ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52 |
Ders Kodu: | 1416002008 | ||||||||||
Ders İsmi: | Digital Electronic Circuits | ||||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Department Elective | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK | ||||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İdeal İnvertör, çeşitli tipleri (NMOS; CMOS vb.), NAND, NOR Kapıları, Kompleks Kapılar, İletim Kapıları. Çeşitli Flip-Flop Devreleri, Yalnızca Yeniden Bellekler (ROM) Statik ve Rastgele Erişimli Bellekler (SRAM, DRAM). |
Dersin İçeriği: | İdeal İnvertör, çeşitli tipleri (NMOS; CMOS vb.), NAND, NOR Kapıları, Kompleks Kapılar, İletim Kapıları. Çeşitli Flip-Flop Devreleri, Yalnızca Yeniden Bellekler (ROM) Statik ve Rastgele Erişimli Bellekler (SRAM, DRAM). |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sayısal devrelere giriş. | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
2) | Sayısal devrelerin teknolojisi ve tasarım kuralları | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
3) | Sayısal devreler için CMOS transistörler. | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
4) | Transistör düzeyinde sayısal devre analizi ve tasarımı, CMOS evirici. | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
5) | Statik CMOS İnvertörler: statik davranış, dinamik davranış ve güç. | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
6) | Modern kombinasyonel mantık aileleri (statik CMOS, geçiş transistör, dinamik mantık). | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
7) | Karmaşık mantık kapılarının tasarımı: statik, dinamik davranış ve güç. | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
8) | Sıralı mantık devreleri (mandallar, flip-flop, kayıtlar) | John F. Wakerly, “Digital Design: Principles & Practices” 4th Edition, 2006, Pearson-Prentice Hall Thomas L. Floyd, “Digital Fundamentals” 10th Edition, 2009, Pearson Education |
9) | Gelişmiş devre şekilleri. | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
10) | Sayısal devrelerde zamanlama sorunları | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
11) | Aritmetik yapı blokları (toplayıcı, çarpan, kaydırıcı). | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
12) | Bellek mimarileri ve yapı blokları (ROM, RAM). | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
13) | CPLD | John F. Wakerly, “Digital Design: Principles & Practices” 4th Edition, 2006, Pearson-Prentice Hall Thomas L. Floyd, “Digital Fundamentals” 10th Edition, 2009, Pearson Education |
13) | Bellek çevresel devresi (adres kod çözücüleri, algı kuvvetlendiricileri, voltaj referansları) | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
14) | İleri düzey konular: saatle denetim, veri yolları, ara bağlantı. | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
Ders Notları / Kitaplar: | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
Diğer Kaynaklar: | J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | ||||||||||
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||||||
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||||||
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi | ||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||||||
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
2) | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
5) | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Alan Çalışması | |
Laboratuvar | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 2 | % 60 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 158 |