DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211321006
Ders İsmi: Akıcılık Bozuklukları: Değerlendirme ve Terapi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: 1211311003 - Akıcılık Bozuklukları ve Kuramları
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: YOK
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere akıcılık bozukluklarını etkili bir şekilde değerlendirmek ve terapisini gerçekleştirmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler kanıta dayalı terapötik yaklaşımları kullanarak bireyselleştirilmiş terapi planları geliştirmeyi ve uygulamayı öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği: Akıcı konuşma bozuklukları (kekemelik ve hızlı bozuk konuşma), kekemelik teorileri, kekemeliğin yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel ve sosyoekonomik faktörler ile ilişkisi, okul öncesi, okul çağı ve yetişkin dönemi kekemelik değerlendirmesi, raporlama ve terapi yaklaşımları.



Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Okul öncesi, okul çağı, ergen ve yetişkin kekemelikte danışan değerlendirme formunu doldurur.
2) Okul öncesi, okul çağı, ergen ve yetişkin kekemelikte kekemeliğin gözlenebilir davranışlarını (çekirdek ve ikincil davranışlar) ölçer.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) ICF çerçevesinde kekemeliği olan danışanın değerlendirme bulgularını alır ve ilişkilendirir.
2) Okul öncesi, okul çağı, ergen ve yetişkin kekemelikte kullanılan değerlendirme araçlarını tanır.
3) Okul öncesi, okul çağı, ergen ve yetişkin kekemelikte kullanılan terapi yöntemlerini açıklar.
4) Hızlı bozuk konuşmanın değerlendirmesinde kullanılan prosedürü bilir.
5) Hızlı bozuk konuşmanın terapisinde kullanılan yöntemleri açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dünya Sağlık Örgütü İşlevsellik, Yeti yitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırmasına (ICF) Göre Akıcılık Bozuklukları Ders slaytları Yairi, E., Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and clinical applications. Plural publishing. Ramig, P.; Dodge, D. (2009). The child and adolescent stuttering treatment activity resource guide. Yaruss, J. S., & Quesal, R. W. (2004). Stuttering and the international classification of functioning, disability, and health (ICF): An update. Journal of communication disorders, 37(1), 35-52.
2) Okul Öncesi Dönemde Kekemeliğin Değerlendirilmesi Ders slaytları Yairi, E., Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and clinical applications. Plural publishing. Ramig, P.; Dodge, D. (2009). The child and adolescent stuttering treatment activity resource guide.
3) Okul Öncesi Dönemde Kekemeliğin Değerlendirilmesi Ders slaytları Yairi, E., Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and clinical applications. Plural publishing. Ramig, P.; Dodge, D. (2009). The child and adolescent stuttering treatment activity resource guide.
4) Okul Çağı Dönemde Kekemeliğin Değerlendirilmesi Ders Slaytları Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Ramig, P., & Dodge, D. (2009). The Child and Adolescent Stuttering Treatment & Activity Resource Guide. Nelson Education.
5) Ergenlik ve Yetişkinlikte Kekemelik Değerlendirmesi Ders slaytları Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Ramig, P., & Dodge, D. (2009). The Child and Adolescent Stuttering Treatment & Activity Resource Guide. Nelson Education.
6) Akıcısız Konuşmayı Gözlemleme ve İnceleme Ders slaytları Vaka videoları Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Ramig, P., & Dodge, D. (2009). The Child and Adolescent Stuttering Treatment & Activity Resource Guide. Nelson Education.
7) Akıcısız Konuşmayı Gözlemleme ve İnceleme-II Ders slaytları Vaka videoları Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Ramig, P., & Dodge, D. (2009). The Child and Adolescent Stuttering Treatment & Activity Resource Guide. Nelson Education.
8) Vize Ders slaytları Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Ramig, P., & Dodge, D. (2009). The Child and Adolescent Stuttering Treatment & Activity Resource Guide. Nelson Education. Onslow, M. (2023). Stuttering and Its Treatment: Twelve Lectures.
9) Okul Öncesi Dönemde Kekemelik Terapisi Lidcombe, Restart-DCM, MiniKIDS ve Palin-PCI yöntemlerinin manuelleri ve makaleleri
10) Okul öncesi Dönemde Kekemelik Terapisi- II Lidcombe, Restart-DCM, MiniKIDS ve Palin-PCI yöntemlerinin manuelleri ve makaleleri
11) Kekemelik Terapisinde Akıcılık Şekillendirme Yöntemi Slaytlar Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Ramig, P., & Dodge, D. (2009). The Child and Adolescent Stuttering Treatment & Activity Resource Guide. Nelson Education. Onslow, M. (2023). Stuttering and Its Treatment: Twelve Lectures. Maviş Emel Kulak Kayıkçı (2017). Kekemeler İçin Öneriler. Detay Yayıncılık. Ayşen Köse (2024). Materyallerle ve Vaka Örnekleriyle Kekemelik Terapisi. Nobel Akademik Yayıncılık.
12) Kekemelik Terapisinde Modifikasyon Yöntemi Slaytlar Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Ramig, P., & Dodge, D. (2009). The Child and Adolescent Stuttering Treatment & Activity Resource Guide. Nelson Education. Onslow, M. (2023). Stuttering and Its Treatment: Twelve Lectures. Maviş Emel Kulak Kayıkçı (2017). Kekemeler İçin Öneriler. Detay Yayıncılık. İlkem Kara (2023). Okul Çağı Kekemelik Terapisi. Detay Yayıncılık. Ayşen Köse (2024). Materyallerle ve Vaka Örnekleriyle Kekemelik Terapisi. Nobel Akademik Yayıncılık.
13) Kekemelik Terapisinde Bilişsel Davranışsal Yaklaşım Slaytlar Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Maviş Emel Kulak Kayıkçı (2017). Kekemeler İçin Öneriler. Detay Yayıncılık.
14) Kekemelik Terapisinde Duygusal Odaklı Yöntemler Slaytlar Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Maviş Emel Kulak Kayıkçı (2017). Kekemeler İçin Öneriler. Detay Yayıncılık.
15) Hızlı Bozuk Konuşmada Değerlendirme ve Terapi Slaytlar Ward, D., & Scott, K. S. (Eds.). (2011). Cluttering: A Handbook of Research, Intervention, and Education. Psychology Press.
16) Final Slaytlar Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Plural Publishing. Ramig, P., & Dodge, D. (2009). The Child and Adolescent Stuttering Treatment & Activity Resource Guide. Nelson Education. Ward, D., & Scott, K. S. (Eds.). (2011). Cluttering: A Handbook of Research, Intervention, and Education. Psychology Press. Onslow, M. (2023). Stuttering and Its Treatment: Twelve Lectures. Maviş Emel Kulak Kayıkçı (2017). Kekemeler İçin Öneriler. Detay Yayıncılık. İlkem Kara (2023). Okul Çağı Kekemelik Terapisi. Detay Yayıncılık. Ayşen Köse (2024). Materyallerle ve Vaka Örnekleriyle Kekemelik Terapisi. Nobel Akademik Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders slaytları
Yairi, E., Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and clinical applications. Plural publishing. Ramig, P.; Dodge, D. (2009). The child and adolescent stuttering treatment & activity resource guide.
Nelson Education. Ward, D., Scott, K. S. (Eds.). (2011). Cluttering: A handbook of research, intervention and education. Psychology Press.
Onslow, M. (2023). Stuttering and its Treatment: Twelve Lectures\.
Maviş Emel Kulak Kayıkçı (2017). Kekemeler İçin Öneriler. Detay Yayıncılık İlkem Kara (2023) Okul Çağı Kekemelik Terapisi. Detay Yayıncılık
Ayşen Köse (2024) Materyallerle ve Vaka Örnekleriyle Kekemelik Terapisi. Nobel Akademik Yayıncılık


Diğer Kaynaklar: Lecture slides
Yairi, E., Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and clinical applications. Plural publishing. Ramig, P.; Dodge, D. (2009). The child and adolescent stuttering treatment & activity resource guide.
Nelson Education. Ward, D., Scott, K. S. (Eds.). (2011). Cluttering: A handbook of research, intervention and education. Psychology Press.
Onslow, M. (2023). Stuttering and its Treatment: Twelve Lectures\.
Maviş Emel Kulak Kayıkçı (2017). Suggestions for Stutterers. Detay Publishing İlkem Kara (2023) School Age Stuttering Therapy. Detay Publishing
Ayşen Köse (2024) Stuttering Therapy with Materials and Case Examples. Nobel Academic Publishing

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

7

3

4

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. 5
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. 5
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. 3
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. 4
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. 5
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. 3
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Küçük Sınavlar 1 1
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 79