Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
Recommendation of reference books and general information about the course. Introduction to Personality Psychology |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
2) |
The concept of personality and the measurement of personality |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
3) |
Sigmund Freud and Psychodynamic Theory |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
4) |
Sigmund Freud and Psychodynamic Theory |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
5) |
Neopsychoanalytical Approach: K.Horney, E.Fromm |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
6) |
Alfred Adler |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
7) |
Carl Jung |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
8) |
Midterm |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
9) |
Distinctive Feature Approach:R.Cattel, G. Allport |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
10) |
Biological Approach: H. Eysenck |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
11) |
Behavioral Approach: F. Skinner |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
12) |
Social Learning Approach |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
|
13) |
Cognitive Approach: G.Kelly |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
14) |
Humanistic / Existential Theories |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
15) |
Discussion: Critically looking at the theories and comparing the theories with each other. Lesson feedback |
Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology. |
|
2) |
Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes. |
|
3) |
Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields. |
|
4) |
To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense. |
|
5) |
Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural). |
|
6) |
Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills. |
|
7) |
Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology. |
|
8) |
To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings. |
|
9) |
To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills. |
|
10) |
Knows the ethical principles, values and practices of psychology. |
|