FIRST AND EMERGENCY AID
Associate TR-NQF-HE: Level 5 QF-EHEA: Short Cycle EQF-LLL: Level 5

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 2019211007
Ders İsmi: Physical Education and Body Building I
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
1 2 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Associate TR-NQF-HE:5. Master`s Degree QF-EHEA:Short Cycle EQF-LLL:5. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Öğr.Gör. Duygu DENİZ
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Gamze DEMİRCİOĞLU
Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: It is aimed to apply approaches for a healthy body and healthy life, to distinguish the main purpose and basic duties of training, the relationship between loading and resting in training, the effects of physical education and sports on the human organism, and to gain occupational physical fitness competencies.
Course Content: The importance of sports for a healthy life; The purpose and importance of warm-up exercises and warm-up exercises; Features of aerobic exercises, benefits and aerobic exercise examples and aerobic exercise applications; Features and benefits of anaerobic exercises and anaerobic exercise applications with anaerobic exercise examples; The features, benefits and examples of coordination exercises and applications of coordination exercises.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Understands the importance of exercise for a healthy life.
2) Know the differences between aerobic, anaerobic and coordination exercises and the benefits of each to the body.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Knows the importance of warm-up before training, applies basic warm-up exercises.
2) Does exercises suitable for aerobic, anaerobic and coordination exercises.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
1) Has the necessary physical education knowledge to meet the occupational physical fitness criteria and does exercises for this purpose.
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Healthy Lifestyle and Sports -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
2) The Importance of Warm-up and Warm-Up Exercises -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
3) Benefits and Uses of Aerobic Exercise, Types of Aerobic Exercise -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
4) Benefits and Uses of Anaerobic Exercise, Types of Anaerobic Exercise -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
5) Benefits and Uses of Coordinative Exercise, Coordinative Exercise Types -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
6) Aerobic Exercise Applications -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
7) Anaerobic Exercise Applications -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
8) Midterms -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
9) Coordination Exercise Applications -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
10) Aerobik Egzersiz Uygulamaları -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
11) Anaerobic Exercise Applications -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
12) Coordination Exercise Applications -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
13) Aerobic Exercise Applications -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
14) Anaerobic Exercise Applications -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
15) Coordination Exercise Applications -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
16) Final Exams -Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA. -Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA. Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, - Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA. -T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi

Sources

Course Notes / Textbooks: T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA.
Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA.
Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA.
References: T. O. Bompa, Antrenman Kuramı ve Yöntemi
Yaşar SEVİM, Ergün ŞENGÜL, Sağlık Topu İle Güç Geliştirme, Gençlik Ve Spor Genel Md. Spor Eğitimi Daire Bşk., 1994, ANKARA.
Reyzan ÖZDEMİR, Sportif Performansta Isınmanın Önemi, Çeviri, 1994, BURSA.
Erdem ÖZDEMİR, Reyzan ÖZDEMİR, Cimnastikte Duruş Örnekleri Ve Jimnastik Sopası İle Yapılan Hareketler, Hekimler Yayın Birliği, 1998, ANKARA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

Program Outcomes
1) Graduates have basic theoretical knowledge about first and emergency services.
2) Graduates have knowledge of ethical judgement regarding first and emergency services.
3) Graduates use basic theoretical and applied knowledge about first and emergency services.
4) Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of first and emergency services.
5) Graduates know the scene and patient evaluation and precautions to be taken in case of emergency.
6) Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a First and Emergency Aid Technician and act in accordance with these rules.
7) Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness.
8) Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning.
9) Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the occupation.
10) Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of first and emergency aid.
11) Graduates have basic pratical knowledge about first and emergency services.
12) Graduates will have the ability to use materials suitable for the conditions of the sick or injured during patient transport and to position them.
13) Graduates know patient transport techniques and methods in prehospital emergency care.
14) Graduates will have knowledge about the use of drugs and medical interventions related to their profession in emergency care, analyze applications related to basic life support and advanced life support, perform ECG rhythm analysis, and have emergency care skills appropriate to rhythms.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Graduates have basic theoretical knowledge about first and emergency services.
2) Graduates have knowledge of ethical judgement regarding first and emergency services.
3) Graduates use basic theoretical and applied knowledge about first and emergency services.
4) Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of first and emergency services.
5) Graduates know the scene and patient evaluation and precautions to be taken in case of emergency.
6) Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a First and Emergency Aid Technician and act in accordance with these rules.
7) Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness.
8) Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning.
9) Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the occupation.
10) Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of first and emergency aid.
11) Graduates have basic pratical knowledge about first and emergency services.
12) Graduates will have the ability to use materials suitable for the conditions of the sick or injured during patient transport and to position them.
13) Graduates know patient transport techniques and methods in prehospital emergency care.
14) Graduates will have knowledge about the use of drugs and medical interventions related to their profession in emergency care, analyze applications related to basic life support and advanced life support, perform ECG rhythm analysis, and have emergency care skills appropriate to rhythms.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 1 14
Application 14 2 28
Study Hours Out of Class 14 3 42
Midterms 1 2 2
Final 1 2 2
Total Workload 88