FİZYOTERAPİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2000121012
Ders İsmi: Farmakoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Fatma DENİZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı ilaçla tedavi kavramının anlatılması, farklı ilaç türlerinin tanıtılması ve vücut sistemleri üzerinde ilaçların farmakolojik çalışma prensiplerinin kavratılmasıdır.
Dersin İçeriği: Temel farmakoloji bilgisi; farmakokinetik ve farmakodinamik kavramları; otonomik sinir sistemi, kardivasküler sistem, endokrin sistem ve pulmoner sistem üzerinde etkili ilaçların tanıtılması ve etki mekanizmaları; nonstreoid antiinflamatuar ilaç bilgisi; opiod ilaçların bilgisi, iskelet kası gevşetici ilaçların bilgisi; gebelikte ilaç kullanımı ve terapötik amaçlı ilaç kullanımı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Farmakokinetik ve farmakodinamik hakkında bilgi sahibidir.
2) Nonsteroid antiinflamatuarların benzerliklerini, farklılıklarını ve türlerini bilir, ayırt eder.
3) Kas gevşetici ilaçların ve anestetik ilaçların farmakolojisi hakkında fikir sahibidir.
4) Kardiyovasküler, endokrin ve pulmoner sistem üzerinde etkili olan ilaçları ve bunların çalışma prensiplerini bilir.
5) Opoidlerin terapötik kullanımı ve kullanımda oluşabilecek risk faktörlerini bilir.
6) Gebelikte ve emzirmede ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibidir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İlaç kullanımıyla alakalı şüpheli bir durumu değerlendirip ilgili hekime yönlendirme yapabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmakolojiye Giriş Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
2) Farmakokinetik Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
3) Farmakodinamik Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
4) Otonom Sinir Sistemi Üzerinden Çalışan İlaçların Farmakolojisi Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
5) Otonom Sinir Sistemi Üzerinden Çalışan İlaçların Farmakolojisi Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
6) Nonstreoid Antiinflamatuarlar Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
7) İskelet Kası Gevşetici İlaçların Farmakolojisi Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
8) Ara Sınavlar
9) Kardiyovasküler Sistem İlaçlarının Farmakolojisi Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
10) Opioidler Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
11) Anestetik İlaçların Farmakolojisi Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
12) Endokrin Sistem İlaçlarının Farmakolojisi Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
13) Pulmoner Sistem İlaçlarının Farmakolojisi Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
14) Gebelikte ve Laktasyonda İlaçların Etkisi Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
15) Terapötik İlaç İzlemi ve İlaç Etkileşimleri Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Sağlık Yüksek Okulları için farmakoloji. Dökmeci, İsmet-2016, İstanbul Medikal Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir.
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 3
2) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. 1
4) Mezunlar fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 1
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. 1
6) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylerde kullanılan elektroterapi programı, masaj uygulamaları ve temel sağlığı koruyucu egzersiz uygulamaları bilgilerine sahiptir. Mezunlar bu uygulamaları gerektiğinde fizyoterapist ve/veya hekim gözetiminde uygulayabilir.
9) Fizyoterapi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. 1
13) Mezunlar fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88