ANESTEZİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010111015
Ders İsmi: Türk Dili
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
4 0 0 4 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Melek GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler):











Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, Türk dilinin kuralları, yazım ve anlatım özellikleri ile ilgili genel ve temel bilgiler vermek, yazılı kaynaklarını tanıtmak ve onları kullanabilme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği: Türk Dili dersinde öğrenciler, dil ve iletişimin ilişkisi ve dilin kültüre etkileri konusunda öğrencilere bilgilendirilir; Türkçenin dilbilgisi, anlatım bozuklukları, Yazım (İmlâ) Noktalama gibi konular hakkında bilgiler verilir; öğrencilere genel dil kültürü kazandırılır. Türk yazı dilinin tarihi evreleri, Türk alfabeleri, Türkçenin fonetik ve morfolojik özellikleri ile ilgili bilgiler verilir. Dili doğru kullanmak, Türkçeyi ve Türk edebiyatını tanıma konularında temel eğitim verilir. Temel okuma ve yazma becerileri kazandırılırken metin türleri hakkında bilgi verilip örnek metinler incelenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dil kavram ve terimlerini tanıma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Dil ve iletişim, dil ve kültür arasındaki etkiyi anlayabilme.
2) Türkçe yazılı ve sözlü anlatım türleri hakkında bilgi edinme.
3) Türk dilinin tarihî eserlerini ve yazarlarını tanıma.
4) Türkçeyi doğru kullanabilme yetisi kazandırma.
5) Türk dili ve edebiyatı ilgili yayınları okuma alışkanlığını kazandırma.
6) Türk edebiyatını ve belli başlı edebi türlerini tanıma.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dil nedir? Dil ve kültür. Dilekçe yazma. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2012/11/14.pdf Dilin Kökeni Üzerine, Ernest Renan, Bilge Kültür Sanat
2) Dilin kaynağı ve doğuşu. Dünya dillerinin sınıflandırılması. Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Yapı bakımından dünya dilleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://ijoess.com/Makaleler/909320257_3216.pdf https://www.youtube.com/watch?v=L_xa0y2XxbE
3) Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_turk_dili_dunya_dili.pdf https://www.youtube.com/watch?v=DneaXwRkz5E
3) Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_turk_dili_dunya_dili.pdf https://www.youtube.com/watch?v=DneaXwRkz5E
4) Türk yazı dilinin tarihi devreleri. Dil türleri (lehçe, şive, ağız) Türk alfabeleri. Türkçenin sözvarlığı. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441262 https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2021/10/Hamza-Z%C3%BClfikar-_-T%C3%9CRK%C3%87EN%C4%B0N-S%C3%96Z-VARLI%C4%9EI-ZENG%C4%B0NL%C4%B0KLER-KAYIPLAR-_-7-1.pdf
5) Ses bilgisi. Türkçedeki sesler ve sınıflandırılması. Ses olayları. Ses türemesi Ünlü ve ünsüz düşmesi, ünlü daralması Türkçenin ses özellikleri. Vurgu. Kelime vurgusu. Yazım (İmlâ) Noktalama
6) Türkçenin hece yapısı. Yapısı bakımından kelimeler. İsim ve Fiil Kökleri. Türkçenin ekleri Yapım ve Çekim ekleri Yazım (İmlâ) Noktalama
7) Anlamları ve görevleri bakımından kelimeler. Cümle ve cümlenin öğeleri. Yüklem, özne, nesne, dolaylı tümleç, zarf. Yazım (İmlâ) Noktalama.
8) Ara Sınav
9) Paragraf oluşturma ve düşünceyi geliştirme yolları. Anlatım bozuklukları.
10) Okuma anlama ve yazılı anlatım. Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler ve bilgilendirici metinler.
11) Anlatım bozuklukları: Yapısal anlatım bozuklukları. Yazılı anlatım.
12) Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler-Gerçek yaşamdan söz eden iletişime yönelik türler Bilgilendirici metinler. Resmî yazışmalar.
13) Sözlü anlatım. Sözlü anlatım türleri: Hazırlıklı konuşmalar ve hazırlıksız konuşmalar. Konuşma bozuklukları ve diksiyon.
14) Akademik yazma ve akademik yazının özellikleri.
15) Bilimsel araştırma yöntemi ve bilimsel metinler.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Türk Dil Bilgisi, Muharrem Ergin.
2. Türk Dili, İsmail Acar.
3. Kültür ve Dil, Mehmet Kaplan.
4. Her Yönüyle Dil, Doğan Aksan.
5. Türk Dili Tarihi, Ali Akar.
6. Türk Dili 1-AUZEF http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/turkdili1.pdf
7. Türk Dili 2-AUZEF http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/turkdili2.pdf
8. Türk Dili 1- ATA https://atauzem.atauni.edu.tr/assets/ozdIcerik/turkdilii.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

6

7

3

Program Kazanımları
1) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar anestezi ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
6) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
7) Mezunlar anestezi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
8) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
9) Mezunlar anestezi uygulaması öncesi ve sonrası değerlendirme, uygulama öncesi malzeme ve ilaç hazırlığı ile monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar.
10) Mezunlar anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapar.
11) Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir.
12) Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar.
13) Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar anestezi ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
6) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
7) Mezunlar anestezi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
8) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
9) Mezunlar anestezi uygulaması öncesi ve sonrası değerlendirme, uygulama öncesi malzeme ve ilaç hazırlığı ile monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar.
10) Mezunlar anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapar.
11) Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir.
12) Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar.
13) Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 85
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 85

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 4 0
Küçük Sınavlar 2 30 60
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 120