ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 44,52 |
Ders Kodu: | 1400221016 | ||||||||||
Ders İsmi: | Numerical Methods | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. Fatih KOÇAN Dr.Öğr.Üyesi Mutlu YILMAZ |
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, mühendisler için özel olarak tasarlanmış sayısal analizin temel bir incelemesini sunar. MATLAB ve Python'da zengin bir dizi örnek, problem ve bilgisayar tabanlı alıştırmalar aracılığıyla, öğrenciler sayısal yöntemlerin hem teorik anlayışını hem de pratik uygulamasını geliştireceklerdir. Temel ilkelerin anlaşılmasına vurgu yapan ders, teori, hata analizi ve açıklık arasında bir denge kurmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, mühendisler için özel olarak tasarlanmış sayısal analizin temel bir incelemesini sunar. MATLAB ve Python'da zengin bir dizi örnek, problem ve bilgisayar tabanlı alıştırmalar aracılığıyla, öğrenciler sayısal yöntemlerin hem teorik anlayışını hem de pratik uygulamasını geliştireceklerdir. Temel ilkelerin anlaşılmasına vurgu yapan ders, teori, hata analizi ve açıklık arasında bir denge kurmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ön Hazırlık: Calculus'un gözden geçirilmesi, İkili Sayılar, Hata Analizi | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
2) | Doğrusal Olmayan Denklemlerin Çözümü: x=g(x) Çözümü için İterasyon, Basamaklama Yöntemleri ile Kök Bulma-Bölme Yöntemleri, Başlangıç Yaklaşımı ve Yakınsama Kriterleri, Newton Raphson ve Secant Yöntemler | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
3) | AX=B Şeklindeki Doğrusal Sistemlerin Çözümü: Vektör ve Matrislere Giriş, Vektör ve Matrislerin Özellikleri, Üst-Üçgen Doğrusal Sistemler, Gauss Eliminasyonu ve Pivotlama, Üçgen Çarpanlara Ayırma, Doğrusal Sistemler için İteratif Yöntemler | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
4) | AX=B Şeklindeki Doğrusal Sistemlerin Çözümü: Vektör ve Matrislere Giriş, Vektör ve Matrislerin Özellikleri, Üst-Üçgen Doğrusal Sistemler, Gauss Eliminasyonu ve Pivotlama, Üçgen Çarpanlara Ayırma, Doğrusal Sistemler için İteratif Yöntemler | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
5) | İnterpolasyon ve Polinom Yaklaşımı: Taylor Serileri ve Fonksiyonların Hesaplanması, İnterpolasyona Giriş, Lagrange Yaklaşımı, Newton Polinomları | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
6) | İnterpolasyon ve Polinom Yaklaşımı: Taylor Serileri ve Fonksiyonların Hesaplanması, İnterpolasyona Giriş, Lagrange Yaklaşımı, Newton Polinomları | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
7) | Eğri Uydurma: En Küçük Kareler Doğrusu, Eğri Uydurma Yöntemleri | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
8) | Ara sınav | |
9) | Sayısal Türev Alma: Türeve Yaklaşım, Sayısal Diferansiyel Formülleri | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
10) | Sayısal İntegrasyon: Kuadratüre Giriş, Bileşik Trapezoidal ve Simpson Kuralı, Özyinelemeli Kurallar ve Romberg İntegrasyonu, Uyarlamalı Kuadratür | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
11) | Sayısal İntegrasyon: Kuadratüre Giriş, Bileşik Trapezoidal ve Simpson Kuralı, Özyinelemeli Kurallar ve Romberg İntegrasyonu, Uyarlamalı Kuadratür | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
12) | Sayısal Optimizasyon: Tek Değişkenli Bir Fonksiyonun Minimizasyonu, Melder-Mead ve Powell Yöntemleri, Gradyan ve Newton Yöntemleri | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
13) | Diferansiyel Denklemlerin Çözümü: Euler Yöntemi, Taylor Serisi Yöntemi, Runge-Kutta Yöntemleri, Öngörücü-Düzeltici Yöntemleri | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
14) | Diferansiyel Denklemlerin Çözümü: Euler Yöntemi, Taylor Serisi Yöntemi, Runge-Kutta Yöntemleri, Öngörücü-Düzeltici Yöntemleri | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
15) | Özdeğerler ve Özvektörler: Homojen Sistemler: Özdeğer Problemi, Kuvvet Yöntemi, Jacobi Yöntemleri, Simetrik Matrislerin Özdeğerleri | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | John H. Mathews, Kurtis D. Fink, Numerical Methods using MATLAB, Fourth Edition, PEARSON 2004. C. Woodford, C. Phillips Numerical Methods with Worked Examples: MATLAB Edition, Second Edition, Springer 1997. |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Matematik (a), fen bilimleri (b) ve endüstri mühendisliği (c) ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi (1) ve bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||||||||||
2) Hem bireysel hem de disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||||||||||
3) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||||||
4) Proje yönetimi, risk yönetimi, yenilikçilik ve değişiklik yönetimi, girişimcilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||||||||||
5) Sektörler hakkında farkındalık ve iş planı hazırlama becerisi. | ||||||||||||||
6) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve etik ilkelerine uygun davranma. | ||||||||||||||
7) Çağın mühendislik alanına giren sorunları ve mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi. | ||||||||||||||
8) Güncel mühendislik uygulamaları ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||||||
9) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||||||
10) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern yöntemler kullanarak tasarlama becerisi. | ||||||||||||||
11) Mühendislik problemlerinin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||||||
12) Mühendislik problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi. | ||||||||||||||
13) Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve görsel yöntemlerle etkin iletişim kurma, rapor yazma ve sunum yapma becerisi. | ||||||||||||||
14) Benzetim (a), üretim sistemleri (b) yöneylem araştırması (c) ve istatistik (d) gibi sistem entegrasyonunu sağlamaya yönelik uygun analitik ve deneysel yöntemler ile hesaplama yöntemleri konusunda derinine bilgi. | ||||||||||||||
15) Gerçek hayat problemlerini yaratıcı şekilde çözmek için insan, malzeme, bilgi, teçhizat ve enerji içeren sistemlerin tasarlanması (a) ve iyileştirilmesi (b), amaç ve kriterlerinin tanımlanması (c), analiz edilmesi (d) ve çözüm önerileri geliştirilmesi (e) konularında beceri |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik (a), fen bilimleri (b) ve endüstri mühendisliği (c) ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi (1) ve bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Hem bireysel hem de disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | |
3) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
4) | Proje yönetimi, risk yönetimi, yenilikçilik ve değişiklik yönetimi, girişimcilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
5) | Sektörler hakkında farkındalık ve iş planı hazırlama becerisi. | |
6) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve etik ilkelerine uygun davranma. | |
7) | Çağın mühendislik alanına giren sorunları ve mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi. | |
8) | Güncel mühendislik uygulamaları ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
9) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
10) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern yöntemler kullanarak tasarlama becerisi. | |
11) | Mühendislik problemlerinin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
12) | Mühendislik problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi. | |
13) | Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve görsel yöntemlerle etkin iletişim kurma, rapor yazma ve sunum yapma becerisi. | |
14) | Benzetim (a), üretim sistemleri (b) yöneylem araştırması (c) ve istatistik (d) gibi sistem entegrasyonunu sağlamaya yönelik uygun analitik ve deneysel yöntemler ile hesaplama yöntemleri konusunda derinine bilgi. | |
15) | Gerçek hayat problemlerini yaratıcı şekilde çözmek için insan, malzeme, bilgi, teçhizat ve enerji içeren sistemlerin tasarlanması (a) ve iyileştirilmesi (b), amaç ve kriterlerinin tanımlanması (c), analiz edilmesi (d) ve çözüm önerileri geliştirilmesi (e) konularında beceri |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |