İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3019002005
Ders İsmi: Geriatri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere geriatri hemşireliğinde yeterli bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ayrıca yaşlanma teori ve kavramlarını, süreçle ilgili problemleri, fizyolojik ve psikolojik değişiklikleri tanımlamak, uygun hemşirelik girişimlerini öğrenme, yaşlı bakımında yasal ve etik boyutu açıklamaktır.
Dersin İçeriği: Gerontoloji hemşireliği, yaşlanma teorileri, sistem Fonksiyonlarında Yaşla İlişkili Değişiklikler ve Hemşirelik Bakımı, Mental Sağlık Sorunları ve Hemşirelik Bakımı, Farmakoterapi, Geriatrik Sendromlar, Psikososyal Gereksinimler ve Yaşlılarda Sağlık Bakım Kuruluşları, Yaşlılarda Etik ve Hukuksal Konular, Geriatrik Rehabilitasyon, Yaşlı Bireyin Yaşam Kalitesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yaşlanma teorileri temelinde yaşlılığı tanımlayabilir. Demografik eğilimler ve istatistiksel veriler doğrultusunda yaşlı popülasyonu tanımlayabilir.
2) Yaşlılığın normal ve patolojik değişimlerle sonuçlanan fizyolojik yönlerini tartışabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yaşlı bireyin bakımına ilişkin etik ve hukuksal konuları saptayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Önemli fiziksel ve mental sağlık sorunlarını, yaşlı birey ve aileleri üzerindeki etkilerini saptayabilir.
2) Temel geriatrik sendromlar ve hasta bireye etkilerini saptayabilir. Evde, toplumda, akut bakım kuruluşlarında ve özel alanlarda yaşlı bireylerin ve ailelerinin sorunlarını değerlendirebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gerontoloji Hemşireliğine Genel Bakış LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
2) Yaşlanmanın Demografisi ve Yaşlanma Teorileri ve Normal Biyolojik Yaşlanma LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
3) Sistem Fonksiyonlarında Yaşla İlişkili Değişiklikler ve Hemşirelik Bakımı LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
4) Mental Sağlık Sorunları ve Hemşirelik Bakımı LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
5) Farmakoterapi- Yaşlılıkta Değişen Farmakokineti ve İlaç Yanıtları LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed. Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: Introductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
6) Geriatrik Sendromlar LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
7) Ara Sınav Haftası LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
8) Psikososyal Gereksinimler ve Yaşlılarda Sağlık Bakım Kuruluşları LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Geriatri ve Gerontoloji Kitabı, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
9) Yaşlılarda Etik ve Hukuksal Konular LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Geriatri ve Gerontoloji Kitabı, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
10) Geriatrik Rehabilitasyon LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed. Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: Introductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Book of Geriatrics and Gerontology, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal and Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
11) Yaşlı Bireyin Yaşam Kalitesi LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed. Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: Introductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Book of Geriatrics and Gerontology, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal and Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
12) Geriatrik Sendromlar LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Geriatri ve Gerontoloji Kitabı, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
13) Sistem Fonksiyonlarında Yaşla İlişkili Değişiklikler ve Hemşirelik Bakımı LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed. Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: Introductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Book of Geriatrics and Gerontology, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal and Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
14) ARA SINAV LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed. Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: Introductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Book of Geriatrics and Gerontology, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal and Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
14) ARA SINAV LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed. Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: Introductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Book of Geriatrics and Gerontology, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal and Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Geriatri ve Gerontoloji Kitabı, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000. Fındık Ü, Erol Ö: Geriatrik Hasta ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitabevi. 2010. Kaptan G: Geriatrik Bakım İlkeleri. Nobel Tıp Kitabevi. 2013. Kaptan G: Geriatriye Çok Yönlü Bakış. Nobel Tıp Kitabevi.2016.
Diğer Kaynaklar: LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008. Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001. Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001. Geriatri ve Gerontoloji Kitabı, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2006. Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000. Fındık Ü, Erol Ö: Geriatrik Hasta ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitabevi. 2010. Kaptan G: Geriatrik Bakım İlkeleri. Nobel Tıp Kitabevi. 2013. Kaptan G: Geriatriye Çok Yönlü Bakış. Nobel Tıp Kitabevi.2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Lisans yeterlilikleri temelinde, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek, İç hastalıkları hemşireliği alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirmek
2) İç hastalıkları hemşireliği alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak, alanı ile ilgili birey, aile ve toplumun sorunlarını çözmede vaka yöneticisi olarak rol almak, alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturmak, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümlemek, alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanmak
3) 1. Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 2. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) 1. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2. Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme 3. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) 1. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3. Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans yeterlilikleri temelinde, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek, İç hastalıkları hemşireliği alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirmek
2) İç hastalıkları hemşireliği alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak, alanı ile ilgili birey, aile ve toplumun sorunlarını çözmede vaka yöneticisi olarak rol almak, alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturmak, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümlemek, alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanmak
3) 1. Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 2. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) 1. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2. Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme 3. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) 1. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3. Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100