BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2021221010
Ders İsmi: Sistem Analizi ve Tasarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşenur ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Ayşenur ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin karşılaşacakları sistemleri tanıma ve bu sistemler üzerinde analiz ve tasarım yapma becerisi kazandırmayı ayrıca öğrencinin edindiği mesleki bilgi birikimini kullanarak sektörde uygulanabilir bir projeyi tüm ayrıntılarıyla oluşturabilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders sistem analizi ve tasarımına giriş, sistem özellikleri, bilgi sistemleri, sistem geliştirme süreci ve modelleri, ön inceleme çalışmaları, sistem tasarımı, proje yönetimi, nesneye yönelik sistem analizi, UML modelleme, agile modelleme ve prototip oluşturma, modelleme uygulamaları, işletmelerde bilgi sistemi uygulamaları, kalite güvencesi ve test teknikleri konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilgisayar kavram, yöntem ve de yazılımlarına hakim olur. Donanım keşif ve kurulması işlemini yapar. Kişisel ve ağ işletim sistemlerini tanır. Mesleği ile ilgili etik, sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. Toplam kalite felsefesini benimsemiş ve ilgili kurumsal süreçlere destek verebilen teknik eleman olurlar.
2) Donanım keşif ve kurulması işlemini yapar. Kişisel ve ağ işletim sistemlerini tanır. Mesleği ile ilgili etik, sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yazılım (PC, ağ ortamı ve internet) planlama ve tasarımında görev alır. Mesleki alanda algoritmik düşünerek ortaya çıkacak olan problemlere karşı çözüm bulur. Mesleki alanda matematik becerilerini kullanır.
2) Kelime işlemci, hesaplama tablosu, sunu, veri tabanı ve grafik tabanlı tasarım programlarını kurar ve kullanır. Verilen teorik konuları uygulama imkanı bulurlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Bölümde derslerin haricinde kendi alanları ile ilgili kulüp çalışmaları ile sektörde var olan firmalar ile tanışma ve iletişim kurma şansı bulurlar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Hızlı öğrenebilir ve öğrendiklerini pratiğe dökerler. Eğitim sürecinde öğrendiği temel bilgiler sayesinde var olan yenilikleri öğrenme ve bunları geliştirme yeteneğine sahip olurlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bölümde öğrenciler hem programcılık, web tasarımı hemde teknik dersleri aldıkları için tercih edilme şansları artar. Programcılık dersleri sayesinde öğrenciler yeni programlar geliştirme ve bunları kendi ürettikleri projelerle uygulama yetkinliği kazanırlar. Bazı küçük veya orta ölçekli şirketlerde yöneticilik ve liderlik rolünü üstlenirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Yaygın karşılaşılan yazılım ve donanım arızalarını tespit eder, sorunlara çözüm üretirler. Veri güvenliği ve saklanması ile ilgili tedbirleri alan ve uygun çözümler bulan birey olurlar. Hata bulma, problem çözme, karar verme ve işlem planlaması konularında yetenekli olurlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
2) Sistem Özellikleri 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
3) Bilgi Sistemleri 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
4) Sistem Geliştirme Süreci ve Modelleri 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
5) Ön İnceleme Çalışmaları 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
6) Sistem Tasarımı 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
7) Proje Yönetimi ve Tasarımı 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
8) Ara Sınav
9) Nesneye Yönelik Sistem Analizi 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
10) UML Modelleme 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
11) Agile Modelleme ve Prototip Oluşturma 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
12) Modelleme Uygulamaları 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
13) İşletmelerde Bilgi Sistemi Uygulamaları 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
14) Kalite Güvencesi ve Test Teknikleri 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson. 2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık. 3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
15) Yıl Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson.
2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık.
3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.
Diğer Kaynaklar: 1) Kendall, Kenneth E. (2014). System Analysis and Design (Ninth Edition). Pearson.
2) Kalıpsız, O., Olcaysoy Buharalı, A. & Biricik, G. (2018). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme (4. Basım). Papatya Yayıncılık.
3) Whitten, Jeffrey L. (2002). Systems Analysis and Design Methods (Seventh Edition). McGraw-Hill.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak.
2) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak.
3) Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak.
4) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak.
5) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak.
6) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak.
7) Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak. 2
2) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak. 3
3) Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak. 1
4) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak. 1
5) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak. 1
6) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak. 5
7) Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 114