FİZYOTERAPİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2012221002
Ders İsmi: Nörolojik Hastalıklar ve Teknikerlik Yaklaşımları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; fizyoterapiye gelen nörolojik hastaların hastalıklarını tanıtmak ve bu hastalıkların tedavisine nasıl yaklaşılması gerektiğini öğretip fizyoterapiste yardımcı olunmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Dersin tanıtımı; Nörolojide kullanılan patolojik terminolojilerin açıklanması, örneklendirilmesi; Serebrovasküler olayın tanımı, alt tipleri ve bu alt tiplerinin sahip olduğu klinik özelliklerin bildirilmesi, fizyoterapi teknikerlerinin SVO geçirmiş kişilerin tedavisinde üstleneceği roller; Spinal kord yaralanmasının tanımı, türleri ve klinik özellikleri, fizyoterapi teknikerlerinin spinal kord yaralanması geçirmiş kişilerin tedavisinde üstleneceği roller; Parkinson hastalığının tanımı ve klinik özellikleri, fizyoterapi teknikerlerinin Parkinson hastalığı olan kişilerin tedavisinde üstleneceği roller; MS hastalığının tanımı, türleri ve klinik özellikleri, fizyoterapi teknikerlerinin MS hastalığı olan kişilerin tedavisinde üstleneceği roller;TBH geçirmiş hastanın klinik özellikleri, fizyoterapi teknikerlerinin TBH geçirmiş kişilerin tedavisinde üstleneceği roller; ALS'nin tanımı, klinik özellikleri, fizyoterapi teknikerlerinin ALS hastalığı olan kişilerin tedavisinde üstleneceği roller; Periferik sinir hasarlarının tüm tipleri, klinik özellikleri ve fizyoterapi teknikerlerinin periferik sinir hasarı geçirmiş kişilerin tedavisinde üstleneceği roller; Genel tekrar ve dönemin değerlendirilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Nörolojik tanımlamalara hakimdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Serebrovasküler olayı tanımlar, alt tiplerini ve özelliklerini bilir, fizyoterapi teknikeri olarak bu hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
2) Spinal kord yaralanma mekanizmalarını bilir, hastalığı tanımlar, fizyoterapi teknikeri olarak bu hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
3) Parkinson hastalığını tanımlar, fizyoterapi teknikeri olarak bu hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
4) Multiple Skleroz hastalığını tanımlar, özelliklerini bilir, fizyoterapi teknikeri olarak bu hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
5) Travmatik beyin hasarını tanımlar, oluş mekanizmalarını bilir, fizyoterapi teknikeri olarak bu hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
6) Amiyotrofik Lateral Skleroz hakkında bilgi sahibidir, fizyoterapi teknikeri olarak bu hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
7) Periferik sinir hasarlarının tipleri ve özellikleri hakkında detaylı bilgi sahibidir, fizyoterapi teknikeri olarak bu hastaların uygulamalarında hangi rolleri üstleneceğinin bilincindedir. Gerekli durumlardaki tanıya ilişkin tedavi yöntemlerini fizik tedavi hekimi veya fizyoterapist gözetimi altında gerçekleştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, Giriş ve Amaç Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
2) Nörolojik Patolojiler ve Tanımları Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
3) Hemiplejide Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımı Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
4) Spinal Kord Yaralanmalarında Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımı Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
5) Parkinson Hastalığında Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımı Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
6) Multipl Sklerozda Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımı Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
7) Travmatik Beyin Hasarında Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımı Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
8) Ara Sınavlar
9) Amiyotrofik Lateral Sklerozda Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımı Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
10) Periferik Nöropatilere Giriş Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
11) Sık Görülen Periferik Nöropatilerde Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımı Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
12) Travmatik Periferik Sinir Yaralanmalarında Fizyoterapi Teknikerliği Yaklaşımı Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.
13) Öğrencilerin Klinik Vaka Sunumları-I
14) Öğrencilerin Klinik Vaka Sunumları-II
15) Genel Tekrar ve Dönemin Değerlendirilmesi
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Karaduman, Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3-Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir.
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. 5
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 4
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. 4
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir. 3
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. 5
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 122