ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52 |
Ders Kodu: | 1400111005 | ||||||||||
Ders İsmi: | Physics I | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | yok | ||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY | ||||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere temel fiziğin mekanik dalının temel kavram ve prensiplerini öğretmek. Öğrenmeye gerçek uygulamalarla açıklık kazandırmak ve daha sonra görülecek dersler için temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği: | Fizik, Standart boyutlar ve birimler, Vektörler, Tek boyutta hareket, İki ve üç boyutta hareket, Dairesel Hareket, Hareket Yasaları ve Newton Yasalarının Uygulamaları, İş ve Kinetik Enerji, Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu, Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar, Rijit Bir Cismin Rijit Bir Eksen Etrafında Dönmesi, Rijit Bir Cismin Hareketli Bir Eksen Etrafında Dönmesi, Tork ve Açısal Momentum, Statik Denge ve Esneklik. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bölüm 1. Fizik ve Ölçüm 1.1 Uzunluk, Kütle ve Zaman Standartları. 1.3 Boyutsal Analiz. 1.4 Birimlerin Dönüştürülmesi. 1.5 Tahminler ve Büyüklük Sırası Hesaplamaları. 1.6 Anlamlı Rakamlar | Ders Kitabı |
2) | Bölüm 2. Tek Boyutta Hareket 2.1 Konum, Hız ve Sürat. 2.2 Anlık Hız ve Sürat. 2.3 Sabit Hız Altında Parçacık. 2.4 İvme. 2.5 Hareket Diyagramları. 2.6 Sabit İvme Altındaki Parçacık. 2.7 Serbest Düşen Cisimler. | Ders Kitabı |
3) | Bölüm 3. Vektörler 3.1 Koordinat Sistemleri. 3.2 Vektör ve Skaler Nicelikler. 3.3 Vektörlerin Bazı Özellikleri. 3.4 Bir Vektörün Bileşenleri ve Birim Vektörler. 7.3 İki Vektörün Skaler Çarpımı. (Serway'in 7. bölümünde) 11.1 Vektörel Çarpım. (Serway'in 11. bölümünde) | Ders Kitabı |
4) | Bölüm 4. İki Boyutta Hareket 4.1 Konum, Hız ve İvme Vektörleri. 4.2 Sabit İvmeli İki Boyutlu Hareket. 4.3 Mermi Hareketi. 4.4 Düzgün Dairesel Harekette Parçacık. 4.5 Teğetsel ve Radyal İvme. | Ders Kitabı |
5) | Bölüm 5. Hareket Yasaları 5.1 Kuvvet Kavramı. 5.2 Newton'un Birinci Yasası ve Eylemsizlik Çerçeveleri. 5.3 Kütle. 5.4 Newton'un İkinci Yasası. 5.5 Yerçekimi Kuvveti ve Ağırlık. 5.6 Newton'un Üçüncü Yasası | Ders Kitabı |
6) | Bölüm 5. Devamı 5.7 Newton'un İkinci Yasasını Kullanmak. 5.8 Sürtünme Kuvvetleri. | Ders Kitabı |
7) | Chapter 6. Circular Motion 6.1 Particle in Uniform Circular Motion. | Ders Kitabı |
8) | Ara Sınav | Ders notları ve der kitabı |
9) | Bölüm 7. Bir Sistemin Enerjisi 7.2 Sabit Bir Kuvvet Tarafından Yapılan İş. 7.3 İki Vektörün Skaler Çarpımı. 7.4 Değişken Bir Kuvvet Tarafından Yapılan İş. 7.5 Kinetik Enerji ve İş-Kinetik Enerji Teoremi. 7.6 Bir Sistemin Potansiyel Enerjisi. | Ders Kitabı |
10) | Bölüm 7. Devamı 7.7 Konservatif ve Konservatif Olmayan Kuvvetler. 7.8 Korunumlu Kuvvetler ve Potansiyel Enerji Arasındaki İlişki. 7.9 Enerji Diyagramları ve Bir Sistemin Dengesi. Bölüm 8. Enerjinin Korunumu Enerjinin Korunumu 8.1 İzole Edilmemiş Sistem (Enerji) 8.2 İzole Sistem (Enerji) 8.3 Kinetik Sürtünmeyi İçeren Durumlar. 8.4 Konservatif Olmayan Kuvvetler için Mekanik Enerji Değişimleri. 8.5 Güç. | Ders Kitabı |
11) | Bölüm 9. Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar 9.1 Doğrusal Momentum 9.2 İzole Sistem (Momentum) 9.3 İzole Edilmemiş Sistem (Momentum) 9.4 Tek Boyutta Çarpışmalar. 9.5 İki Boyutta Çarpışmalar. 9.6 Kütle Merkezi. 9.7 Çok Parçacıklı Sistemler | Ders Kitabı |
12) | Bölüm 10. Katı Bir Cismin Sabit Bir Eksen Etrafında Dönmesi 10.1 Açısal Konum, Hız ve İvme. 10.2 Sabit Açısal İvme Altındaki Rijit Cisim. 10.3 Açısal ve Öteleme Nicelikleri. 10.4 Tork 10.5 Net Tork Altındaki Rijit Cisim | Ders Kitabı |
13) | Bölüm 10. Devamı 10.6 Eylemsizlik Momentlerinin Hesaplanması. 10.7 Dönme Kinetik Enerjisi. 10.8 Dönme Hareketinde Enerji Değerlendirmeleri. 10.9 Rijit Bir Cismin Yuvarlanma Hareketi. | Ders Kitabı |
14) | Bölüm 11. Açısal Momentum 11.1 Vektör Çarpımı ve Tork. 11.2 Yalıtılmamış Sistem (Açısal Momentum) 11.3 Dönen Rijit Bir Cismin Açısal Momentumu. 11.4 İzole Sistem (Açısal Momentum) | Ders Kitabı |
15) | Bölüm 12. Statik Denge ve Esneklik 12.1 Denge Halindeki Katı Cisim. 12.2 Ağırlık Merkezi Hakkında Daha Fazla Bilgi. 12.3 Statik Dengedeki Rijit Cisimlere Örnekler. | Ders Kitabı |
16) | Final | Ders notları ve ders kitabı |
Ders Notları / Kitaplar: | Physics for Scientists & Engineers, R. A. Serway & J. W. Jewett, 9th Edition |
Diğer Kaynaklar: | University Physics, Young & Freedman Fundamentals of Physics, Halliday & Resnick |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
4 |
5 |
2 |
6 |
7 |
11 |
8 |
9 |
10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |||||||||||
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |||||||||||
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |||||||||||
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |||||||||||
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
2) | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
5) | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi | 3 |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Laboratuvar |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Küçük Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 178 |