FİZYOTERAPİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2012221004
Ders İsmi: Ortopedik ve Romatolojik Hastalıklarda Teknikerlik Yaklaşımları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Gamze DEMİRCİOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere fizyoterapiye gelen ortopedik ve romatolojik hastaların hastalıklarını tanıtmak ve bu hastalıkların tedavisine nasıl yaklaşılması gerektiğini öğretip fizyoterapiste yardımcı olunmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Dersin tanıtımı; Kırık tipleri, alt ve üst ekstremitelerde sık görülen kırıklar ve bu kırıklara uygulanan fizyoterapi müdahaleleri; Adheziv kapsülit, impingment, rotator cuff ve biceps tendinitleri ve bu yaralanmalara uygulanan fizyoterapi müdahaleleri; Artroplasti uygulamaları ve cerrahi sonrası uygulanan fizyoterapi müdahaleleri; Dirsek, diz, ayak ve el yaralanmaları ve bu yaralanmalara uygulanan fizyoterapi müdahaleleri; OA ve RA hastalıklarının tanıtımı ve farkları, bu hastalıklara uygulanan fizyoterapi müdahaleleri; AS, SpA, SLE, PsA ve Skleroderma hakkında bilgiler; Romatolojik hastalıklara ve romatolojik hastalığı bulunan hastalara yaklaşım; Öğrencilerin klinik vaka sunumları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Osteoartrit ve Romatoid Artrit hastalıklarını tanımlar, özelliklerini ve farklarını bilir, fizyoterapi teknikeri olarak bu hastalıklara sahip hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
2) Ankilozan spondilit, septik artrit, sistemik lupus eritamatozus ve skleroderma gibi romatolojik hastalıkların tanımlarını ve özelliklerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kırıkları tanımlar, alt tiplerini ve özelliklerini bilir, fizyoterapi teknikeri olarak bu kırığa sahip hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
2) Omuz yaralanmalarını tanımlar, farklı yaralanma tiplerini ayırt eder ve özelliklerini bilir, fizyoterapi teknikeri olarak bu yaralanmalara sahip hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
3) Bel ve boyunda görülebilecek problemleri tanımlar, farklı problem tiplerini ayırt eder ve özelliklerini bilir, fizyoterapi teknikeri olarak bu problemlere sahip hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
4) Artroplastileri tanımlar, alt tiplerini ve özelliklerini bilir, fizyoterapi teknikeri olarak artroplasti cerrahisi geçirmiş hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
5) El, ayak, dirsek ve diz yaralanmalarını tanımlar, alt tiplerini ve özelliklerini bilir, fizyoterapi teknikeri olarak bu yaralanmalara sahip hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Romatolojik hastalıklara ve romatolojik hastalığı bulunan hastalara yaklaşımı öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, Amaç ve Hedefler Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
2) Alt ve Üst Ekstremite Kırıklarında Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
3) Omuz Yaralanmalarında Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
4) Boyun ve Bel Problemlerinde Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
5) Artroplastilerde Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
6) Diz ve Dirsek Yaralanmalarında Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
7) El ve Ayak Problemlerinde Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
8) Ara Sınavlar
9) Osteoartritte Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
10) Romatoid Artritte Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
11) Osteoporozda Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımları Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
12) Diğer Romatolojik Hastalıklar Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
13) Romatolojik Hastalıklara Genel Yaklaşım Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.
14) Öğrencilerin Klinik Vaka Sunumları-I
15) Öğrencilerin Klinik Vaka Sunumları-II
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Ferda Dokuztuğ Üçsular, Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir.
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. 5
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 4
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. 4
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir. 3
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. 5
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150