DİŞ HEKİMLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 5 300 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72,72,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1111401010
Ders İsmi: Prosthodontics Clinic I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
0 4 0 2 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: 1111301001 - Prosthodontics II | 1111311001 - Prosthodontics II
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: YOK
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beril BAYRAKTAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere hareketli ve sabit protezlerin planlanması, hazırlanması ve uygulanması süreçlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Hareketli bölümlü ve tam protezlerin ölçü alma, model analizi, planlama, prova ve bitirme aşamaları ile ilgili teorik bilgi ve pratik becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. Ayrıca, hareketli protez tamirleri ve sabit protezlerde preparasyon, ölçü alma, prova ve teslim süreçlerine yönelik klinik uygulamalar üzerinde durulacaktır. Ders sonunda öğrencilerin protez yapım süreçlerini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilmeleri ve hasta uygulamalarında temel becerilere sahip olmaları beklenmektedir.








Dersin İçeriği: Hareketli bölümlü protezlerde, teşhis ve tedavi planlaması yapılarak ilk ölçü alınır, modeller analiz edilir ve planlama modele aktarılır. Rehber düzlem belirlenip tırnak preparasyonu tamamlandıktan sonra esas ölçü alınır, prova aşamaları gerçekleştirilerek protez bitirilir. Tam protezlerde anatomik ve fonksiyonel ölçüler alınıp mum deneme ve diş yerleştirme işlemleri tamamlandıktan sonra protez bitirilir. Hareketli protezlerin tamiri gerektiğinde onarım işlemleri yapılır. Sabit protezlerde kron preparasyonu, gingival retraksiyon ve ölçü işlemleri sonrası protez prova edilir, uyumu sağlandıktan sonra hastaya teslim edilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Protez Planlama ve Uygulama Yetkinliği: Öğrenciler, hareketli ve sabit protezlerin teşhis, tedavi planlaması, model analizi ve üretim süreçlerini uygulayabilir.
2) Ölçü Alma ve Uyumlandırma Becerileri: Anatomik ve fonksiyonel ölçüleri doğru şekilde alabilir, protezlerin prova ve uyumlandırma aşamalarını gerçekleştirebilir.
3) Protez Tamamlama ve Teslim Süreci: Protezlerin bitim aşamalarını tamamlayarak hastaya teslim etmeye hazır hale getirebilir.
4) Hasta Yönetimi ve Mesleki Sorumluluk Bilinci: Hasta ile etkili iletişim kurarak tedavi sürecini yönetebilir ve etik kurallara uygun şekilde mesleki sorumluluklarını yerine getirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Protez Klinik Uygulama
2) Protez Klinik Uygulama
3) Protez Klinik Uygulama
4) Protez Klinik Uygulama
5) Protez Klinik Uygulama
6) Protez Klinik Uygulama
7) Protez Klinik Uygulama
8) Protez Klinik Uygulama
9) Protez Klinik Uygulama
10) Protez Klinik Uygulama
11) Protez Klinik Uygulama
12) Protez Klinik Uygulama
13) Protez Klinik Uygulama
14) Protez Klinik Uygulama
15) Protez Klinik Uygulama
16) Protez Klinik Uygulama
17) Protez Klinik Uygulama
18) Protez Klinik Uygulama
19) Protez Klinik Uygulama
20) Protez Klinik Uygulama
21) Protez Klinik Uygulama
22) Protez Klinik Uygulama
23) Protez Klinik Uygulama
24) Protez Klinik Uygulama
25) Protez Klinik Uygulama
26) Protez Klinik Uygulama
27) Protez Klinik Uygulama
28) Protez Klinik Uygulama
29) Protez Klinik Uygulama
30) Protez Klinik Uygulama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prosthodontic Treatment for Edentulous Patients: Complete Dentures and Implant-Supported Prostheses. George A. Zarb, Charles L. Bolender, Steven Eckert, AaronFenton, RhondaJacob. Mosby, 12th Ed. 2004.
Fundamentals of Fixed Prosthodontics. Schillingburg H.T.,Quintessence Publishing Co.Inc.Chicago Third Ed. 1997
Tam Protezler. Çalıkkocaoğlu S. Quintessence, 7. Baskı, 2019.
Hareketli Bölümlü Protez planlama atlası, Quintessence yayıncılık, 2010.
Hareketli Bölümlü Protezlerde Temel İlkeler. Prof. Dr. Bülent Kesim Quintessence yayıncılık, 2011.
McCracken’s Removable Partial Dentures. Carr AB, McGivney GP, Brown DT, Mosby, 2005.
Diğer Kaynaklar: Prosthodontic Treatment for Edentulous Patients: Complete Dentures and Implant-Supported Prostheses. George A. Zarb, Charles L. Bolender, Steven Eckert, AaronFenton, RhondaJacob. Mosby, 12th Ed. 2004.
Fundamentals of Fixed Prosthodontics. Schillingburg H.T.,Quintessence Publishing Co.Inc.Chicago Third Ed. 1997
Tam Protezler. Çalıkkocaoğlu S. Quintessence, 7. Baskı, 2019.
Hareketli Bölümlü Protez planlama atlası, Quintessence yayıncılık, 2010.
Hareketli Bölümlü Protezlerde Temel İlkeler. Prof. Dr. Bülent Kesim Quintessence yayıncılık, 2011.
McCracken’s Removable Partial Dentures. Carr AB, McGivney GP, Brown DT, Mosby, 2005.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. 5
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. 5
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. 5
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. 4
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. 5
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. 3
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. 3
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. 3
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. 4
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. 2
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. 1
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. 2
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 2
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. 2
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 2
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 4
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. 3
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. 5
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir 4
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Uygulama
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 28 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Derse Özgü Staj 28 4 112
Toplam İş Yükü 112