ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3026002027
Ders İsmi: Microprocessors and Applications
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mikroişlemci tabanlı donanım ve yazılım sistemleri. Elektronik, kontrol ve haberleşmede kullanılan sistemlerin tasarımına yönelik seçilmiş konular. Orta/büyük boyutlu mikroişlemci sistem tasarımı. Çok işlemcili sistem tasarımı. Yazılım mühendisliği yöntemleri. Tutarlılık, eşleme, kontrolün gergisi. Yazılım tasarımında yeni yaklaşımlar. Yazılım denenmesi, gerçeklenmesi, bakımı. Donanım-yazılım tümleştirilmesi.
Dersin İçeriği: Mikroişlemci tabanlı donanım ve yazılım sistemleri. Elektronik, kontrol ve haberleşmede kullanılan sistemlerin tasarımına yönelik seçilmiş konular. Orta/büyük boyutlu mikroişlemci sistem tasarımı. Çok işlemcili sistem tasarımı. Yazılım mühendisliği yöntemleri. Tutarlılık, eşleme, kontrolün gergisi. Yazılım tasarımında yeni yaklaşımlar. Yazılım denenmesi, gerçeklenmesi, bakımı. Donanım-yazılım tümleştirilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gömülü bir mikrodenetleyici/mikroişlemci tabanlı uygulamanın nasıl geliştirildiğini anlamak.
2) Assembly Dili programlama becerilerine sahip olmak.
3) Mikrodenetleyici donanım arayüz becerilerine sahip olmak.
4) Kesmeler, Kesme Hizmeti Rutinleri ve G/Ç alt sistemleri gibi bilgi işlem kavramlarına sahip olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Gelişmiş gömülü sistemlerle çalışma, programlama ve tasarlama becerisine sahip olmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayar mimarisi 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
2) MC9S08QG8'in Genel Tanımı ve Bellek Haritası 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
3) HCS08 Komutlar, adresleme modları ve assembly dili 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
4) HCS08 Taşıma ve Aritmetik Komutları. 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
5) HC08 Lojik talimatlar ve Kontrol talimatları 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
6) Ayrıntılı Bellek Haritası ve Kayıt Tanımları 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
7) Giriş Çıkış, Genel Amaçlı I/O, Klavye arayüz birimi. 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
8) Ara sınav
9) Sıfırlamalar, Kesmeler ve genel sistem kontrolü. 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
10) Klavye Kesmesi 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
11) Modulo Zamanlayıcı ve Analog Karşılaştırıcı ve uygulamaları 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
12) Analogdan dijitale dönüşüm ve uygulamaları 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
13) RS-232 Haberleşme ve SCI Modulo ve uygulamaları 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
14) SPI-Senkron Seri Çevresel Arayüz ve uygulamaları 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available) 2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers 3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid. 4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available)
2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers
3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid.
4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.
Diğer Kaynaklar: 1. MC9S08QG8 Technical Data. (pdf versions are available)
2. Embedded System Interfacing for Engineers using the Freescale HCS08 Microcontroller, Part I: Assembly Language Programming”, Douglas Summerville, Morgan & Claypool publishers
3. “8-Bit Microcontrollers The Motorola 68HC908GP32” First edition. Prof.Dr. OmerCerid.
4. William C. Wray, Joseph D. Greenfield, Ross Bannatyne “Using Texts Microprocessors and Microcomputers: The Motorola Family”, Prentice Hall; 4th edition, ISBN: 0138404062.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Proje 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 186