TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1010002096
Ders İsmi: Sağlık Hizmetleri Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Özge ÜNLÜ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, sağlık ve sağlık hizmetleri kavramlarına hakim olması, sağlık hizmetlerinin yönetimi konusunda temel bilgileri kazanması ve Türkiye’de sağlık hizmetlerinin yönetimini değerlendirebilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Sağlık ve Sağlık Hizmetleri Kavramı, Sağlığın Tanımlanmasına İlişkin Modeller, Sağlık Statüsünün Belirleyicileri, Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri, Sınıflandırılması, Hizmet Kavramı ve Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri ,Sağlık Hizmetlerinde İhtiyaç, Talep, Arz ve Öncelik Belirleme,Sağlık Sistemi, Sağlık Sistemi Öğeleri ve Fonksiyonları,Türk Sağlık Sistemi, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Sağlıkta Dönüşüm Programı,Kamu Hastaneleri Birlikleri Ve Hastanelerin Birliğe Dönüştürülmesi ve Örgüt Yapısı, Desantralizasyon ve Ülkemizde Desantralizasyon, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü,Sağlık Hizmetleri Yönetiminde Temel Kavramlar, Klinik Çalışmalar İle İlgili Kavramlar Sağlık Kurumları Yönetimi Açısından Önemli Olan Diğer Kavramlar, Bir Örgüt Olarak Sağlık Kurumları ,Sağlık Hizmetleri Finansmanı,Sağlık Ve Değişen Çevresi: Sağlık Sektöründe Yaşanan Gelişmelerin Sağlık Kurumları Yönetimine Yansımaları, Değişen Sağlık Sistemi Ve Değişim Nedenleri, Bir Sağlık Kurumunun Olası Paydaşları ,Sağlık Hizmetlerinde Performans Kavramı, Sağlık Hizmetlerinde Performans Değerlemenin Yararları, Sağlık Kurumlarında Performans Yönetim Süreci, PATH Projesi Ve Türkiye,Sağlık Kurumlarında Koordinasyon,Sağlık Kurumlarında Karar Verme Süreci ve Problem Çözme,Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Güncel Konular-1: Teletıp, Sağlıkta Dijitalleşme, Dijital Hastaneler ,Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Güncel Konular-2: Veri Madenciliği, Sağlık Okuryazarlığı Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Turizmi,Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Güncel Konular-3: Şehir Hastaneleri; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık ve Sağlık Hakkı Okuma-araştırma
2) Sağlık Hizmetleri Okuma-araştırma
3) Yönetim, Organizasyon Kavram ve İlkeleri Okuma-araştırma
4) Organizasyon teorileri Okuma-araştırma
5) Yönetim Süreci Okuma-araştırma
6) Yönetim Evreleri Okuma-araştırma
7) Güç-Otorite-Etkileme Okuma-araştırma
8) Vize sınavı
9) Liderlik Okuma-araştırma
10) Motivasyon Okuma-araştırma
11) Değişim ve Yönetimi 1 Okuma-araştırma
12) Değişim ve Yönetimi 2 Okuma-araştırma
13) Çatışma Yönetimi Okuma-araştırma
14) Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama Okuma-araştırma
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders kitapları
Diğer Kaynaklar: Textbooks

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklar.
2) İnsan vücudundaki anormal yapılanma ve işleyişi sorgular, nitelikli bilimsel araştırmalara dayalı bilgilerle açıklar, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
3) Hastalıkların klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirir.
4) Sağlık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlar, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklar.
5) Tıp bilgisine temel oluşturan araştırma süreçlerini bilir, bu alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
6) Başvuran/hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alır.
7) Bireylerin fizik muayenesini yapar, tanısal testlerini değerlendirir, tanı ve tedavi süreçlerini uygun işlem basamaklarını kullanarak yönetir.
8) Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygular.
9) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları planlar ve gerçekleştirir.
10) Bilimsel bir araştırmayı planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir.
11) Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir.
12) Hizmet sunduğu birey ve toplumda dil, din,ırk, cinsiyet, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde hekim olarak sorumluluklarını yerine getirir.
13) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapar.
14) Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenler ve kayıtlarını tutar.
15) Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklar. 3
2) İnsan vücudundaki anormal yapılanma ve işleyişi sorgular, nitelikli bilimsel araştırmalara dayalı bilgilerle açıklar, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. 3
3) Hastalıkların klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirir. 3
4) Sağlık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlar, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklar. 3
5) Tıp bilgisine temel oluşturan araştırma süreçlerini bilir, bu alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. 3
6) Başvuran/hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alır. 3
7) Bireylerin fizik muayenesini yapar, tanısal testlerini değerlendirir, tanı ve tedavi süreçlerini uygun işlem basamaklarını kullanarak yönetir. 3
8) Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygular. 3
9) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları planlar ve gerçekleştirir. 3
10) Bilimsel bir araştırmayı planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir. 3
11) Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir. 3
12) Hizmet sunduğu birey ve toplumda dil, din,ırk, cinsiyet, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde hekim olarak sorumluluklarını yerine getirir. 3
13) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapar. 3
14) Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenler ve kayıtlarını tutar. 3
15) Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %