Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dil nedir? Dil ve kültür. Dilekçe yazma. Yazım (İmlâ) Noktalama. |
https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2012/11/14.pdf
Dilin Kökeni Üzerine, Ernest Renan, Bilge Kültür Sanat
|
2) |
Dilin kaynağı ve doğuşu. Dünya dillerinin sınıflandırılması. Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Yapı bakımından dünya dilleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. |
https://ijoess.com/Makaleler/909320257_3216.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=L_xa0y2XxbE
|
3) |
Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. |
https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_turk_dili_dunya_dili.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=DneaXwRkz5E
|
3) |
Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. |
https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_turk_dili_dunya_dili.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=DneaXwRkz5E
|
4) |
Türk yazı dilinin tarihi devreleri. Dil türleri (lehçe, şive, ağız) Türk alfabeleri.
Türkçenin sözvarlığı. Yazım (İmlâ) Noktalama.
|
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441262
https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2021/10/Hamza-Z%C3%BClfikar-_-T%C3%9CRK%C3%87EN%C4%B0N-S%C3%96Z-VARLI%C4%9EI-ZENG%C4%B0NL%C4%B0KLER-KAYIPLAR-_-7-1.pdf
|
5) |
Ses bilgisi. Türkçedeki sesler ve sınıflandırılması.
Ses olayları. Ses türemesi Ünlü ve ünsüz düşmesi, ünlü daralması
Türkçenin ses özellikleri. Vurgu. Kelime vurgusu. Yazım (İmlâ) Noktalama
|
|
6) |
Türkçenin hece yapısı. Yapısı bakımından kelimeler. İsim ve Fiil Kökleri. Türkçenin ekleri Yapım ve Çekim ekleri Yazım (İmlâ) Noktalama |
|
7) |
Anlamları ve görevleri bakımından kelimeler.
Cümle ve cümlenin öğeleri. Yüklem, özne, nesne, dolaylı tümleç, zarf. Yazım (İmlâ) Noktalama.
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Paragraf oluşturma ve düşünceyi geliştirme yolları.
Anlatım bozuklukları.
|
|
10) |
Okuma anlama ve yazılı anlatım. Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler ve bilgilendirici metinler. |
|
11) |
Anlatım bozuklukları: Yapısal anlatım bozuklukları.
Yazılı anlatım.
|
|
12) |
Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler-Gerçek yaşamdan söz eden iletişime yönelik türler
Bilgilendirici metinler. Resmî yazışmalar.
|
|
13) |
Sözlü anlatım. Sözlü anlatım türleri: Hazırlıklı konuşmalar ve hazırlıksız konuşmalar.
Konuşma bozuklukları ve diksiyon.
|
|
14) |
Akademik yazma ve akademik yazının özellikleri. |
|
15) |
Bilimsel araştırma yöntemi ve bilimsel metinler. |
|
16) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ergin, M., (2024), Üniversiteler İçin Türk Dili, Boğaziçi Yayınları, Ankara.
Ergin, M., ( 2019), Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, Ankara.
Ercilasun, A. B., (2013), Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, Ankara.
Kaplan, M. (2016), Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul.
Aksan, D., (2000), Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Akar, A., (2023), Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak. |
1 |
2) |
Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak. |
1 |
3) |
Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak. |
1 |
4) |
Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak. |
1 |
5) |
Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak. |
1 |
6) |
Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak. |
1 |
7) |
Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak. |
1 |