TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003116
Ders İsmi: Türk Dili Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Türk Dili Tarihi ile ilgili okumalar yapmak.
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Nermin DEĞER
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Nermin DEĞER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, Türk dilinin geçmişiyle ilgili genel ve temel bilgiler vermek, yazılı kaynaklarını tanıtmak ve onları kullanabilme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği: HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIKLAR
1. Hafta Türk diline genel bir bakış; Türkçenin yapısı ve ana özellikleri
2. Hafta Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri,
3. Hafta Türk dilinin Ural-Altay dil ailesi içindeki dil ilişkileri. Akrabalık araştırma ve tartışmaları. Bu konuda başvurulacak kaynaklar ve yöntemler.
4. Hafta Türkçenin ilk yazılı kaynakları ve Eski Türkçe: Orhun, Yenisey yazıtları, ilk ilmî araştırma seferleri. Yazıtların çözümü, V.Thomsen, W. Radloff vb.
5. Hafta Orta Asya’da Uygur bölgesine yapılan ilk ilmî araştırma seferleri.
6. Hafta Uygur Türkçesi ve yazılı eserleri
7. Hafta Batıdaki eski Türk Lehçeleri: Tuna Bulgarları, İdil Bulgarları, vb.
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Türklerin İslam dini ve kültürüyle temasları ve Orta Türkçe dönemi
10. Hafta Karahanlı Türkçesi ve ilk Kur’an çevirisi
11. Hafta Kutadgu Bilig (Yûsuf Hâs Hâcib).
12. Hafta Divânü Lüğâti t-Türk (Mahmûd el-Kâşgarî), Atabetü’ l-Hakâyık (Edîb Ahmed Yüknekî)
13. Hafta Harezm Türkçesi ve yazılı eserleri: Mukaddimetü’l-Edeb (Zemahşerî),
14. Hafta Kısasü’l-Enbiyâ (Rabgûzî) ve diğer eserler
15. Hafta Final Sınavı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1. Türk dilinin eski kaynakları hakkında bilgi edinme, 2. Dil kavram ve terimlerini tanıma, 3. Türk dilinin tarihî eserlerini ve yazarlarını tanıma, 4. Türk dili ve tarihi üzerinde araştırma yapmış bilim adamlarını tanıma, 5. Türk dili ve tarihiyle ilgili yayınları okuma alışkanlığını kazandırma, 6. Türk dili çalışmalarında kullanılan sözlük ve diğer başvuru eserlerini tanıma.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türk diline genel bir bakış; Türkçenin yapısı ve ana özellikleri Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
2) Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
3) Türk dilinin Ural-Altay dil ailesi içindeki dil ilişkileri. Akrabalık araştırma ve tartışmaları. Bu konuda başvurulacak kaynaklar ve yöntemler. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
4) Türkçenin ilk yazılı kaynakları ve Eski Türkçe: Orhun, Yenisey yazıtları, ilk ilmî araştırma seferleri. Yazıtların çözümü, V.Thomsen, W. Radloff vb. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
5) Orta Asya’da Uygur bölgesine yapılan ilk ilmî araştırma seferleri. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
6) Uygur Türkçesi ve yazılı eserleri Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
7) Batıdaki eski Türk Lehçeleri: Tuna Bulgarları, İdil Bulgarları, vb. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
8) Ara SINAV Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
9) Türklerin İslam dini ve kültürüyle temasları ve Orta Türkçe dönemi Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
10) Karahanlı Türkçesi ve ilk Kur’an çevirisi Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
11) SINAV (II. VİZE) Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
12) Divânü Lüğâti t-Türk (Mahmûd el-Kâşgarî), Atabetü’ l-Hakâyık (Edîb Ahmed Yüknekî) Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
13) Harezm Türkçesi ve yazılı eserleri: Mukaddimetü’l-Edeb (Zemahşerî), Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
14) Kısasü’l-Enbiyâ (Rabgûzî) ve diğer eserler Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
15) SINAV Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Textbooks:
1. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
2. Ahmet Bican Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2004.
3. Ahmet Caferoğlu, Türk Dili Tarihi I-II, İÜ Ed Fak Yay., İstanbul 1958, 1964; 4. Baskı Alfa Yay., İst. 2000.
Books/others
1. T. Tekin, M. Ölmez, Türk Dilleri Giriş, (3. Baskı), İstanbul, 2003.
2. Saadet Çağatay, Türk Lehçeleri Örnekleri, 1, AÜDTC Fak Yay., Ankara, 1963.
3. A. Dilaçar, Türk Diline Genel Bir Bakış, TDK Yay., Ankara, 1964.
4. M. Ergin, Orhun Âbideleri, MEB, İstanbul 1976.
Diğer Kaynaklar: Temel Kaynaklar:
1. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
2. Ahmet Bican Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2004.
3. Ahmet Caferoğlu, Türk Dili Tarihi I-II, İÜ Ed Fak Yay., İstanbul 1958, 1964; 4. Baskı Alfa Yay., İst. 2000.

Yardımcı Kitaplar
1. T. Tekin, M. Ölmez, Türk Dilleri Giriş, (3. Baskı), İstanbul, 2003.
2. Saadet Çağatay, Türk Lehçeleri Örnekleri, 1, AÜDTC Fak Yay., Ankara, 1963.
3. A. Dilaçar, Türk Diline Genel Bir Bakış, TDK Yay., Ankara, 1964.
4. M. Ergin, Orhun Âbideleri, MEB, İstanbul 1976.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100