MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010121004
Ders İsmi: Türk Dili II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Behçet Naci AKALIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; çağın sürekli ilerleyen şartlarına uygun olarak farklı alanlarda öğrenim gören gençlerimize ana dili sevgisini ve bilincini kazandırmak. Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını bilerek, yazılı ve sözlü anlatımda doğru ve etkili kullanma becerilerini geliştirmek. Bilgilendirici ve kurgusal metinlerde konuyu, konuya bakış açısını ve ana düşünceyi anlamayı sağlamak, Türkçenin anlatım olanaklarını kavramalarını, bilgilendirici ve kurgusal metinleri anlama, yorumlama ve uygulama becerilerini geliştirmek, resmi yazışma ve bilimsel araştırma yazım kurallarını ve uygulamalarını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Türk Dili 2 dersi, öğrencinin hem edebi hem akademik konularda başarılı yazılı ve sözlü uygulamalar yapabilmesini sağlamak için gerekli olan konuları içerir.. Yazılı anlatım kuralları, yazı türleri, anlatım şekilleri, yazılı anlatım becerisini geliştirmek amacıyla yazılı anlatım uygulamaları, yazılı ve sözlü anlatımda başarı için yazılı metinler üzerinde çalışmalar, sözlü anlatım kuralları ve türleri hakkında bilgi verilerek anlatım çalışmaları ve uygulamaları yapılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Paragraf kavramını fark eder. Bir paragrafın nasıl teşekkül ettiğini bilir. Paragrafta yapıyı oluşturan unsurları kavrar.
2) Anlatım bozukluklarını tespit edebilme, Anlatım bozukluğunun türünü tespit edebilme, Anlatım bozukluklarını düzeltebilme
3) Akademik yazmanın tanımını kavrar. Akademik yazmanın özelliklerini kavrar. Akademik yazarlık özelliklerini kavrar. Akademik yazma aşamalarını tanır. Akademik metin türlerini kavrar. Akademik yazı ile gündelik yazılar arasındaki farkı bilir.
4) Yazılı anlatım hakkında bilgi edinir, Neden ve nasıl yazdığımız hakkında bilgi sahibi olur Yazılı anlatımda metni oluşturan iskeleti örneklerle öğrenir
5) Klasik edebiyatın ve tekke edebiyatının ne anlama geldiğini öğrenir.  Klasik şairlerden ve tekke şairlerinden örnek şiirlerle bu şairlerin dili hakkında bilgi sahibi olur.  Klasik şiirin ve tekke şiirinin Türkiye Türkçesine nasıl aktarılacağını örnek nesre çevirilerle görür.  Klasik şairleri ve tekke şairlerinin hangi konularda şiir ve eser yazdığını kavrar.
6) Şiirin ve özellikle modern şiir anlayışının ne olduğu, hangi zeminler üzerinde inşa edildiğini kavrar. Şiirin ve özellikle modern şiir anlayışının ne olduğu, hangi zeminler üzerinde inşa edildiğini kavrar.
7) Modern düşünce ve modern edebiyatın hangi zeminler üzerinde inşa edildiği ve aralarındaki ilişki kavranır. Roman türünün Avrupa’da hangi felsefi ve sosyolojik şartlarda ortaya çıktığı, Türk edebiyatında nasıl geliştiği hakkında bilgi sahibi olunur. Öykü türünün genel özellikleri, roman türü ile arasındaki farklar ve Türk edebiyatında öykü türünün ortaya çıkışıgelişimi hakkında bilgi edinilir.
8) Modern anlatım türlerinden düşünce ağırlıklı yazılar hakkında bilgi edinir. Düşünce yazıları çeşitlerini kavrar Mektup, anı, günlük ve gezi türü yazısı yazabilir. Eleştiri yapmanın ölçülerini öğrenir.
9) Resmî yazı kavramını tanır. Resmî yazı çeşitlerini bilir. Dilekçe türünün özelliklerini kavrar. Dilekçe çeşitlerini bilir Rapor türünün özelliklerini kavrar. Rapor yazım kurallarını bilir. Konuşma kavramını tanımlar. Konuşmaya ilişkin temel kavramları kavrar. Sesin oluşmasında görev alan organları bilir. Ünlü ve ünsüz ayrımının nedeni kavrar. Türkçenin vugu özelliklerini belirler.
10) Konuşma kavramını açıklar. Dil söz ayrımını kavrar. Konuşma dili ile yazı dili arasındaki farkı kavrar. Konuşmanın temel ögelerini ayırt eder. Konuşmanın özelliklerini kavrar. Doğru ve güzel konuşmanın yeri ve önemini fark eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Anlatım bozukluklarını tespit edebilme, Anlatım bozukluğunun türünü tespit edebilme, Anlatım bozukluklarını düzeltebilme
2) Okuma ediminin bileşenlerinin neler olduğunu fark eder. Okuma amaçları ile okuma süreci arasındaki ilişkiyi kavrar. Okuma biçemlerinin neler olduğunu kavrar. Okuma stratejilerini kavrar. Akıcı bir okurun özelliklerini kavrar
3) İyi bir kompozisyon yazmak için izlenmesi gereken yolları örnek metinlerle öğrenir Paragraf oluşturmayı öğrenir Yazdıktan sonra yapılması gerekenleri öğrenir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Düşünceyi geliştirme yollarının bir metinden neden kullanıldığını kavrar. Düşünceyi geliştirme yolları arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder. Tanımlamanın ne olduğunu kavrar. Örnek vermenin metne kattığı anlamı fark eder. Bir metindeki karşılaştırma ifadelerini seçer. Tanık göstermenin bir metinde hangi amaçla kullanıldığını kavrar. Benzetmenin ne olduğunu bilir. Sayısal verilerin bir metne kattığı anlamı ayırt eder.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anlam ve Anlambilimi İlgili Okumalar
2)
2) Paragraf oluşturma ve düşünceyi geliştirme yolları İlgili Okumalar
3) Anlatım Bozuklukları
4) Akademik Yazma ve Akademik Yazı Özellikleri
5) Resmi Yazışmalar
6) Düşünce Yazıları I
7) Düşünce Yazıları II
8) Okuma ve Anlamanın Doğası
9) Yazılı Anlatım
10) Yazılı Anlatım Türleri 1:Klasik Edebiyat
11) Yazılı Anlatım Türleri 2: Şiir
12) Yazılı Anlatım Türleri 3: Modern Edebi Türler
13) Sözlü Anlatım
14) Sözlü Anlatım (Konuşma) Türleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders hocasının kendi ders notları
Diğer Kaynaklar: 1. Üniversiteler İçin Türk Dili-( Muharrem Ergin)
2. Türk Dili Yazılı ve Sözlü Analtım- (Doç.Dr. Aziz Kılınç)
3. Sözcük Türleri - (Doğan Aksan)
4. Kültür ve Dil- (Mehmet Kaplan)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

7

9

10

11

12

13

14

2

3

6

8

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği yeterli bilgi birikimine sahip olma
2) PÇ 1.2) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği kuramsal (teorik) bilgileri alanında kullanabilme
3) PÇ 1.3) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği becerileri alanında uygulayabilme
4) PÇ 2.1)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlayabilme
5) PÇ 2.2)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçebilme
6) PÇ 2.3)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini uygulayabilme
7) PÇ 3.1)Herhangi bir süreci, olayı, olguyu, donanımı veya ürünü anlama, yorumlayabilme
8) PÇ 3.2)Karşılaştığı sorunları uygun ve çağdaş yöntemlerle çözebilme
9) PÇ 4.)Kişisel ve mesleki gelişim için alanı dışında farklı disiplinlere ilgi gösterebilme
10) PÇ 5.1)Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçebilme, kullanabilme
11) PÇ 5.2)Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme
12) PÇ 6)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında tasarım, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, raporlama, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlayabilme
13) PÇ 7)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilme ve iyi iletişim kurabilme becerisi.
14) PÇ 8.1)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme
15) PÇ 8.2)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme
16) PÇ 9)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olma.
17) PÇ 10)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olma.
18) PÇ 11)Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini (Çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal kavrayabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği yeterli bilgi birikimine sahip olma
2) PÇ 1.2) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği kuramsal (teorik) bilgileri alanında kullanabilme
3) PÇ 1.3) Moleküler biyoloji ve genetik alanının gerektirdiği becerileri alanında uygulayabilme
4) PÇ 2.1)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlayabilme
5) PÇ 2.2)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçebilme
6) PÇ 2.3)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki problemleri çözebilmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini uygulayabilme
7) PÇ 3.1)Herhangi bir süreci, olayı, olguyu, donanımı veya ürünü anlama, yorumlayabilme
8) PÇ 3.2)Karşılaştığı sorunları uygun ve çağdaş yöntemlerle çözebilme
9) PÇ 4.)Kişisel ve mesleki gelişim için alanı dışında farklı disiplinlere ilgi gösterebilme 5
10) PÇ 5.1)Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçebilme, kullanabilme
11) PÇ 5.2)Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamaları için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme
12) PÇ 6)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında tasarım, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, raporlama, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlayabilme
13) PÇ 7)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilme ve iyi iletişim kurabilme becerisi.
14) PÇ 8.1)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme 4
15) PÇ 8.2)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak, bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortak yürütebilmek amacıyla en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme
16) PÇ 9)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olma.
17) PÇ 10)Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olma.
18) PÇ 11)Moleküler Biyoloji ve Genetik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini (Çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal kavrayabilme 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 58