BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002016
Ders İsmi: Biyoistatistik ve Karar Verme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel biyoistatistik konularını kavrama ve bunları kullanabilme.
Dersin İçeriği: Biyoistatistiğin tanımı ve temel kavramları, veri toplama ve verileri sunma teknikleri, Olasılık dağılımları, Örnekleme, Örneklem hatası, Merkezi eğilim ölçüleri, Değişim ölçüleri, Hipotez testleri, Regresyon ve korelasyon, İstatistik Paket Programları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıkla ilgili alanlarda biyoistatistiğin temellerini tanır.
2) Olasılık modelleri ve bunların istatistikle ilişkisi hakkında temel bilgilere sahip olmak.
3) Örnek verilerden popülasyon parametrelerini tahmin etmek ve güven aralıklarını hesaplamak.
4) Verilerin nasıl toplandığına ve ilgilenilen sonuç değişkenine göre kullanılacak uygun testi belirlemek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Temel tanımlayıcı istatistikleri hesaplayın.
2) Verileri analiz etmek ve görüntülemek için bir bilgisayar paketi kullanmanın kazanılması
3) Regresyon analizi ve ANOVA özetleri oluşturmak ve sonuçları doğru şekilde yorumlamak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Hipotez testinin ilkelerini ve sonuçların doğru yorumlanmasını anlamak
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanımlayıcı istatistikler, çıkarımsal istatistikler, veri türleri, değişken türleri, istatistikte kullanılan semboller ve harfler Ders için hazırlanmış PPT
2) Konum ölçüleri ve dağılım ölçüleri (varyasyon) Ders için hazırlanmış PPT
3) Frekans tablosunun oluşturulması, merkezi eğilim ölçüleri, verilerin grafik sunumu, çapraz tablolar, iki ve çok yönlü grafikler Ders için hazırlanmış PPT
4) Binom dağılımı, Poisson dağılımı ve standart normal dağılım Ders için hazırlanmış PPT
5) Örneklem dağılımı, aralık tahmini, standart normal dağılım ve t-dağılımı Ders için hazırlanmış PPT
6) Hipotez, anlamlılık seviyesi, kritik bölge ve kritik değer Ders için hazırlanmış PPT
7) Hipotez testleri (Student's T, Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri) Ders için hazırlanmış PPT
8) Vize sınavı -
9) Hipotez testleri (Tek yönlü ve Kruskal Wallis varyans analizi) Ders için hazırlanmış PPT
10) Hipotez testleri (İki yönlü varyans analizi) Ders için hazırlanmış PPT
11) Hipotez testleri (Tekrarlı ölçümler varyans analizi ve Fridman test) Ders için hazırlanmış PPT
12) Hipotez testleri (Ki-kare testleri) Ders için hazırlanmış PPT
13) Korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi Ders için hazırlanmış PPT
14) Tanı testlerinin istatistiksel değerlendirmesini tanımlamak Ders için hazırlanmış PPT
15) Dersin genel değerlendirilmesi ve tartışma Ders için hazırlanmış PPT
16) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanmış PPT
Diğer Kaynaklar: 1-Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V. : Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları, Ankara, 15. Basım, 2012.
2-WayneW.Daniel, Chad Lee Cross: Biostatistics : a foundation for analysis in the health sciences,10th Edition, JohnWiley & Sons, Inc., United States of America, 2013

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

8

2

3

7

6

Program Kazanımları
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 10 3 30
Sunum / Seminer 3 10 30
Ödevler 3 20 60
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 166