Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilere polisiye kurguyu edebi bir tür olarak kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamak, tarihsel gelişimini, anlatı geleneklerini ve kültürel önemini araştırmaktır. "Baskerville Tazısı" ve "Doğu Ekspresinde Cinayeti" gibi klasik eserlerin yanı sıra yapısalcılık, psikanaliz ve postmodernizmden teorik perspektiflerle ilgilenerek, öğrenciler polisiye kurgunun gerilim, hakikat ve ahlakı inşa etme yollarını eleştirel bir şekilde analiz edeceklerdir. Ayrıca, ders polisiye kurgunun daha geniş sosyal, politik ve psikolojik kaygıları nasıl yansıttığını ve bunlara nasıl yanıt verdiğini incelerken, film ve diğer medyaya uyarlanmasını da göz önünde bulundurur. Yakın okuma, karşılaştırmalı analiz ve teorik uygulama yoluyla, öğrenciler eleştirel düşünme becerilerini geliştirecek ve türün edebi ve popüler kültürdeki rolü hakkında daha derin bir bilgi edineceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, çok okunan edebi türlerden biri olan polisiye kurgunun eleştirel bir incelemesini sunmaktadır. Karmaşık olay örgüsü, esrarengiz kahramanları ve karmaşık ahlaki manzaralarıyla polisiye kurgu, değişen sosyal, politik ve psikolojik kaygıları yansıtırken yüzyılı aşkın bir süredir okuyucuları büyülemiştir.
Bu ders, polisiyenin tarihsel gelişimini inceleyerek, ilk suç anlatılarından 19. yüzyılda klasik dedektif hikayesinin ortaya çıkışına, 20. yüzyılın başlarındaki altın çağına ve çağdaş edebiyat ve medyadaki dönüşümüne kadar izini sürecektir. Yapısalcılık, anlatıbilim, psikanaliz ve postmodernizm tartışmaları da dahil olmak üzere, polisiye kurgunun anlam, gerilim ve gerçeği nasıl inşa ettiğini anlamak için türe yönelik temel teorik yaklaşımlarla ilgileneceğiz.
Arthur Conan Doyle' un "The Hound of the Baskervilles" ve Agatha Christie'nin "Murder on the Orient Express" adlı eserlerinin yakın okumaları yoluyla öğrenciler polisiye kurgunun geleneklerini, anlatım tekniklerini ve daha geniş toplumsal kaygılarla ilişkisini analiz edeceklerdir. Ders ayrıca, polisiye kurgunun farklı mecralara nasıl aktarıldığını ve çağdaş görsel kültürün klasik anlatıları nasıl yeniden şekillendirdiğini göz önünde bulundurarak film uyarlamalarının incelenmesini de içerecektir.
Dönem sonunda öğrenciler polisiyenin edebi ve kültürel önemine dair daha derin bir kavrayış geliştirmiş, eleştirel okuma, karşılaştırmalı analiz ve teorik uygulama becerileri kazanmış olacaklardır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş |
|
2) |
Dedektif Romanının Tarihi |
|
2) |
Dedektif Romanının Tarihi |
|
2) |
Dedektif Romanının Tarihi |
|
3) |
Dedektif Romanının Kuramı |
|
4) |
"Uncanny" Kavramının Tanımı |
|
5) |
Arthur Conan Doyle'un edebiyat dünyasındaki yeri ve “Sherlock Holmes'un Maceraları” ile dedektiflik öykülerine giriş |
|
6) |
Arthur Conan Doyle, “The Hound of the Baskervilles” |
|
7) |
Arthur Conan Doyle, “The Hound of the Baskervilles” |
|
8) |
Vize Sınavı |
|
9) |
Agatha Christie, “Murder on the Orient Express” |
|
10) |
Agatha Christie, “Murder on the Orient Express” |
|
11) |
Yönetmenliğini Kenneth Branagh'ın Yaptığı 2017 Yapımı “Doğu Ekspresinde Cinayet” Filmi Üzerine Tartışma |
|
12) |
Yönetmenliğini Kenneth Branagh'ın Yaptığı 2017 Yapımı “Doğu Ekspresinde Cinayet” Filmi Üzerine Tartışma |
|
13) |
Ders Hakkında Genel Özet Tartışma |
|
13) |
Ders Hakkında Genel Özet Tartışma |
|
14) |
Sonuç ve Genel Değerlendirme |
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. |
|
2) |
Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. |
|
3) |
Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. |
|
4) |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. |
|
5) |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. |
|
6) |
Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. |
|
7) |
İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
|
8) |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. |
|
9) |
Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
10) |
Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. |
|
11) |
Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. |
|
12) |
Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. |
|
13) |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. |
|
14) |
Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. |
|
15) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
|
16) |
Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|
17) |
Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. |
|
18) |
Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. |
|
19) |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
|
20) |
Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. |
|
21) |
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. |
|
22) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir |
|
23) |
Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. |
|