İLK VE ACİL YARDIM (YO, MYO) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | 5010003051 | ||||||||
Ders İsmi: | Yaşam Kalitesi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Erkan KOLAT | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Sermin DİNÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yaşam kalitesi kavramını, sağlıkta yaşam kalitesini, yaşam kalitesi üzerine etki etkisi olan durumları ve farklı gruplardaki yaşam kalitesini ortaya koymaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; yaşam kalitesi kavramı, yaşam kalitesinin etkileri, sağlıkla ilgili yaşam kalitesi ve yaşam kalitesinin ölçülmesi, uyku ve yaşam kalitesi, iş yaşam kalitesi, kentsel yaşam kalitesi, özel gruplarda yaşam kalitesi (çocuklar ve yaşlılar), kadınların yaşam kalitesi, yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar, hastalık yükleri ve yaşam kalitesi ve ülkelere göre yaşam kalitesi konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | Okuma ve araştırma |
2) | Yaşam kalitesi kavramı, Yaşam kalitesini etkileyen faktörler | Okuma ve araştıma |
3) | Yaşam kalitesinin etkileri | Okuma ve araştırma |
4) | Sağlıkla ilgili yaşam kalitesi ve Yaşam kalitesinin ölçülmesi | Okuma ve araştırma |
5) | Uyku ve yaşam kalitesi | Okuma ve araştırma |
6) | İş yaşam kalitesi | Okuma ve araştırma |
7) | Kentsel yaşam kalitesi | Okuma ve araştırma |
8) | Ara sınav | Okuma ve araştırma |
9) | Özel gruplarda yaşam kalitesi-I | Okuma ve araştırma |
10) | Özel gruplarda yaşam kalitesi-II | Okuma ve araştırma |
11) | Kadınların yaşam kalitesi | Okuma ve araştırma |
12) | Yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar | Okuma ve araştırma |
13) | Hastalık yükleri ve yaşam kalitesi-I | Okuma ve araştırma |
14) | Hastalık yükleri ve yaşam kalitesi-II | Okuma ve araştırma |
15) | Ülkelere göre yaşam kalitesi | Okuma ve araştırma |
16) | Final sınavı | Okuma ve araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | M. Joseph Sirgy (2021). The Psychology of Quality of Life Wellbeing and Positive Mental Health. ISBN 978-3-030-71887-9 Peter M. Fayers & David Machin (2016) Quality of Life The assessment, analysis and reporting of patient-reported outcomes. John Wiley & Sons David Phillips (2006) Quality of Life Concept, policy and practice. Routledge |
Diğer Kaynaklar: | M. Joseph Sirgy (2021). The Psychology of Quality of Life Wellbeing and Positive Mental Health. ISBN 978-3-030-71887-9 Peter M. Fayers & David Machin (2016) Quality of Life The assessment, analysis and reporting of patient-reported outcomes. John Wiley & Sons David Phillips (2006) Quality of Life Concept, policy and practice. Routledge |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik sahiptir. | |||||||||||||
2) Mezunlar ilk ve acil yardım ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. | |||||||||||||
3) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |||||||||||||
4) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |||||||||||||
5) Mezunlar acil durumlarda olay yeri ve hasta değerlendirmeyi ve alabileceği önlemleri bilir. | |||||||||||||
6) İlk ve Acil Yardım Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. | |||||||||||||
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. | |||||||||||||
8) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||||
9) Mezunlar alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. | |||||||||||||
10) Mezunlar alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. | |||||||||||||
11) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||||||||||
12) Mezunlar hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur. | |||||||||||||
13) Mezunlar hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini ve yöntemlerini bilir. | |||||||||||||
14) Mezunlar acil bakımda mesleği ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur, temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları çözümler, EKG ritim analizi yapar, ritimlere uygun acil bakım becerisine sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik sahiptir. | |
2) | Mezunlar ilk ve acil yardım ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. | |
3) | Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
4) | Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |
5) | Mezunlar acil durumlarda olay yeri ve hasta değerlendirmeyi ve alabileceği önlemleri bilir. | |
6) | İlk ve Acil Yardım Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. | |
7) | Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. | |
8) | Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. | |
9) | Mezunlar alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. | |
10) | Mezunlar alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. | |
11) | Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
12) | Mezunlar hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur. | |
13) | Mezunlar hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini ve yöntemlerini bilir. | |
14) | Mezunlar acil bakımda mesleği ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur, temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları çözümler, EKG ritim analizi yapar, ritimlere uygun acil bakım becerisine sahip olur. |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 96 |