BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52 |
Ders Kodu: | 5010003115 | ||||||||||
Ders İsmi: | Osmanlı Türkçesi | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | Verilen ödevlerin öğrenciler tarafından zamanında yapılıp derse hazırlıklı gelmeleri şarttır. Bu dersle ilgili öğrenme becerileri ancak yüz yüze eğitimle gerçekleştirilebilir. Bu nedenle derse devam edilmesi zorunluluktur. | ||||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Nermin DEĞER | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere, Osmanlı Türkçesinin kullanıldığı dönemde Arap alfabesi ile yazılmış metinleri okuma ve yazma becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Hafta Konular 1 Osmanlı Türkçesi ve Osmanlı kültürüne giriş. Arap alfabesi, yazı çeşitleri ve özellikleri. 2 Harfler ve harflerin bitişmeleri, transkripsiyon işaretleri 3 Yardımcı harf olarak elif, vav, ye (Arapça ve Farsçada ünlüler) 4 Türkçe kelimelerin imlası (Türkçe kelimelerdeki ünlü ve ünsüzlerin Arap harfleriyle yazımı) 5 Arapça kelimelerin yazımına ait bazı özellikler, Farsça ve Arapça yazım kuralları (metin okuma) 6 Okuma çalışmaları 7 Kelime kök ve eklerinin (yapım, çekim) yazılışı, (metin okuma) 8 ARA SINAV 9 Arapça ve Farsça tamlamalar 10 İsim yapım ve çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) 11 Fiil yapım eklerinin yazılışı (metin okuma) 12 Fiil çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) 13 Arap harfli Osmanlı metinlerini anlama çalışması 14 Okuma çalışmaları 15 Okuma çalışmaları 16 FİNAL SINAVI |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Osmanlı Türkçesi ve Osmanlı kültürüne giriş. Arap alfabesi, yazı çeşitleri ve özellikleri. | Ders notu |
2) | Harfler ve harflerin bitişmeleri, transkripsiyon işaretleri | Ders notu |
3) | Yardımcı harf olarak elif, vav, ye (Arapça ve Farsçada ünlüler) | Ders notu |
4) | Türkçe kelimelerin imlası (Türkçe kelimelerdeki ünlü ve ünsüzlerin Arap harfleriyle yazımı) | Ders notu |
5) | Arapça kelimelerin yazımına ait bazı özellikler, Farsça ve Arapça yazım kuralları (metin okuma) | Ders notu |
6) | Arapça ve Farsça rakamlar, sülâsî mastarlar, ism-i fail, ism-i meful, vâv-ı ma’dule, elif-i maksûre, elif-i memdûde, harf-i tarif | Ders notu |
7) | Kelime kök ve eklerinin (yapım, çekim) yazılışı, (metin okuma) | Ders notu |
8) | Ara sınav | |
9) | Arapça ve Farsça tamlamalar | Ders notu |
10) | İsim yapım ve çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) | Ders notu |
11) | Fiil yapım eklerinin yazılışı (metin okuma) | Ders notu |
12) | Fiil çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) | Ders notu |
13) | Arap harfli Osmanlı metinlerini anlama çalışması | Ders notu |
14) | Yazı sanatımızdan örnek metin okumaları, genel değerlendirme. | Ders notu |
15) | Yazı sanatımızdan örnek metin okumaları, genel değerlendirme. | Ders notu |
Ders Notları / Kitaplar: | Muhammed Yelten, Osmanlı Türkçesi Arapça ve Farsça Unsurlar, 2021. |
Diğer Kaynaklar: | Muhammed Yelten, Osmanlı Türkçesi Arapça ve Farsça Unsurlar, 2021. Mustafa ÖZKAN-Hatice TÖREN, Osmanlı Türkçesi - I, İstanbul, Akademik Kitaplar, 2014. Yılmaz KURT, Osmanlıca Dersleri - I, Ankara, AkçağYayınları, 2014. * Prof. Dr. Timurtaş Faruk K. Osmanlı Türkçesi Grameri; Eski Yazı ve İmlâ, Arapça, Farsça, Eski Anadolu Türkçesi, 15. Baskı, Alfa Yay., İstanbul, 2015. * Prof. Dr. Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi İstanbul, 1997. * Prof. Dr. Mustafa Özkan-Doç. Dr. Enfel Doğan-Doç. Dr. Hatice Tören, Gramer Uygulamalı Osmanlıca Seçme Metinler, Kitabevi, İstanbul, 2014. * Menderes Coşkun, Uygulamalı Osmanlı Türkçesi, Birleşik Dağıtım Kitabevi, İstanbul, 2013. * Şinasi Tekin, Osmanlıca El Kitabı: Osmanlıca Metinlerin Çeviriyazısı ve Tıpkıbasımlar, 2 Cilt, Cambridge, MA.: Harvard University The Department of Near Eastern Languages and Civilizations, 2002. * Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Grameri – I ve II, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fak. Yayınları, Eskişehir 2014. (http://www.evrenselpdf.com/2015/11/osmanl-turkcesi-grameri-1-ders-kitab.html) ve (http://www.evrenselpdf.com/2015/11/osmanl-turkcesi-grameri-2-ders-kitab.html) * Ferit Devellioğlu, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara, 2008. * Şemseddin Sami, Kâmûs-ı Türkî, İstanbul, 1989. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak. | ||||||
2) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak. | ||||||
3) Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak. | ||||||
4) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak. | ||||||
5) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak. | ||||||
6) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak. | ||||||
7) Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak. | 1 |
2) | Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak. | 1 |
3) | Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak. | 1 |
4) | Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak. | 1 |
5) | Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak. | 1 |
6) | Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak. | 1 |
7) | Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak. | 1 |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 88 |