Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, elektrik ve manyetizmanın temel kavramlarını ve yasalarını öğretmek ve özellikle öğrencilerin fiziğin bir disiplin olarak dünyanın nasıl işlediğine dair derin bir anlayış elde etmek için nasıl kullanılabileceğini kendi kendilerine öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Elektrik yükü, Coulomb Yasası, Elektrik Alan, Elektrik Akısı, Gauss Yasası, Elektrik Potansiyel, Elektriksel Potansiyel Enerji, Kondansatörler, Elektrik akımı, direnç ve Ohm Kanunu, Güç, Devreler, Kirchhoff Kuralları, Manyetik kuvvet, Biot-Savart Yasası, İki paralel iletken arasındaki manyetik kuvvet, Akımın yarattığı manyetik alan, Ampere Yasası, Manyetik Akı, Faraday Yasası, Lenz Kuralı, Indüksiyon EMK'ları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bölüm 23. Elektrik Alanları
23.1 Elektrik Yüklerinin Özellikleri.
23.2 Nesneleri İndüksiyon Yoluyla yükleme.
23.3 Coulomb Yasası. |
|
2) |
Bölüm 23. Devamı
23.4 Analiz Modeli: Elektrik Alanın içindeki Parçacık.
23.5 Sürekli Bir Yük Dağılımının Elektrik Alanı.
23.6 Elektrik Alan Çizgileri.
23.7 Düzgün Elektrik Alanın içinde Yüklü Parçacıkların Hareketi. |
|
3) |
Bölüm 24. Gauss Yasası
24.1 Elektrik Akısı.
24.2 Gauss Yasası.
24.3 Gauss Yasasının Çeşitli Yük Dağılımlarına Uygulanması.
24.4 Elektrostatik Dengedeki İletkenler. |
|
4) |
Bölüm 25. Elektrik Potansiyeli
25.1 Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Farkı.
25.2 Düzgün Elektrik Alandaki Potansiyel Farkları.
25.3 Noktasal Yüklerin Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Enerjisi.
25.4 Elektrik Potansiyelinden Elektrik Alanının Değerinin Elde Edilmesi.
25.5 Sürekli Yük Dağılımlarından Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli.
25.6 Yüklü Bir İletkenden Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli. |
|
5) |
Bölüm 26. Kapasitans (Sığa) ve Dielektrikler
26.1 Kapasitans Tanımı.
26.2 Kapasitansın Hesaplanması.
26.3 Kapasitör Kombinasyonları.
26.4 Yüklü Bir Kapasitörde Depolanan Enerji.
26.5 Dielektrikli Kapasitörler. |
|
6) |
Bölüm 27. Akım ve Direnç
27.1 Elektrik Akımı.
27.2 Direnç.
27.4 Direnç ve Sıcaklık.
27.6 Elektrik Gücü |
|
7) |
Bölüm 28. Doğru Akım Devreleri
28.1 Elektromotor Kuvveti
28.2 Seri ve Paralel Dirençler.
28.3 Kirchhoff Kuralları. |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Bölüm 28. Devamı
28.4 RC Devreleri.
Bölüm 29. Manyetik Alanlar
29.1 Analiz Modeli: Manyetik Alandaki Parçacık.
29.2 Düzgün Manyetik Alanda içinde Yüklü Bir Parçacığın Hareketi. |
|
10) |
Bölüm 29. Devamı
29.3 Manyetik Alanda Hareket Eden Yüklü Parçacıkları İçeren Uygulamalar
29.4 Akım Taşıyan Bir İletkene Etki Eden Manyetik Kuvvet.
29.5 Düzgün Manyetik Alandaki Akım halkası üzerindeki Tork. |
|
11) |
Bölüm 30. Manyetik Alan Kaynakları
30.1 Biot-Savart Yasası.
30.2 İki Paralel İletken Arasındaki Manyetik Kuvvet.
30.3 Ampere Yasası. |
|
12) |
Bölüm 30. Devamı
30.4 Bir Solenoidin Manyetik Alanı.
30.5 Manyetizmadaki Gauss Yasası.
34.1 Yerdeğiştirme Akımı ve Ampere Yasasının Genel Formu.
34.2 Maxwell Denklemleri. |
|
13) |
Bölüm 31. Faraday Yasası
31.1 Faraday İndüksiyon Yasası.
31.2 Hareketsel emf.
31.3 Lenz Yasası.
31.4 İndüklenen emf ve Elektrik Alanları.
31.5 Jeneratörler ve Motorlar. |
|
14) |
Bölüm 32. İndüktans
32.1 Öz-İndüksiyon ve İndüktans.
32.2 RL Devreleri.
32.3 Manyetik Alandaki Enerji.
32.4 Karşılıklı İndüktans.
32.5 Bir LC Devresindeki Salınımlar. |
|
15) |
Genel Tekrar |
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi |
|
2) |
1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
3) |
1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi |
|
4) |
2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
4 |
5) |
2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
|
6) |
3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi |
|
7) |
3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
|
8) |
4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi |
|
9) |
4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi |
|
10) |
5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi |
|
11) |
5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi |
|
12) |
5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi |
|
13) |
5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi |
|
14) |
6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi |
|
15) |
6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi |
|
16) |
6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi |
|
17) |
7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi |
|
18) |
7.2 En az bir yabancı dil bilgisi |
|
19) |
7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi |
|
20) |
7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi |
|
21) |
7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi |
|
22) |
8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci |
|
23) |
8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
|
24) |
9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
|
25) |
9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
|
26) |
10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi |
|
27) |
10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık |
|
28) |
10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi |
|
29) |
11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi |
|
30) |
11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
|
31) |
12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak |
|