exercise Applications | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
13) | Aerobic Exercise Applications | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
14) | Anaerobic Exercise Applications | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
15) | Coordination Exercise Applications | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
16) | Final Exams | -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi |
Course Notes / Textbooks: | T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. |
References: | T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
5 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||||||
1) Graduates have basic theoretical knowledge about first and emergency services. | |||||||||||||
2) Graduates have knowledge of ethical judgement regarding first and emergency services. | |||||||||||||
3) Graduates use basic theoretical and applied knowledge about first and emergency services. | |||||||||||||
4) Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of first and emergency services. | |||||||||||||
5) Graduates know the scene and patient evaluation and precautions to be taken in case of emergency. | |||||||||||||
6) Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a First and Emergency Aid Technician and act in accordance with these rules. | |||||||||||||
7) Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness. | |||||||||||||
8) Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning. | |||||||||||||
9) Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the occupation. | |||||||||||||
10) Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of first and emergency aid. | |||||||||||||
11) Graduates have basic pratical knowledge about first and emergency services. | |||||||||||||
12) Graduates will have the ability to use materials suitable for the conditions of the sick or injured during patient transport and to position them. | |||||||||||||
13) Graduates know patient transport techniques and methods in prehospital emergency care. | |||||||||||||
14) Graduates will have knowledge about the use of drugs and medical interventions related to their profession in emergency care, analyze applications related to basic life support and advanced life support, perform ECG rhythm analysis, and have emergency care skills appropriate to rhythms. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Graduates have basic theoretical knowledge about first and emergency services. | 2 |
2) | Graduates have knowledge of ethical judgement regarding first and emergency services. | |
3) | Graduates use basic theoretical and applied knowledge about first and emergency services. | 2 |
4) | Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of first and emergency services. | |
5) | Graduates know the scene and patient evaluation and precautions to be taken in case of emergency. | 2 |
6) | Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a First and Emergency Aid Technician and act in accordance with these rules. | |
7) | Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness. | 3 |
8) | Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning. | |
9) | Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the occupation. | |
10) | Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of first and emergency aid. | |
11) | Graduates have basic pratical knowledge about first and emergency services. | |
12) | Graduates will have the ability to use materials suitable for the conditions of the sick or injured during patient transport and to position them. | 4 |
13) | Graduates know patient transport techniques and methods in prehospital emergency care. | |
14) | Graduates will have knowledge about the use of drugs and medical interventions related to their profession in emergency care, analyze applications related to basic life support and advanced life support, perform ECG rhythm analysis, and have emergency care skills appropriate to rhythms. |
Anlatım | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Midterms | 1 | % 40 |
Semester Final Exam | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 1 | 14 |
Application | 14 | 2 | 28 |
Study Hours Out of Class | 14 | 3 | 42 |
Midterms | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Total Workload | 88 |