DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212111001
Ders İsmi: Introduction to Language and Speech Disorders
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi AŞENA KARAMETE
Öğr.Gör. Işıl ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı;
Dil ve konuşma terapisi mesleğinin tanımı, dil-konuşma terapistinin görev, yetki ve sorumluluklarının etik prensipler çerçevesinde öğretilmesi, Mesleğin uygulama alanları ve çalışma konuları hakkında temel bilgilerin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: Dil ve konuşma terapi mesleğinin dünyada ve Türkiye’de gelişimi ve tarihçesinin; dil ve konuşma terapistinin görev tanımının; iletişim; dil ve konuşma süreçleri; iletişim- dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel açıdan sınıflandırılmasının; iletişim- dil ve konuşma bozukluklarının nedenleri, türleri ve niteliklerinin; dil ve konuşma bozuklukları; dil bozukluklarının; fonoloji-konuşma sesi bozukluklarının; kekemelik; işitme engelliler; ses bozukluklarının; nörojenik iletişim bozuklukları; farklı disiplinlerle işbirliği: ekip çalışması, diğer uzmanların rolü, görev sınırları, yutma bozuklukları, gelişimsel dilin anlatılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İletişim ve iletişim bozukluklarını öğrenir.
2) Dil ve dil bozukluklarını öğrenir.
3) Ses ve ses bozukluklarını öğrenir.
4) Yutma ve yutma bozukluklarını öğrenir.
5) Özel eğitimi ve engel gruplarını öğrenir.
6) Periferik ve santral sinir sistemini öğrenir.
7) Beyin ve beyin fonksiyonlarını öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Konuşma ve konuşma bozukluklarını öğrenir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim nedir? https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
2) İletişim bozuklukları. https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
3) Fonasyon anatomisi ve fizyolojisi, https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
4) Periferik ve santral sinir sistemi, https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
5) Beyin anatomisi, fizyolojisi ve fonksiyonları, https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
6) Dil ve dil bozuklukları, dilin basamakları, https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
7) Normal dil gelişimi https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
8) Ara Sınav https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
9) Konuşma zinciri. https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
10) Konuşma ve konuşma bozuklukları, https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
11) Ses ve ses bozuklukları, https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
12) Yutma ve yutma bozuklukları https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
13) Özel gereksinimli bireyler https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
14) Özel eğitim https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
15) Sağlık Mevzuatı https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.
16) Final https://www.asha.org/public/speech/disorders/ Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: https://www.asha.org/public/speech/disorders/
Roseberry – McKibbin, C. & Hedge, M.N. (2011) An Advanced Review of Speech-Language Pathology Third Edition. Pro-Ed. Texas.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

6

7

8

3

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 144