BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1400121006
Ders İsmi: Physics II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 2 0 4 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Şeyda ŞAHİNER
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, elektrik ve manyetizmanın temel kavramlarını ve yasalarını öğretmek ve özellikle öğrencilerin fiziğin bir disiplin olarak dünyanın nasıl işlediğine dair derin bir anlayış elde etmek için nasıl kullanılabileceğini kendi kendilerine öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Elektrik yükü, Coulomb Yasası, Elektrik Alan, Elektrik Akısı, Gauss Yasası, Elektrik Potansiyel, Elektriksel Potansiyel Enerji, Kondansatörler, Elektrik akımı, direnç ve Ohm Kanunu, Güç, Devreler, Kirchhoff Kuralları, Manyetik kuvvet, Biot-Savart Yasası, İki paralel iletken arasındaki manyetik kuvvet, Akımın yarattığı manyetik alan, Ampere Yasası, Manyetik Akı, Faraday Yasası, Lenz Kuralı, Indüksiyon EMK'ları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1) Öğrenciler Fizik alanındaki güncel bilgilere, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır. Fizik ile ilgili kaynakları kullanabilecek düzeyde bilgi donanımına sahip olacaktır. 2) Öğrenciler, fiziksel ve matematiksel sezgi ve kavramsal anlayışı gösteren nitel analizler yapabileceklerdir. 3) Öğrenciler, elektrik ve manyetik alanları içeren durumlarda nicel hesaplamalar yapabilecek ve ilgili temel birimler, vektör toplama ve temel hesaplamanın uygulanması hakkında bilgi gösterebileceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1) Öğrenciler derste öğrendikleri kuramsal bilgileri uygulayabilecektir. 2) Öğrenciler deneysel verileri gerektiği biçimde değerlendirilebilecektir. 3) Öğrenciler alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilecek, verileri yorumlayabilecek, değerlendirebilecek ve analiz edebilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bölüm 23. Elektrik Alanları 23.1 Elektrik Yüklerinin Özellikleri. 23.2 Nesneleri İndüksiyon Yoluyla yükleme. 23.3 Coulomb Yasası.
2) Bölüm 23. Devamı 23.4 Analiz Modeli: Elektrik Alanın içindeki Parçacık. 23.5 Sürekli Bir Yük Dağılımının Elektrik Alanı. 23.6 Elektrik Alan Çizgileri. 23.7 Düzgün Elektrik Alanın içinde Yüklü Parçacıkların Hareketi.
3) Bölüm 24. Gauss Yasası 24.1 Elektrik Akısı. 24.2 Gauss Yasası. 24.3 Gauss Yasasının Çeşitli Yük Dağılımlarına Uygulanması. 24.4 Elektrostatik Dengedeki İletkenler.
4) Bölüm 25. Elektrik Potansiyeli 25.1 Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Farkı. 25.2 Düzgün Elektrik Alandaki Potansiyel Farkları. 25.3 Noktasal Yüklerin Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Enerjisi. 25.4 Elektrik Potansiyelinden Elektrik Alanının Değerinin Elde Edilmesi. 25.5 Sürekli Yük Dağılımlarından Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli. 25.6 Yüklü Bir İletkenden Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli.
5) Bölüm 26. Kapasitans (Sığa) ve Dielektrikler 26.1 Kapasitans Tanımı. 26.2 Kapasitansın Hesaplanması. 26.3 Kapasitör Kombinasyonları. 26.4 Yüklü Bir Kapasitörde Depolanan Enerji. 26.5 Dielektrikli Kapasitörler.
6) Bölüm 27. Akım ve Direnç 27.1 Elektrik Akımı. 27.2 Direnç. 27.4 Direnç ve Sıcaklık. 27.6 Elektrik Gücü
7) Bölüm 28. Doğru Akım Devreleri 28.1 Elektromotor Kuvveti 28.2 Seri ve Paralel Dirençler. 28.3 Kirchhoff Kuralları.
8) Ara Sınav
9) Bölüm 28. Devamı 28.4 RC Devreleri. Bölüm 29. Manyetik Alanlar 29.1 Analiz Modeli: Manyetik Alandaki Parçacık. 29.2 Düzgün Manyetik Alanda içinde Yüklü Bir Parçacığın Hareketi.
10) Bölüm 29. Devamı 29.3 Manyetik Alanda Hareket Eden Yüklü Parçacıkları İçeren Uygulamalar 29.4 Akım Taşıyan Bir İletkene Etki Eden Manyetik Kuvvet. 29.5 Düzgün Manyetik Alandaki Akım halkası üzerindeki Tork.
11) Bölüm 30. Manyetik Alan Kaynakları 30.1 Biot-Savart Yasası. 30.2 İki Paralel İletken Arasındaki Manyetik Kuvvet. 30.3 Ampere Yasası.
12) Bölüm 30. Devamı 30.4 Bir Solenoidin Manyetik Alanı. 30.5 Manyetizmadaki Gauss Yasası. 34.1 Yerdeğiştirme Akımı ve Ampere Yasasının Genel Formu. 34.2 Maxwell Denklemleri.
13) Bölüm 31. Faraday Yasası 31.1 Faraday İndüksiyon Yasası. 31.2 Hareketsel emf. 31.3 Lenz Yasası. 31.4 İndüklenen emf ve Elektrik Alanları. 31.5 Jeneratörler ve Motorlar.
14) Bölüm 32. İndüktans 32.1 Öz-İndüksiyon ve İndüktans. 32.2 RL Devreleri. 32.3 Manyetik Alandaki Enerji. 32.4 Karşılıklı İndüktans. 32.5 Bir LC Devresindeki Salınımlar.
15) Genel Tekrar
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Physics for Scientists & Engineers, R. A. Serway & J. W. Jewett, 9th Edition
Diğer Kaynaklar: University Physics, Young & Freedman

Fundamentals of Physics, Halliday & Resnick

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

3

Program Kazanımları
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi 4
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Problem Çözme
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 133