BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2021211005
Ders İsmi: Bilgisayar Ağları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Esma TAYRAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Serhat DALGALIDERE
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgisayar ağlarının en alt katmanındaki veri iletişiminden, en üst katmandaki protokollere kadar olan spektrumda bilgi sahibi olmasını sağlamak ve modern araçlar kullanarak ağlar üzerinde analiz, izleme, iyileştirme ve her katman için geliştirme yapabilme becerisine sahip olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Veri haberleşmesinin temelleri, çoğullama, analog ve dijital veri iletişimi, fiziksel veri iletişimi ortamı, bilgisayar ağları mimarileri, ISO OSI referans modeli, anahtarlama teknikleri, yerel ağ protokolleri, ortam ulaşım kontrolü (MAC) protokolleri, veri bağı katmanı, çerçeveleme, hata kontrolü, kayan pencere protokolü, yol bulma katmanı, ağ seviyesi adresleme, uygulama katmanı. TCP/IP suiti, IP Yönlendirme protokolü, TCP ve UDP protokolleri. Java ile uygulama geliştirme ve dönem projesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1)Modern ağ teknolojilerini hız, ulaşım tekniği ve topoloji açısından anlıyabilme ve kıyaslayabilme 2)Yerleşim alanı ulaşım ağları (Noktadan noktaya erişim, çevirmeli modem, ADSL, kablo modem), Protokol katmanı yığıtı, istemci/sunucu mimarisi, uygulama katmanı uygulamaları (Telnet, FTP, DNS, HTTP, SMTP) gibi konuları açıklayabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Transport katmanı servisleri, Güvenli ve güvensiz veri transferi, TCP Protokolü, UDP Protokolü içeren Transport katmanını inceleyebilme ve analiz edebilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ağ katmanı servisleri, Yöneltme, IP Protokolü, IP adresleme konularında bilgi ve analiz kullanarak yeni IP/Ağ yapıları oluşturabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Çeşitli programlama dilleri ve modern geliştirme araçlarını kullaranarak bilgisayar ağları uygulamaları ve protokolleri gelistirebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Veri Bağı Katmanları Servisleri, Ethernet, Simgeli Halka, Hata sezimi ve düzeltimi, ARP içeren Veri bağı katmanı ve yerel alan ağları katmanlarını açıklayabilme ve kıyasyabilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) BİLGİSAYAR AĞLARINA GİRİŞ Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
2) UYGULAMA KATMANI Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
3) UYGULAMA KATMANI: PROTOKOLLER Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
4) TRANSPORT KATMANI: TRANSPORT SERVİSLERİ Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
5) TRANSPORT KATMANI: GÜVENLİ VERİ TRANSFERİ Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
6) TRANSPORT KATMANI: TRANSPORT PROTOKOLLERİ Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
7) AĞ KATMANI: ADRESLEME Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
8) ARA SINAV 1 Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
9) AĞ KATMANI: YÖNLENDİRME Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
10) VERİ BAĞI KATMANI: SERVİSLER Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
11) VERİ BAĞI KATMANI: SERVİSLER Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
12) VERİ BAĞI KATMANI: HATA SEZİMİ VE DÜZELTİLMESİ Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
13) ARA SINAV 2 Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
14) VERİ BAĞI KATMANI:ÇOKLU ERİŞİM PROTOKOLLERİ Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
15) VERİ BAĞI KATMANI:ÇOKLU ERİŞİM PROTOKOLLERİ Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin yürütücüsü tarafından notlar paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Bilgisayar Ağları, Resul Kara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
Bilgisayar Ağları, Turgut Özseven, Ekin Kitabevi Yayınları, 2020
James F. Kurose and Keith W. Ross , Computer Networking - A Top-Down Approach Featuring the Internet, 4th Edition , 2007 Addison Wesley

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

3

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak.
2) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak.
3) Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak.
4) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak.
5) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak.
6) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak.
7) Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama ile ilgili problemlerinin çözümüne uygulama becerisine sahip olmak. 2
2) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama alanına özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun yazılım gereksinimlerini belirleme ve tanımlama becerisine sahip olmak. 1
3) Belirlenen gereksinimleri karşılayacak yazılım sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olmak. 3
4) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama uygulamaları için modern teknik ve programlama araçlarını kullanma becerisine sahip olmak. 3
5) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlama disiplini ve disiplinler arası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisine sahip olmak. 3
6) Yazılım sistemlerini geliştirme ve bilgisayar programlarının analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesindeki yaklaşımları uygulama becerisine sahip olmak. 1
7) Yazılım ve bilgisayar programlama alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilincine sahip olmak. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 2 10 20
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 154