PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1312121010
Ders İsmi: Advanced Statistics in Behavioral Sciences
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 2 4 7
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Durmuş Tayyar ŞEN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Durmuş Tayyar ŞEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin hedefi davranış bilimlerinde kullanılan istatistik tekniklerini ve temel
istatistik testlerini kullanabilme konusunda temel anlayış beceri edinmektir. Bu hedef doğrultusunda, istatistiğe ilişkin temel kavramlar, veri dağılımların özellikleri, psikolojik değişkenler arasında ilişkileri incelemek için kullanılan istatistiksel teknikler ve bu bu tekniklerin hesaplanması, spss programı aracılığı ile analiz edilmesi ders süresince işlenecektir.
Dersin İçeriği: Bu dersin hedefi davranış bilimlerinde kullanılan istatistik tekniklerini ve temel
istatistik testlerini kullanabilme konusunda temel anlayış beceri edinmektir. Bu hedef doğrultusunda, istatistiğe ilişkin temel kavramlar, veri dağılımların özellikleri, psikolojik değişkenler arasında ilişkileri incelemek için kullanılan istatistiksel teknikler ve bu bu tekniklerin hesaplanması, spss programı aracılığı ile analiz edilmesi ders süresince işlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilim dergilerinde yayınlanan araştırma makalelerinin istatistik bölümlerini anlar, araştırmayı yorumlar ve olası hata ve limitasyonları aklında tutar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Temel istatistik yöntemlerini uygular, ne zaman bir istatistikçiye başvurması gerektiğini bilir.
2) İstatistik paket programlarından en az birini kullanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Daha ileri istatistik eğitimi için güçlü bir altyapıya sahip olur.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve ders tanıtımı
2) Frekans dağılımları
2) SPSS yükleme ve programın arayüzleri, bir değişkeni programa işleme. Değişken ayarlarını yapma.
3) SPSS’e veriler nasıl yüklenir. Data setin özellikleri nelerdir. Kolonlar ve satırlar neyi ifade eder. Kolon birleştirme nasıl yapılır? Ölçeğin ve alt boyutlarının ortalama puanlarını hesaplama
3) Frekans dağılımlarının betimlenmesi
4) Olasılık, standart normal dağılım, standart puanlar
4) Kayıp veri, hatalı veri nedir. Kayıp ve hatalı verilerin sebepleri nelerdir? Bu tip verilerin olduğu durumlarda hangi işlemleri yapmak gerekir?
5) Korelasyon: İki değişken arasındaki ilişki
5) SPSS’le ölçek geçerliği için faktör analizi nasıl yapılır. Uygun olmayan maddeler nasıl atılır. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.
6) Basit doğrusal regresyon
6) SPSS’le ölçek güvenirliği için Cronbah’s Alpha katsayısı nasıl hesaplanır ve yorumlanır.
7) Anlam çıkartıcı istatistikler
7) SPSS’de betimsel istatistikler nasıl hesaplanır, yorumlanır. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.
8) VİZE
9) SPSS’de normallik testleri nasıl yapılır. Parametrik ve parametrik olmayan testler nelerdir. Hangisi seçilmelidir. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.
10) Bağımsız ve bağımlı örneklem T-testi nasıl yapılır. Hangi koşullar sağlanmalıdır. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.
10) Varyans analizi: Ortalamalar arası farkların test edilmesi
11) Parametrik olmayan varyans analizi yöntemleri
11) ANOVA (T-way ANOVA, MANOVA) nasıl yapılır. Hangi koşullar sağlanmalıdır. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.
12) Güvenirlik hesapları
12) Korelasyon testleri nelerdir. Hangi grafiklerle, tablolarla gösterilir. Katsayıları nasıl yorumlanır. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.
13) Geçerlik hesapları
13) Basit Doğrusal Regresyon testi nasıl yapılır. Hangi koşullar sağlanmalıdır. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.
14) Lojistik Regresyon testi nasıl yapılır. Hangi koşullar sağlanmalıdır. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.
14) Faktör analizi
15) Davranış bilimlerinde yapay zekâ uygulamaları
15) Diskriminant analizi nasıl yapılır. Hangi koşullar sağlanmalıdır. Bilimsel bir araştırmada nasıl raporlanır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için
istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel,
F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th
ed.). Pagem Akademi.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate
data analysis. In Polymers (7th ed.). Pearson Education Limited.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final Pratik 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 30
Quiz 2 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Uygulama 15 1 15
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 8 120
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 196