YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1400311003
Ders İsmi: Operating systems
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Adem ÖZYAVAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere işletim sistemlerinin donanım ve yazılım mimarilerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: İşletim sistemlerinin temel mimarisi, donanım ve yazılım mimarileri ve işletim sistemlerinin uygulama alanları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İşletim sisteminin ve işletim sistemine ait genel kavramların tanımı ile işletim sistemlerinin gelişim tarihçesi Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
2) Bilgisayar sistemlerinde işletim sistemlerinin desteklenmesi için ihtiyaç duyulan genel donanım özellikleri Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
3) Proses kavramı ve proses yönetimi için uygulanan temel yöntemler Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
4) Proses çalıştırma yöntemlerinin incelenmesi ve karşılaştırılması Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
5) Prosesler arası haberleşme ve senkronizasyon sağlanması, deadlock kavramı ve çözüm yöntemleri Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
6) Bellek yönetimi, çok kullanıcılı sistemlerdeki önemi, gerçek bellek ile sanal bellek kavramlarının tanıtılması Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
7) Bellek yönetimi, çok kullanıcılı sistemlerdeki önemi, gerçek bellek ile sanal bellek kavramlarının tanıtılması Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
8) Ara Sınav
9) Paging ve segmentation yönetmlerinin incelenmesi ve karşılaştırılması Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
10) Giriş-çıkış sistemlerinin tanıtılması ve bellek hiyerarşisi içindeki yerleri Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
11) Giriş-çıkış sistemlerinin çalışma prensipleri, sıralı ve rasgele erişim Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
12) Giriş-çıkış sistemlerinin kullanıcılar arasında paylaştırılması Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
13) Sanal giriş-çıkış birimi kavramı Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
14) File sisteminin tanıtılması Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
15) Düz ve hiyerarşik yapıya sahip file sistemlerinin karşılaştırılması Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media
16) Final Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Operating Systems, Internals and Design Principles, W. Stallings, Pearson - Prentice Hall
Diğer Kaynaklar: Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Addison-Wesley
Learning the UNIX Operating System, Fifth Edition, O'Reilly Media

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %