PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311221004
Ders İsmi: Kişilik Kuramları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, psikoloji tarihi boyunca öncü olmuş kuramcıların insan kişiliğini ele alışlarını; kişiliğin gelişimine bakış açılarını ve bu anlamda tarihsel ve motivasyonel kaynakları incelemektir. Öte yandan kişiliğin temel kavramlarını, kuramların insan doğasına bakışını ve kişilik açıklamalarına ilişkin eleştirel düşünceyi de kazanmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Günümüz psikoloji biliminin felsefi ve fizyolojik kökenleri, bir bilim alanı olarak ortaya çıkışı, gelişimi, alt alanlara ayrışma süreci hakkında bilgi edinimini sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kişiliği tanımlayabilme
2) Kişiliği açıklamaya çalışan kuramsal bakış açılarını karşılaştırabilme
3) Kişilik ile ilgili kuramları birbirleri ile karşılaştırabilme
4) Kendisinin ve diğer insanların kişiliğinin doğasını ve kökenlerini açıklayabilme
5) Kuramları bilimsel ilkeler doğrultusunda eleştirebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kaynak kitapların önerilmesi ve ders hakkında genel bilgiler. Kişilik Psikolojisine Giriş Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
2) Kişilik kavramı ve kişiliğin ölçülmesi Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
3) Sigmund Freud ve Psikodinamik Kuram Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
4) Sigmund Freud ve Psikodinamik Kuram Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
5) Neopsikanalitik Yaklaşım: K.Horney, E.Fromm Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
6) Alfred Adler Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
7) Carl Jung Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
8) Vize Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
9) Ayırıcı Özellik Yaklaşımı: R.Cattel, G. Allport Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
10) Biyolojik Yaklaşım: Eysenck Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
11) Davranışçı Yaklaşım: F. Skinner Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
12) Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
13) Bilişsel Yaklaşım: G. Kelly Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
14) İnsancıl / Varoluşçu Kuramlar Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
15) Tartışma: Kuramlara eleştirel bakış ve kuramları birbiriyle karşılaştırma. Derse ilişkin geribildirim Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.

Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi

Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
Diğer Kaynaklar: Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.

Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi

Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 7 105
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 164