PHYSIOTHERAPY | |||||
---|---|---|---|---|---|
Qualification Awarded | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
Associate (Short Cycle) Degree | 2 | 120 | FULL TIME |
TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 5 QF-EHEA:Short Cycle TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72 |
Course Code: | 5010003100 | ||||||||||
Ders İsmi: | Sports Nutrition | ||||||||||
Ders Yarıyılı: |
Fall Spring |
||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||||
Other Recommended Topics for the Course: | Yok | ||||||||||
Type of course: | Üniversite Seçmeli | ||||||||||
Course Level: |
|
||||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||||
Course Coordinator : | Ortak Dersler | ||||||||||
Course Lecturer(s): |
Öğr.Gör. Gülen Ecem KALKAN |
||||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | Energy and energy systems in exercise; The functions of carbohydrates, proteins, fats, minerals, vitamins and water in the organism and their effects on physical performance; nutrition principles before, during and after the race; To learn about weight control in sports and sports nutrition according to different sports branches. |
Course Content: | Nutrition appropriate to the type and intensity of sport |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Sports Nutrition History, Applications and IOC Consensus Report | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
2) | Introduction to sports nutrition | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
3) | exercise physiology | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
4) | Energy Metabolism I | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
5) | Energy Metabolism II | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
6) | Fuel and performance | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
7) | Fuel and performance | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
8) | Midterm exam | -- |
9) | Carbohydrates and their effects on physical performance | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
10) | Proteins and their effects on physical performance | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
11) | Fats and their effects on physical performance | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
12) | The importance of water and electrolytes | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
13) | Vitamins | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
14) | Minerals | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
15) | Ergogenic supports | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt |
16) | Final exam | - |
Course Notes / Textbooks: | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed.: L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond 2017 6. Sağlıklı yaşam ve yüksek performans için beslenme ve diyet : temel ilkeleri / Liz Applegate; çev. ed.: Haydar Özpınar Applegate, Liz 2011 7. Ders için hazırlanmış ppt |
References: | 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed.: L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond 2017 6. Sağlıklı yaşam ve yüksek performans için beslenme ve diyet : temel ilkeleri / Liz Applegate; çev. ed.: Haydar Özpınar Applegate, Liz 2011 7. Ders için hazırlanmış ppt |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||||||
1) Graduates have basic theoretical and practical knowledge about physiotherapy. | |||||||||||||
2) Graduates have knowledge of ethical judgement regarding physiotherapy. | |||||||||||||
3) Graduates use basic theoretical and applied knowledge about physiotherapy. | |||||||||||||
4) Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of physiotherapy. | |||||||||||||
5) Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning. | |||||||||||||
6) Graduates express themselves effectively by communicating both verbal and written by using information and communication technologies related to the field of physiotherapy. | |||||||||||||
7) Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness. | |||||||||||||
8) Graduates have basic knowledge of electrotherapy programs, massage applications, and basic health-protective exercise applications used in healthy, disabled, and individuals who require physiotherapy. Graduates can apply these practices under the supervision of a physiotherapist and/or physician when necessary. | |||||||||||||
9) Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a Physiotherapy Technician and act in accordance with these rules. | |||||||||||||
10) Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of physiotherapy. | |||||||||||||
11) Graduates can follow current developments in their field and discuss with their colleagues using a foreign language. | |||||||||||||
12) Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the field of physiotherapy. | |||||||||||||
13) Graduates can critically evaluate the basic knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy. | |||||||||||||
14) Graduates can contribute in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field of physiotherapy. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Graduates have basic theoretical and practical knowledge about physiotherapy. | |
2) | Graduates have knowledge of ethical judgement regarding physiotherapy. | |
3) | Graduates use basic theoretical and applied knowledge about physiotherapy. | |
4) | Graduates carry out a task independently by using their basic knowledge of physiotherapy. | |
5) | Graduates determine their learning needs and have the competence to direct their own learning. | 5 |
6) | Graduates express themselves effectively by communicating both verbal and written by using information and communication technologies related to the field of physiotherapy. | 3 |
7) | Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with social responsibility awareness. | 5 |
8) | Graduates have basic knowledge of electrotherapy programs, massage applications, and basic health-protective exercise applications used in healthy, disabled, and individuals who require physiotherapy. Graduates can apply these practices under the supervision of a physiotherapist and/or physician when necessary. | |
9) | Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as a Physiotherapy Technician and act in accordance with these rules. | |
10) | Graduates can inform the relevant people and institutions by using their basic knowledge and skills in the field of physiotherapy. | |
11) | Graduates can follow current developments in their field and discuss with their colleagues using a foreign language. | |
12) | Graduates can work as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the field of physiotherapy. | 3 |
13) | Graduates can critically evaluate the basic knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy. | |
14) | Graduates can contribute in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field of physiotherapy. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Course | |
Homework | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Homework |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Homework Assignments | 1 | % 20 |
Midterms | 1 | % 40 |
Semester Final Exam | 1 | % 40 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 2 | 28 |
Study Hours Out of Class | 2 | 10 | 20 |
Homework Assignments | 1 | 30 | 30 |
Midterms | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Total Workload | 82 |