DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211111001
Ders İsmi: Temel Fizik ve Ses Fiziği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Sesin temel kavramlarını, psikolojik ve psikofizik özelliklerini öğreterek ses, işitme ve dinleme entegrasyonunun kurulması, konuşma zincirindeki halkaların açılması ve fonetik bilgisinin öğretilmesi hedeflemektedir.

Dersin İçeriği: Sesin fizik ve psikofizik özellikleri, fonetik ve konuşmanın akustik elemanları, bunların işitme ve konuşma ile ilişkilerinin anlatılması.





Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel fizik esaslarını kavrar.
2) İşitme ve konuşmaya yardımcı genel organ anatomisini kavrar.
3) Sesin temel kavramlarını, psikolojik ve psikofizik özelliklerinin bilir.
4) Ses, işitme ve dinleme entegrasyonunun bilir.
5) Konuşma zincirindeki halkaların ve fonetik bilgisinin öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Açılışı - Tanıtım
2) Temel Fizik ve Yöntemleri :Uzunluk, Kütle ve Zaman Standartları, Boyut Analizi, Birim Çevirme Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 1
3) Koordinat Sistemleri, Vektörler ve Skalerler, Vektörlerin Bazı Özellikleri, Bir Vektörün Bileşenleri ve Birim Vektörler. İki Vektörün Skaler Çarpımı Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 3
4) Hareket ve Nedenleri: Yer değiştirme, Hız, İvme, Newtonun Yasaları Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 2
5) Hareket Kanunları, Kuvvet Kavramı, Hareket Yasaları, Ağırlık ve Gravitasyon Kavramları Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 5
6) Newton Kanunlarının Bazı Uygulamaları, Sürtünme Kuvveti Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 5
7) Salınım, Basit Harmonik Hareket: Sarkaç Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Bölüm 13
8) Ara Sınav
9) Dalga Çeşitleri ve Kaynakları, Sesin Özellikleri: Dalga Boyu, Genlik, Hız, Frekans Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Ders Notları
10) Sesin Madde ile Etkileşimi: Yayılma, Yansıma, Rezonans Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu Young and Freedman, Sears ve Zemansky’in Üniversite Fiziği Cilt 1, Hilmi Ünlü (Editör) 12. Baskı, Pearson, 2009.
11) Sesin Girişim ve Kırınımı: Doppler Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu Ders Notları
12) Ses ve Işık: Işık dalgası ve yayılması Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu Ders Notları Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Cilt I, Cengiz Yalçın(Yayına Hazırlayan),Arkadaş Yayınevi, 2003
13) Işığın Yayılması, Güneş ve Ay Tutulması Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Ders Notları Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Cilt I, Cengiz Yalçın(Yayına Hazırlayan),Arkadaş Yayınevi, 2003
14) Ses, İşitme ve Algılama Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar Ders Notları
15) Sınavlara hazırlık haftası
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu
Ders Notları
Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Cilt I, Çengiz Yalçın(Yayına Hazırlayan),Arkadaş Yayınevi, 2003.
Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar
Diğer Kaynaklar: Fen ve Mühendislik için FİZİK 1 (Serway-Beichner), Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu
Ders Notları
Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Cilt I, Çengiz Yalçın(Yayına Hazırlayan),Arkadaş Yayınevi, 2003.
Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. 3
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. 1
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. 1
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. 1
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması 1
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. 4
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 4
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. 5
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. 4
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 150