PSİKOLOJİ (YL) (TEZLİ)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3000001003
Ders İsmi: Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Selda SEÇGİNLİ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere araştırma etiğine uygun bilimsel bir araştırma önerisinin hazırlanması, kaynaklara ulaşılması, araştırmaya uygun gereç ve yöntemin belirlenmesi bulguların yorumlanması ve tartışılması, yayın etiğine uygun raporlanması ve paylaşılması konusunda bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders bilimsel araştırma sürecini ve adımlarını, (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama), bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) , araştırma türlerini, literatür taramayı, verilerin analizini, evren ve örneklem yöntemleri, veri toplama araçlarını, araştırma bulgularının raporlandırılmasını, araştırma hata kaynaklarını, araştırma ve yayın etiğini, etik ihlalleri ve önleme yöntemlerini, ihlal tespitinde izlenecek yolların neler olduğunu içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Meslek uygulamalarında bilimsel araştırmaların önemini bilir ve temel kavramları tanımlar
2) Araştırma tasarımını ve araştırma sürecinin aşamalarıyla ilgili yöntemleri bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Araştırma problemini ve konusunu belirleyebilir
2) Literatür taraması ve incelemesi yapabilir
3) Araştırma planı ve uygulaması yapabilir.
4) Araştırma raporu yazabilir.
5) Araştırmalarda uyulması gereken etik ilkeleri bilir ve uygular
6) Etik ihlalleri ve yasal sınırlamaları bilir ve intihal tespit yazılımlarını kullanabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Araştırma raporunu ulual ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunabilir ve süreli dergilerde yayınlayabilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilim, Araştırma, Etik, Ahlak, Genel Kavramlar, Bilimsel Çalışmaların Önemi 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
2) Araştırma etiği 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
3) Araştırma etiği 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
4) Araştırma süreci ve adımları 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
5) Literatür Tarama 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
6) Araştırma Tasarımları 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
7) Niceliksel Araştırmalar 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
8) Niteliksel Araştırmalar 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
9) Evren ve Örneklem Yöntemleri 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
10) Veri toplama yöntemleri 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
11) Veri toplama araçları 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
12) Verilerin analizi 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
13) Araştırma Bulgularının raporlandırılması( Yazım kuralları, Kaynak Kullanma, Atıf Yöntemleri, Kaynakça Düzenleme) 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
14) Araştırmalarda Hata Kaynakları 1. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin,M.N. ( 2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Basım, İstanbul. 2. Polit, D.F., Beck, C.T., Hungler B.P. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. (Fifth ed.). Lippincott, USA. 3. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company. 4. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları, Sunum materyalleri/Lecture notes, Presentation materials
Diğer Kaynaklar: -Al, H (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 4. Baskı. Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
-Balcı, A. (2009), Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (7. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
-Büyüköztürk , Ş, Aygün, Ö, KılıçÇakmak, Karadeniz, E, Ş. (2014) “Bilimsel Araştırma Yöntemleri” , Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289.
-Creswell, J. W. (2014). Nitel, Nicel Araştırma Deseni ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir), Eğiten Kitap, Ankara.
-Demircioğlu, Y (2014). İdari Yargı Kararları Çerçevesinde Bilimsel Yayın Etiği Soruşturmaları, Ankara Barosu Dergisi.
-Ekiz, D. (2003).Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara.
-Ertekin,C, Berker, N, Tolun, A, Ülkü, D (2002). “Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Sorunlar” , TÜBA yayınları, , TÜBİTAK Matbaası, ISBN: 9758593129.
-Gay, L. R., Mills, G.E., Airasian, P.(2006).Quantative and Qualitative Research.(2nd edition).New Jersey:Merill Prentice Hall.,Karasar, N.(2008).Bilimsel Araştırma Yöntemi.Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
-Karasar, N. (2004). Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 12. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
-Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, 15. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
-Katz, M.H.(2006). Study Desgn and Statistical Analysis, Cambridge Univ. Press.
-Küçük, O (2016).. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
-Little JW., Parker R., How to Read a Scientific Paper, BIOC/MCB 568, 2010.
-Lobiondo-Wood G, Haber J(2006).Nursing Research, Methotds and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice, 6th Edition, Mosby Elsevier
-McNeal A.( 2010). How to Read a Scientific Paper, e-book, Hamshire Coll. Sch. Of Natural Science.
-Nodoushan, M.A.S. (2004)APA Style and Research Report Writing, Zabankadeh Pub., Tehran.
-Karasar, N. (2007). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayınevi, Ankara.Thousand Oaks, CA: Sage.
-Odabaşı, F.(2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Ölçme Değerlendirme.Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
-Özdamar, K (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir, 2003
-Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V. (2004).Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri.Ankara
-Tuncay, C (2022).Hukuksal Etik Dersleri, Seçkin Yayınları, 5. Baskı, 2017.
-Ural, A., Kılıç, İ.(2006).Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi.Ankara:Detay Yayıncılık
-Yüksel, A, Yanık, A, Ayazlar, R (Editörler)(2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri : Kavramlar-Analizler-Araştırmalar. 1. Baskı. Seçkin Kitabevi, Ankara.
-Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Öğrenciler, gelişim ve deneysel psikoloji alanlarında ileri düzey teorik bilgiye sahip olacak ve bu bilgiyi bilimsel araştırmalar ve profesyonel uygulamalarla pekiştireceklerdir.
2) Program, öğrencilere bağımsız araştırma yapma, bilimsel veri analiz tekniklerini kullanma ve akademik yayın üretme becerilerini kazandırır.
3) Mezunlar, psikoloji alanındaki etik kurallar ve mesleki standartlar doğrultusunda sorumlu bir şekilde çalışma yetkinliği kazanır.
4) Mezunlar, psikoloji ile ilişkili sağlık, eğitim ve iş dünyası gibi farklı alanlardaki profesyonellerle iş birliği yaparak multidisipliner projelerde etkin rol alabileceklerdir.
5) Program, birey ve toplum düzeyinde psikolojik sağlığın korunması ve iyileştirilmesine yönelik projelerde yer alma bilinci kazandırarak, mezunları toplumsal katkı sağlayan uzmanlar olarak yetiştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler, gelişim ve deneysel psikoloji alanlarında ileri düzey teorik bilgiye sahip olacak ve bu bilgiyi bilimsel araştırmalar ve profesyonel uygulamalarla pekiştireceklerdir. 1
2) Program, öğrencilere bağımsız araştırma yapma, bilimsel veri analiz tekniklerini kullanma ve akademik yayın üretme becerilerini kazandırır. 5
3) Mezunlar, psikoloji alanındaki etik kurallar ve mesleki standartlar doğrultusunda sorumlu bir şekilde çalışma yetkinliği kazanır. 1
4) Mezunlar, psikoloji ile ilişkili sağlık, eğitim ve iş dünyası gibi farklı alanlardaki profesyonellerle iş birliği yaparak multidisipliner projelerde etkin rol alabileceklerdir. 5
5) Program, birey ve toplum düzeyinde psikolojik sağlığın korunması ve iyileştirilmesine yönelik projelerde yer alma bilinci kazandırarak, mezunları toplumsal katkı sağlayan uzmanlar olarak yetiştirir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 2 120 240
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 283