BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52 |
Ders Kodu: | 2000002013 | ||||||||||
Ders İsmi: | Yapay Zeka | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Serhat DALGALIDERE | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin yapay zekânın temel teknik ve mekanizmalarını içerecek şekilde yapay zeka konusuna giriş yapmalarını sağlamaktır. Bu dersi tamamlayan öğrencilerin yapay zekânın tarihsel ve kavramsal gelişimini, yapay zekânın amaçları ve bu amaçlara ulaşmak için kullandığı yöntemleri, yapay zekânın toplumsal ve ekonomik rolünü anlaması ve problemleri analiz ederek yapay zekâ tekniklerinin nerede kullanılabileceğinin belirlenmesi ve yapay zekâ tekniklerini kullanabilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Yapay zekaya giriş, Doğal ve Yapay Zeka, Turing Testi, Arama yöntemleri, Planlama, Sezgisel Problem Çözme, Bilgi gösterilimi, Yüklem Mantığı, Yapay Zeka Programlama Dilleri, Common Lisp ile programlama, Oyun Teorisi, Genetik Algoritmalar, Bulanık Mantık, Uzman Sistemler, Yapay Zeka Uygulamaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrencilerle tanışma ve dersin içeriğini anlatma. | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
2) | Yapay Zeka Tanımı, Tarihi, Gelişimi ve Uygulama Alanları | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
3) | Bulanık Mantık: Uzman Sistemler ve Denetleyicileri | Baykal, N., & Beyan, T. (2004). Bulanık Mantık: Uzman Sistemler ve Denetleyiciler. Ankara: Bıçaklar Kitabevi. |
4) | Yapay Zeka'nın İnsan ile İlişkisi | Nabiyev, V. V. (2010). Yapay Zeka: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Baykal, N., & Beyan, T. (2004). Bulanık Mantık: Uzman Sistemler ve Denetleyiciler. Ankara: Bıçaklar Kitabevi. |
5) | Aristo Mantığı, Bulanık Mantık. İki mantığın karşılaştırması | Nabiyev, V. V. (2010). Yapay Zeka: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Baykal, N., & Beyan, T. (2004). Bulanık Mantık: Uzman Sistemler ve Denetleyiciler. Ankara: Bıçaklar Kitabevi. |
6) | Yapay Zeka Modelleri | Ünal, E. (2023, Mart). Üretken Yapay Zekâ Çağı ve ChatGPT. Bilim ve Teknik Dergisi Nabiyev, V. V. (2010). Yapay Zeka: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Baykal, N., & Beyan, T. (2004). Bulanık Mantık: Uzman Sistemler ve Denetleyiciler. Ankara: Bıçaklar Kitabevi. |
7) | Yapay Sinir Ağları | Ünal, E. (2023, Mart). Üretken Yapay Zekâ Çağı ve ChatGPT. Bilim ve Teknik Dergisi Nabiyev, V. V. (2010). Yapay Zeka: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Baykal, N., & Beyan, T. (2004). Bulanık Mantık: Uzman Sistemler ve Denetleyiciler. Ankara: Bıçaklar Kitabevi. |
8) | Ara Sınav-1 | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
9) | Akıllı Ajanlar, Doğal Dil İşleme | Ünal, E. (2023, Mart). Üretken Yapay Zekâ Çağı ve ChatGPT. Bilim ve Teknik Dergisi Nabiyev, V. V. (2010). Yapay Zeka: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Baykal, N., & Beyan, T. (2004). Bulanık Mantık: Uzman Sistemler ve Denetleyiciler. Ankara: Bıçaklar Kitabevi. |
10) | Büyük Veri, Makina Öğrenmesi | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
11) | Algoritmalar ve Rasyonel Yapay Zeka | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
12) | Ara Sınav-2 | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
13) | Yapay Zeka Türleri | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
14) | Yapay Zekanın Kullanım Alanları ve Sürdürülebilirlik | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
15) | Final Sınavı | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | 1.Vasif Nabiyev, Yapay Zeka, 5. Baskı, Seçkin Yayınevi 2.Yapay Zeka Ders Notu, Cahit Karakuş, 2023. https://ckk.com.tr/ders/YZ/YZ%2000%20Yapay%20Zeka%20Ders%20Notu.html 3. Makine Öğrenmesinde Sınıflandırma Yöntemleri ve R Uygulamaları, Selçuk Alp, Ersoy Öz., Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak. | ||||||
2) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak. | ||||||
3) Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak. | ||||||
4) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak. | ||||||
5) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak. | ||||||
6) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak. | ||||||
7) Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak. | 3 |
2) | Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak. | 5 |
3) | Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak. | 2 |
4) | Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak. | 3 |
5) | Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
6) | Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak. | 1 |
7) | Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak. | 2 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Sunum | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 76 |