DİŞ HEKİMLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 5 300 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72,72,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003149
Ders İsmi: Detective Fiction
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Selami Gökçen EZBER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere polisiye kurguyu edebi bir tür olarak kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamak, tarihsel gelişimini, anlatı geleneklerini ve kültürel önemini araştırmaktır. "Baskerville Tazısı" ve "Doğu Ekspresinde Cinayeti" gibi klasik eserlerin yanı sıra yapısalcılık, psikanaliz ve postmodernizmden teorik perspektiflerle ilgilenerek, öğrenciler polisiye kurgunun gerilim, hakikat ve ahlakı inşa etme yollarını eleştirel bir şekilde analiz edeceklerdir. Ayrıca, ders polisiye kurgunun daha geniş sosyal, politik ve psikolojik kaygıları nasıl yansıttığını ve bunlara nasıl yanıt verdiğini incelerken, film ve diğer medyaya uyarlanmasını da göz önünde bulundurur. Yakın okuma, karşılaştırmalı analiz ve teorik uygulama yoluyla, öğrenciler eleştirel düşünme becerilerini geliştirecek ve türün edebi ve popüler kültürdeki rolü hakkında daha derin bir bilgi edineceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, çok okunan edebi türlerden biri olan polisiye kurgunun eleştirel bir incelemesini sunmaktadır. Karmaşık olay örgüsü, esrarengiz kahramanları ve karmaşık ahlaki manzaralarıyla polisiye kurgu, değişen sosyal, politik ve psikolojik kaygıları yansıtırken yüzyılı aşkın bir süredir okuyucuları büyülemiştir.
Bu ders, polisiyenin tarihsel gelişimini inceleyerek, ilk suç anlatılarından 19. yüzyılda klasik dedektif hikayesinin ortaya çıkışına, 20. yüzyılın başlarındaki altın çağına ve çağdaş edebiyat ve medyadaki dönüşümüne kadar izini sürecektir. Yapısalcılık, anlatıbilim, psikanaliz ve postmodernizm tartışmaları da dahil olmak üzere, polisiye kurgunun anlam, gerilim ve gerçeği nasıl inşa ettiğini anlamak için türe yönelik temel teorik yaklaşımlarla ilgileneceğiz.
Arthur Conan Doyle' un "The Hound of the Baskervilles" ve Agatha Christie'nin "Murder on the Orient Express" adlı eserlerinin yakın okumaları yoluyla öğrenciler polisiye kurgunun geleneklerini, anlatım tekniklerini ve daha geniş toplumsal kaygılarla ilişkisini analiz edeceklerdir. Ders ayrıca, polisiye kurgunun farklı mecralara nasıl aktarıldığını ve çağdaş görsel kültürün klasik anlatıları nasıl yeniden şekillendirdiğini göz önünde bulundurarak film uyarlamalarının incelenmesini de içerecektir.
Dönem sonunda öğrenciler polisiyenin edebi ve kültürel önemine dair daha derin bir kavrayış geliştirmiş, eleştirel okuma, karşılaştırmalı analiz ve teorik uygulama becerileri kazanmış olacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tarihsel Gelişim: Erken dönem suç anlatılarından çağdaş uyarlamalara kadar polisiye kurgunun evriminin izini sürerek önemli yazarları, akımları ve üslup kurallarını belirler.
2) Yazınsal Türü Tanıma: Olay örgüsü yapısı, anlatı teknikleri ve dedektif figürünün rolü de dahil olmak üzere polisiye kurgunun belirleyici özelliklerini analiz eder.
3) Teorik Çerçeveler: Yapısalcılık, psikanaliz, anlatıbilim ve postmodernizm gibi edebiyat kuramlarını polisiye kurguyu yorumlamak için uygulayabilecektir.
4) Kültürel ve Sosyal Bağlamlar: Polisiye kurgunun adalet, ahlak, sınıf ve toplumsal cinsiyet konuları da dahil olmak üzere toplumsal kaygıları nasıl yansıttığını ve eleştirdiğini inceler.
5) Yakın Okuma Becerileri: Polisiye anlatılarda gerilim, öngörü ve tümdengelimin nasıl işlediğini değerlendirmek için eleştirel okuma stratejileri geliştirir.
6) Karşılaştırmalı Analiz: Türün farklı tarihsel ve kültürel bağlamlara nasıl adapte olduğunu değerlendirerek klasik ve çağdaş dedektif hikayelerini karşılaştırın ve karşılaştırır.
7) Film ve Medya Uyarlamaları: Polisiye kurgunun farklı medyalarda, özellikle de filmlerde nasıl tercüme edildiğini ve görsel hikaye anlatımının türü nasıl yeniden şekillendirdiğini değerlendirir.
8) Eleştirel Yazım ve Argümantasyon: Polisiye kurgu hakkında metinsel kanıtları ve bilimsel araştırmaları içeren iyi desteklenmiş analitik denemeler ve argümanlar oluşturur.
9) Eleştirel Düşünme: Polisiye kurgu hakkında metinsel kanıtları ve bilimsel araştırmaları içeren iyi desteklenmiş analitik denemeler ve argümanlar oluşturur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Dedektif Romanının Tarihi
2) Dedektif Romanının Tarihi
2) Dedektif Romanının Tarihi
3) Dedektif Romanının Kuramı
4) "Uncanny" Kavramının Tanımı
5) Arthur Conan Doyle'un edebiyat dünyasındaki yeri ve “Sherlock Holmes'un Maceraları” ile dedektiflik öykülerine giriş
6) Arthur Conan Doyle, “The Hound of the Baskervilles”
7) Arthur Conan Doyle, “The Hound of the Baskervilles”
8) Vize Sınavı
9) Agatha Christie, “Murder on the Orient Express”
10) Agatha Christie, “Murder on the Orient Express”
11) Yönetmenliğini Kenneth Branagh'ın Yaptığı 2017 Yapımı “Doğu Ekspresinde Cinayet” Filmi Üzerine Tartışma
12) Yönetmenliğini Kenneth Branagh'ın Yaptığı 2017 Yapımı “Doğu Ekspresinde Cinayet” Filmi Üzerine Tartışma
13) Ders Hakkında Genel Özet Tartışma
13) Ders Hakkında Genel Özet Tartışma
14) Sonuç ve Genel Değerlendirme
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Christie, Agatha. Murder on the Orient Express
Doyle, Arthur Conan. The Hound of the Baskervilles

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 30 % 0
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 30 30 900
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 907