TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1010002014
Ders İsmi: Üroloji
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Özge ÜNLÜ
Dersi Veren(ler): TIP Staff
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocukluk çağı nefrolojik hastalıklarında da birçok psikiyatrik bozukluk eş tanı olarak görülmektedir. Bu eş tanıların bir kısmı kronik hastalığın sonucu olarak değerlendirilirken, bir kısmı da mevcut hastalık için kullanılan tedavilere bağlı gelişebilen depresyon, anksiyete, uyku bozuklukları, bilişsel bozukluklar gibi psikiyatrik bozuklukları kapsar. Ayrıca bu alanda en sık zorluk yaşanan durumlardan biri böbrek yetmezliği durumunda psikotropik ilaç kullanımının düzenlenmesidir. Böbrek yetmezliği ilaç farmakokinetiğini farklı yollarla etkileyebildiğinden, bu durumda doz ayarlanmasına ihtiyaç duyulan ilaçlarla ilgili bilgi sahibi olunmalıdır. Hem romatoloji hem nefroloji alanında, ayırıcı tanı yapılabilmesi, komorbid psikiyatrik bozukluğun tespit edilerek tedavi edilebilmesi, ilaç yan etkilerinin değerlendirilmesi ve yönetiminin yapılabilmesi açısından multidisipliner bir yaklaşıma ihtiyaç duyulmaktadır.
Dersin İçeriği: Romatolojik ve nefrolojik hastalıklar, çocukluk çağında sık görülen, klinik bulgular açısından geniş bir dağılım sergileyebilen, çocukların yaşam kalitesini ve işlevselliğini önemli oranda etkileyen rahatsızlıklardır. Romatolojik hastalıklar inflamatuar romatolojik hastalıklar ve non inflamatuar bağ dokusu hastalıkları olmak üzere iki bölümde incelenebilir. Çocuk ergen ruh sağlığı perspektifinden bakıldığında İnflamatuar romatolojik hastalıklar daha çok immun sistem disfonksiyonu ile ilişkili olup, psikiyatrik hastalıklarla ortak etiyopatogeneze sahip olması ve sıklıkla bu hastalıklarla psikiyatrik komorbiditenin eşlik etmesi açısından önemlidir. İnflamatuar olmayan grup ise çocukluk dönemi tekrarlayan ağrılarının sık sebeplerinden olup, ağrı nedeniyle somatik belirti
bozukluğu, konversiyon bozukluğu gibi psikiyatrik tanılar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Çocuk hasta ve ailesinin eğitimine destek olabilecek.
Öğrenme Yetkinliği
1) Çocuklarda yetişkinlerden farklı olarak böbrek yetmezliğine sebep olan hastalıkları tanımlayabilecek
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çocuklarda genitoüriner sisteme ilişkin anatomik ve fizyolojik farklılıkları tanımayabilecek.
2) Çocuklarda yetişkinlerden farklı olarak böbrek yetmezliğine sebep olan hastalıkların tedavi yöntemlerini tanımlayabilecek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Pediatri'ye hoş geldiniz Pediatrik Tarih Alma Ekstremitelerin incelenmesi Pediyatrik Tarih Ekstremitelerin Takılması / İncelenmesi (UYGULAMA) Baş ve Boyun muayenesi Baş ve Boyun muayenesi (UYGULAMA) Karın muayenesi Karın muayenesi (UYGULAMA) Yenidoğanın Fiziksel Muayenesi Yenidoğanın Fiziksel Muayenesi (UYGULAMA) Yenidoğanın Fiziksel Muayenesi (UYGULAMA) Yenidoğan Resüsitasyonu Yenidoğan Acil Prematüre ve İlişkili Hastalıklar Pediatrik Değerlendirme Üçgeni İlk Yardım ve Yaralanma Önleme Pediatrik Toksikoloji Göğüs ve Solunum Bulgularının İncelenmesi OKUTMAN NOTLARI
2) Sınav. Göğüs (PRACTICE) Üst Solunum Yolu Enfeksiyonları Emzirme Tamamlayıcı Beslenme Pediatri'de Beslenme Sağlıklı Çocuğun Takibi Kardiyovasküler Sistemin İncelenmesi Sınav. CVS'nin Motor ve Zihinsel Gelişim Nörolojik Muayene-1 Nörolojik Muayene-2 Nörolojik Muayene (UYGULAMA) Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Bozuklukları Çocuklarda Şok OKUTMAN NOTLARI
3) Yenidoğan Sarılığı Yüksek Riskli Yenidoğan Bebekler Kalıtsal Metabolik Hastalıklara Yaklaşım Ergenlerde Sık Sık Tıbbi Sorunlar Çocuklukta Bağışıklama-1 Çocuklukta Bağışıklama-2 Çocukluk Çürümeleri Çocuk İhmal ve Suistimali Bağırsak Parazit Enfeksiyonları Akut Viral Hepatit Akut Gastroenterit Sıvı-Elektrolit Alt Solunum Yolu Enfeksiyonları OKUTMAN NOTLARI
4) Merkezi Sinir Sistemi Enfeksiyonları İdrar yolu enfeksiyonları Böbrek yetmezliği Pediatri Tıp Nasıl Reçete Çocuklukta Anemi Çocuklukta Kanama Diyatezi CBS Kanaması ve İnflamatuar Bağırsak Hastalığı Siroz ve Komplikasyonları Kusma ve Gastroözofageal Reflü Hastalığı Fonksiyonel Gastrointestinal Hastalıklar Büyümenin Değerlendirilmesi Kısa Boylu Yaklaşım Konjenital Hipotiroidizm OKUTMAN NOTLARI
5) Vaka Tartışması: Rickets Ateşli Bir Çocuğa Yaklaşım PBL-I (Peteşia-Purpura-Bölüm 1) PBL-I (Peteşia-Purpura-Bölüm 1) PBL-II (Edema- Bölüm 1) PBL-II (Edema- Bölüm 1) Konjestif Kalp Yetmezliği Akut Romatizmal Ateş Akut Perikardit, Miyokardit ve Kardiyomiyopatiler Malabsoption ve Çölyak Hastalığı OKUTMAN NOTLARI
6) Vaka Tartışması: Hipoglisemi Diyabetik Ketoasidoz Tedavisi Cinsel Farklılaşma Bozukluklarına Yaklaşım Lenfadenopatiye Yaklaşım Çocuklukta Katı Tümörler Çocuklukta Hışıltı ve Öksürük Çocukluk Tüberkülozu ve Tedavisi Kronik Akciğer Hastalıkları ve Kistik Fibrozis Tedavisi Bronşiyal Astım ve Tedavisi İlaç-Gıda Allerjileri ve Anafilaksi Üst Havayollarının Alerjik Hastalıkları Cildin Alerjik Hastalıkları Birincil Bağışıklık Yetersizlikleri Pediatrik Romatolojinin Temelleri Vaskülit Yaklaşımı Çocuklukta lösemiler Çocuklukta Lenfomalar OKUTMAN NOTLARI
7) PBL-I (Peteşia-Purpura-Bölüm 2) PBL-I (Peteşia-Purpura-Bölüm 2) PBL-II (Edema- Bölüm 2) PBL-II (Edema- Bölüm 2) Pediatrik EKG Acyanotik ve Siyanotik Konjenital Kalp Hastalıkları Febril Konvülsiyonlar ve Epilepsi Kusma ve Gastroözofageal Reflü Hastalığı Enfeksiyöz Nörolojik Hastalıklar Klinisyen için Genetik Testler Genetik Danışmanlık İlkeleri Ortak Genetik / Kromozomal Sendromlar Soylu Çizim Atölyesi Kasık ve Genital Sistemlerin İncelenmesi Kasık ve Genital Sistemlerin İncelenmesi (UYGULAMA) Baş ve Boyun Patolojileri OKUTMAN NOTLARI
8) Çocuklarda intratorasik cerrahi patolojiler Üst Gastrointestinal Anomaliler Alt Gastrointestinal Anomaliler Akut karın Diğer Abdominal Cerrahi Sorunlar Defacation ve Kabızlık Inguinoskrotal Patolojiler Genitoüriner Anomaliler Çocuk Travması VAKA (Pediatrik Acil Durum Değerlendirmesi) Yenidoğan Resüsitasyon Programı Pediatrik Kardiyopulmoner Resüsitasyon Büyüme ve Ergenlik Atölyesi Pediatrik Hematoloji Çalıştayı KLİNİK UYGULAMA HAYDARPAŞA HASTANESİ PEDİATRİK AMELİYAT OKUTMAN NOTLARI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: OKUTMAN NOTLARI
Diğer Kaynaklar: YOK

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

Program Kazanımları
1) İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklar.
2) İnsan vücudundaki anormal yapılanma ve işleyişi sorgular, nitelikli bilimsel araştırmalara dayalı bilgilerle açıklar, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
3) Hastalıkların klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirir.
4) Sağlık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlar, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklar.
5) Tıp bilgisine temel oluşturan araştırma süreçlerini bilir, bu alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
6) Başvuran/hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alır.
7) Bireylerin fizik muayenesini yapar, tanısal testlerini değerlendirir, tanı ve tedavi süreçlerini uygun işlem basamaklarını kullanarak yönetir.
8) Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygular.
9) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları planlar ve gerçekleştirir.
10) Bilimsel bir araştırmayı planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir.
11) Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir.
12) Hizmet sunduğu birey ve toplumda dil, din,ırk, cinsiyet, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde hekim olarak sorumluluklarını yerine getirir.
13) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapar.
14) Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenler ve kayıtlarını tutar.
15) Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklar. 5
2) İnsan vücudundaki anormal yapılanma ve işleyişi sorgular, nitelikli bilimsel araştırmalara dayalı bilgilerle açıklar, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. 5
3) Hastalıkların klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirir. 5
4) Sağlık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlar, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklar. 4
5) Tıp bilgisine temel oluşturan araştırma süreçlerini bilir, bu alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. 4
6) Başvuran/hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alır. 4
7) Bireylerin fizik muayenesini yapar, tanısal testlerini değerlendirir, tanı ve tedavi süreçlerini uygun işlem basamaklarını kullanarak yönetir. 4
8) Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygular. 4
9) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları planlar ve gerçekleştirir. 4
10) Bilimsel bir araştırmayı planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir. 4
11) Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir. 4
12) Hizmet sunduğu birey ve toplumda dil, din,ırk, cinsiyet, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde hekim olarak sorumluluklarını yerine getirir. 4
13) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapar. 4
14) Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenler ve kayıtlarını tutar. 4
15) Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 7 3 21
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 8 80
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 106