PSYCHOLOGY
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1311221004
Ders İsmi: Personality Theories
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
3 0 0 3 5
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: None
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is to introduce the pioneering theorists throughout the history of psychology to discuss the human personality; perspectives on personality development and To examine historical and motivational sources in this sense. On the other hand, the basic concepts of personality, the view of theories on human nature. It is also aimed to gain critical thinking about personality and personality explanations.
Course Content: To give the knowledge about the modern history of psychology from the philosophical and physiological influences, founding of the new approaches to the modern psychology.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Ability to define personality
2) To be able to compare different theoretical approaches of personality
3) To be compere theories about personality
4) Ability to explain the nature and origins of one's own and other people's personality
5) Ability to explain the nature and origins of one's own and other people's personality
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Recommendation of reference books and general information about the course. Introduction to Personality Psychology Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
2) The concept of personality and the measurement of personality Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
3) Sigmund Freud and Psychodynamic Theory Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
4) Sigmund Freud and Psychodynamic Theory Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
5) Neopsychoanalytical Approach: K.Horney, E.Fromm Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
6) Alfred Adler Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
7) Carl Jung Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
8) Midterm Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
9) Distinctive Feature Approach:R.Cattel, G. Allport Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
10) Biological Approach: H. Eysenck Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
11) Behavioral Approach: F. Skinner Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
12) Social Learning Approach Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
13) Cognitive Approach: G.Kelly Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
14) Humanistic / Existential Theories Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
15) Discussion: Critically looking at the theories and comparing the theories with each other. Lesson feedback Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları

Sources

Course Notes / Textbooks: Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.

Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi

Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
References: Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.

Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi

Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 40
Quiz 1 % 20
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 15 3 45
Study Hours Out of Class 15 7 105
Midterms 1 6 6
Final 1 8 8
Total Workload 164