DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1211111001 | ||||||||||
Ders İsmi: | Temel Fizik ve Ses Fiziği | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Sesin temel kavramlarını, psikolojik ve psikofizik özelliklerini öğreterek ses, işitme ve dinleme entegrasyonunun kurulması, konuşma zincirindeki halkaların açılması ve fonetik bilgisinin öğretilmesi hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | Sesin fizik ve psikofizik özellikleri, fonetik ve konuşmanın akustik elemanları, bunların işitme ve konuşma ile ilişkilerinin anlatılması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Açılışı - Tanıtım | |
2) | Temel Fizik ve Yöntemleri :Uzunluk, Kütle ve Zaman Standartları, Boyut Analizi, Birim Çevirme | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 1 |
3) | Koordinat Sistemleri, Vektörler ve Skalerler, Vektörlerin Bazı Özellikleri, Bir Vektörün Bileşenleri ve Birim Vektörler. İki Vektörün Skaler Çarpımı | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 3 |
4) | Hareket ve Nedenleri: Yer değiştirme, Hız, İvme, Newtonun Yasaları | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 2 |
5) | Hareket Kanunları, Kuvvet Kavramı, Hareket Yasaları, Ağırlık ve Gravitasyon Kavramları | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 5 |
6) | Newton Kanunlarının Bazı Uygulamaları, Sürtünme Kuvveti | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 5 |
7) | Salınım, Basit Harmonik Hareket: Sarkaç | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 13 |
8) | Ara Sınav | |
9) | Dalga Çeşitleri ve Kaynakları, Sesin Özellikleri: Dalga Boyu, Genlik, Hız, Frekans | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Ders Notları |
10) | Sesin Madde ile Etkileşimi: Yayılma, Yansıma, Rezonans | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu Young and Freedman, Sears ve Zemansky’in Üniversite Fiziği Cilt 1, Hilmi Ünlü (Editör) 12. Baskı, Pearson, 2009. |
11) | Sesin Girişim ve Kırınımı: Doppler | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu Ders Notları |
12) | Ses ve Işık: Işık dalgası ve yayılması | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu Ders Notları Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Cilt I, Cengiz Yalçın(Yayına Hazırlayan),Arkadaş Yayınevi, 2003 |
13) | Işığın Yayılması, Güneş ve Ay Tutulması | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Ders Notları Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Cilt I, Cengiz Yalçın(Yayına Hazırlayan),Arkadaş Yayınevi, 2003 |
14) | Ses, İşitme ve Algılama | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar Ders Notları |
15) | Sınavlara hazırlık haftası | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu Ders Notları Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Cilt I, Çengiz Yalçın(Yayına Hazırlayan),Arkadaş Yayınevi, 2003. Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar |
Diğer Kaynaklar: | Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu Ders Notları Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Cilt I, Çengiz Yalçın(Yayına Hazırlayan),Arkadaş Yayınevi, 2003. Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. | ||||||||||
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. | ||||||||||
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||||||
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması | ||||||||||
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. | ||||||||||
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. | ||||||||||
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. | 3 |
2) | Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. | 1 |
3) | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. | 1 |
4) | Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 1 |
5) | Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması | 1 |
6) | Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. | 4 |
8) | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 4 |
9) | Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. | 5 |
10) | Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. | 4 |
11) | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 150 |