DEPARTMENT OF NURSING
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1200000205
Ders İsmi: Principles of Healthy Eating
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. Betül KOÇAK
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: Providing information that will lay the groundwork for adequate and balanced nutrition and explain the relationship between nutrition and health.
Course Content: Definition and importance of nutrition, nutrients and functions, nutrition in special cases are learned and discussed.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Have basic nutritional knowledge.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To understand the place of nutrients in healthy nutrition
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) To learn the classification of nutrients
Field Specific Competence
1) To understand the relationship between nutrient deficiencies and health
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Definition and Importance of Nutrition Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
2) Definition and Importance of Nutrition Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
3) Definition and Importance of Nutrition Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
4) Structure, importance and classification of carbohydrates Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
5) Structure, importance and classification of proteins Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
6) Structure, importance and classification of lipids Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
7) Physical and chemical properties of water and minerals Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
8) Midterm Exam Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
9) Physical and chemical properties of vitamins Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
10) Food Groups Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
11) Nutritional diseases Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara
12) Nutrition in special situations Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
13) Importance of nutrition in diseases Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
14) Importance of nutrition in diseases Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
15) Importance of nutrition in diseases Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
16) Final Exam Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.

Sources

Course Notes / Textbooks: Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011
Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit
Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
References: Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011
Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit
Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfil her professional roles and responsibilities.
2) Reached and used scientific and up-to-date information about nursing and took responsibility for activities that contributed to the development of the nursing profession.
3) Can perform nursing care with a holistic approach in cases of protecting, improving, and deviating from the health of the individual, family, and society.
4) Performs nursing practices in line with ethical principles and legal regulations.
5) Uses effective communication skills in interpersonal relations.
6) Uses technology and innovative approaches in nursing practice.
7) It embraces lifelong learning.
8) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
9) Uses at least one foreign language at a level to reach scientific knowledge about the field.
10) Takes responsibility in scientific research, projects and activities related to the field of nursing.
11) It works collaboratively with the healthcare team and other disciplines.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfil her professional roles and responsibilities. 5
2) Reached and used scientific and up-to-date information about nursing and took responsibility for activities that contributed to the development of the nursing profession. 3
3) Can perform nursing care with a holistic approach in cases of protecting, improving, and deviating from the health of the individual, family, and society. 4
4) Performs nursing practices in line with ethical principles and legal regulations. 2
5) Uses effective communication skills in interpersonal relations. 5
6) Uses technology and innovative approaches in nursing practice. 2
7) It embraces lifelong learning. 5
8) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills. 4
9) Uses at least one foreign language at a level to reach scientific knowledge about the field. 2
10) Takes responsibility in scientific research, projects and activities related to the field of nursing. 3
11) It works collaboratively with the healthcare team and other disciplines. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Homework
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Örnek olay sunma

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Quizzes 1 % 30
Midterms 1 % 30
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Workload
Course Hours 14 28
Study Hours Out of Class 14 42
Quizzes 1 2
Midterms 1 2
Final 1 2
Total Workload 76