TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003048
Ders İsmi: Üreme Sağlığına Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, üreme sağlığı kavramının tanımını yapabilmek, önemini ve amacını açıklayabilmek, üreme sağlığının temel öğelerini sayabilmek, üreme haklarını açıklayabilmek, üreme sağlığı kapsamındaki hizmetleri sayabilmek ve üreme sağlığında bütüncül yaklaşıma yönelik gerekli olan bilgi ve becerileri kazandırmadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Üreme sağlığı kavramının ortaya çıkışı, üreme sağlığı tanımı, Üreme sağlığı hakları, Üreme sağlığının kadınlar için önemi, Üreme sağlığını etkileyen faktörler (kültür, din, cinsiyet, toplumsal cinsiyet) ve kadın sağlığı, Dünyada ve Türkiye’de cinsel sağlık ve üreme sağlığı, Adolesan sağlığı, Gebelik fizyolojisi ve doğum süreci, Doğurganlığın düzenlenmesi ve güvenli annelik, Kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri ve çocuk istismarı ve Farklı cinsel yönelimi olan bireylerde üreme sağlığı sorunlarını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Üreme sağlığının önemini açıklar
2) Üreme sağlığını etkileyen faktörleri belirler
3) Üreme hakları kavramını tanımlar
4) İnsan hayatının çeşitli evrelerinde üreme sağlığı sorunlarını tanımlar ve çözüm önerileri üretir
5) Üreme sağlığı kapsamında ele alınması önerilen konuları öğrenir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dünyada ve Türkiye'de üreme sağlığı sorunlarını tanımlar
2) Farklı cinsel yönelimi olan bireylerin üreme sağlığı sorunlarını tanımlar ve çözüm önerileri üretir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Tanışma, Ders Programının Tanıtılması ve Beklentiler • Üreme Sağlığı Genel Kavram ve İlkeleri 1.Ross M. Pawlina W.Histology: A Text and Atlas : with Correlated Cell and Molecular Biology. Ankara: Palme yayınları. 2.Karakoç L., Fındıklı N., Enginsu E., at all. Üremeye Yardımcı Tekniklerde Laboratuvar. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitapevi 3. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
2) • Dünyada ve Türkiyede Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlık • Üreme ve Cinsel Sağlık Hakları 1. Özbek H., 2022, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, ISBN: 9786254277702, Nobel Akademik Yayıncılık 2. Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Hakları Platformu adına Türkiye Aile Sağlığı ve Planlaması Vakfı (TAPV), PANDEMİ DÖNEMLERİNDE CİNSEL SAĞLIK VE ÜREME SAĞLIĞI (CSÜS) HİZMETLERİ: TOPLUM TEMELLİ HİZMETLER İÇİN REHBER, ISBN 978-605-70326-1-4, Acar Basım Cilt Sanayi Ticaret Anonim Şirketi
3) • Üreme Sistemi Anatomisi-1 • Kadın Üreme Sistemi 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
4) • Üreme Sistemi Anatomisi-2 • Erkek Üreme Sistemi 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
5) • Üreme Sistemi Fizyolojisi 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
6) • Gençlerde Üreme Sağlığı Sorunları • Kadın ve Erkekte Üreme Sağlığı Sorunları ve Yaklaşımlar 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
7) Ara sınav
8) • Üreme Sağlığı Sorunlarında Tanı Yöntemleri 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
9) • Üreme Sağlığı ve Doğurganlık Bilinci • Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
10) • Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
11) • Riskli Gruplarda Cinsel Sağlık Ve Üreme Sağlığının Korunması ve Sorunlara İlişkin Çözümler 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
12) • İklim Değişikliğinin Kadın ve Erkek Üreme Sağlığına Etkileri 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
13) Ödev teslim ve sunum
14) Ödev teslim ve sunum
15) Dersin Değerlendirmesi
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Ross M. Pawlina W.Histology: A Text and Atlas : with Correlated Cell and Molecular Biology. Ankara: Palme yayınları.
2.Karakoç L., Fındıklı N., Enginsu E., at all. Üremeye Yardımcı Tekniklerde Laboratuvar. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitapevi
Diğer Kaynaklar: 1.Ross M. Pawlina W.Histology: A Text and Atlas : with Correlated Cell and Molecular Biology. Ankara: Palme yayınları.
2.Karakoç L., Fındıklı N., Enginsu E., at all. Üremeye Yardımcı Tekniklerde Laboratuvar. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitapevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

7

Program Kazanımları
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 2 32
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 94