DİŞ HEKİMLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 5 300 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72,72,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1111002022
Ders İsmi: Public Oral and Dental Health
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Süleyman Emre MEŞELİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplum ağız sağlığı hedeflerine ulaşmada diş hekimlerinin rolünün aktarılması , toplumsal farkındalığı ve sosyal sorumluluk bilincine sahip diş hekimlerinin yetiştirilmesi
Dersin İçeriği: Toplum sağlığı çalışmalarında kavramlar, dental ve periodontal hastalıkları epidemiyolojisi, sağlığın iyileştitilmesi,madde bağımlılığı, şiddet ve ihmal, çevreci iş hekimliği, koruycu diş hekimliği uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Toplum sağlığının geliştirilmesine yönelik stratejilerin planlanması için gerekli verilere ulaşır ve bu verileri yorumlayarak sağlığın geliştirilmesine katkı sağlayabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Toplumda ağız sağlığı hizmetlerine erişimde eşitsizliğe sebep olan durumları, eşitsizliğe maruz kalabilecek popülasyonları bilir ve eşitsizliğin yaşanmaması adına sorumluluklarını kavrar
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırma Metodolojisi Toplum Ağız ve Diş Sağlığında Genel Kavramlar Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi Epidemiyoloji : tıbbi araştırmaların yöntem bilimi / Sabahat Tezcan. 2009 Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı
2) Bilimsel Kritik Okuma Yöntemleri Kanıta Dayalı Diş Hekimliği Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi Epidemiyoloji : tıbbi araştırmaların yöntem bilimi / Sabahat Tezcan. 2009 Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı
3) Bilimsel Araştırmalarda Standardizasyon Periodontal Hastalıkların Epidemiyolojisi ve İndeksler Newman and Carranza’s : Clinical periodontology / Henry H. Takei Michael G. Newman Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza. 2018, Elsevier. Epidemiyoloji : tıbbi araştırmaların yöntem bilimi / Sabahat Tezcan. 2009 Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı
4) Plak Kontrolü Diş Çürüğünün Epidemiyolojisi ve İndeksler Newman and Carranza’s : Clinical periodontology / Henry H. Takei Michael G. Newman Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza. 2018, Elsevier. Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi Epidemiyoloji : tıbbi araştırmaların yöntem bilimi / Sabahat Tezcan. 2009 Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı
5) Sistemik ve Yerel Flor Uygulamaları Toplum Ağız Sağlığı Hedeflerinde Florun Yeri Paediatric dentistry.ed.: Richard Welbury, Monty S. Duggal, Marie Thérèse Hosey. 2018 Oxford University Press
6) Koruyucu Diş Hekimliği Uygulamaları Önleyici Diş Hekimliği Uygulamaları Paediatric dentistry.ed.: Richard Welbury, Monty S. Duggal, Marie Thérèse Hosey. 2018 Oxford University Press
7) Kadına Şiddet, İhmal ve İstismar Koruyucu Ortodontik Uygulamalar Suçluluk ve suç davranışı : (adli sosyal çalışma) : istismar ihmal ve özellikleri, bilirkişilik, mağdur ıslah ve rehabilitasyon, sosyal hizmet müdahalesi / Kemal Güdek.2017 Nobel Tıp Kitabevi
8) Sağlık Yönetimi ve Sağlığın Geliştirilmesi Sağlık Ekonomisi ve Finansmanı Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi Epidemiyoloji : tıbbi araştırmaların yöntem bilimi / Sabahat Tezcan. 2009 Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı
9) Ara Sınav
10) Sigarayı Bıraktırmada Diş Hekimlerinin Rolü Madde Bağımlılığı Madde bağımlılığı : tüm boyutlarıyla bağımlılık ve bağımlılık yapan maddeler / İ. Tayfun Uzbay. 2015. Istanbul Tıp Kitabevi Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi
11) Akılcı İlaç Kullanımı Bulaşıcı Hastalıklarda ve Salgınlarda Enfeksiyon Kontrolü Newman and Carranza’s : Clinical periodontology / Henry H. Takei Michael G. Newman Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza. 2018, Elsevier. Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi
12) Çevresel Sağlık ve Diş Hekimliğinde Sürdürülebilirlik Kronik Hastalıkların Yönetiminde Ağız Sağlığının Yeri Newman and Carranza’s : Clinical periodontology / Henry H. Takei Michael G. Newman Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza. 2018, Elsevier. Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi
13) Ağız Sağlığı Hizmetlerine Erişim Stratejierinde Sivil Toplum Kuruluşlarının Yeri Toplum Sağlığı Stratejilerinde Görsel, Sosyal Medya ve Reklam Newman and Carranza’s : Clinical periodontology / Henry H. Takei Michael G. Newman Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza. 2018, Elsevier. Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi
14) Sağlık Okuryazarlığı ve Yaşam Kalitesi Ağız Sağlığı Hizmetlerine Erişimde Eşitsizlikler Newman and Carranza’s : Clinical periodontology / Henry H. Takei Michael G. Newman Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza. 2018, Elsevier. Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi
15) Genel Tekrar Newman and Carranza’s : Clinical periodontology / Henry H. Takei Michael G. Newman Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza. 2018, Elsevier. Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İlgili öğretim üyeleri tarafından paylaşılacaktır.
It will be shared by the relevant faculty members.
Diğer Kaynaklar: Newman and Carranza’s : Clinical periodontology / Henry H. Takei Michael G. Newman Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza. 2018, Elsevier.
Madde bağımlılığı : tüm boyutlarıyla bağımlılık ve bağımlılık yapan maddeler / İ. Tayfun Uzbay. 2015. Istanbul Tıp Kitabevi
Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Gülbu Tanrıverdi...[et al.]. ; ed.: Behice Erci, Dilek Kılıç, Derya Adıbelli.2018. Nobel Tıp Kitabevi
Epidemiyoloji : tıbbi araştırmaların yöntem bilimi / Sabahat Tezcan. 2009 Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı
Suçluluk ve suç davranışı : (adli sosyal çalışma) : istismar ihmal ve özellikleri, bilirkişilik, mağdur ıslah ve rehabilitasyon, sosyal hizmet müdahalesi / Kemal Güdek.2017 Nobel Tıp Kitabevi
Paediatric dentistry.ed.: Richard Welbury, Monty S. Duggal, Marie Thérèse Hosey. 2018 Oxford University Press

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 87