DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003011
Ders İsmi: Eleştirel Düşünme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Kafiye EROĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, öğrencinin eleştirel düşünmenin bireysel ve mesleki yaşamdaki önemini kavraması, günlük yaşamında ve mesleki kararları vermede eleştirel düşünmeye ilişkin bilgi ve becerileri kazanması amaçlanır.
Dersin İçeriği: Düşünme, eleştirel düşünme ve eleştirel düşünme becerileri, Eleştirel düşünme süreci , problem çözme becerisi, karar verme, önceliklendirme ve zaman yönetimi, iletişim ve kanıt.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Düşünme ile ilgili kavramları tanımlar.
2) Düşüncenin anlamını kavrar.
3) Felsefi ve bilimsel düşüncenin ne olduğunu öğrenir.
4) •Eleştirel düşünmenin bireysel ve mesleki yaşamdaki önemini tartışır.
5) Analitik, diyalektik, yorumlamacı gibi düşünme türlerini öğrenir.
6) Bilimsel düşünce içinde tümevarımsal, tümdengelimsel ve çıkarımsal düşünmeyi kavrar.
7) • Eleştirel düşünen bireyin özelliklerini tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Eleştirel düşünme ile problem çözme süreci arasındaki ilişkiyi açıklar.
2) Modern bilim içinde analitik düşüncenin önemini kavrar ve analitik düşünmeyi öğrenir.
3) Analitik düşünceyi kullanarak düşüncesini etkili ve doğru ifade etme becerisini geliştirir.
4) • Eleştirel düşünmenin bireysel/ mesleki yaşamına yansımasını örnek durumlarla açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) • Eleştirel düşünmede karar vermenin önemini fark eder.
2) • Eleştirel düşünmede etkili iletişimin önemini tartışır
Öğrenme Yetkinliği
1) • Eleştirel düşünme sürecini ve öğelerini analiz eder.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) • Eleştirel düşünmede öncelikleri belirleme ve zaman yönetiminin önemini kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve programın açıklanması Grupların oluşturulması Öğrencilerin Eleştirel düşünme beceri eğilimlerinin ölçülmesi
1) Dersin tanımı ve Düşünme Nedir?
2) Felsefi ve Bilimsel Düşünce Okuma-Araştırma
2) Düşünme Düşünme Biçimleri Düşünme süreci Düşünme becerileri
3) Eleştirel düşünmenin tanımı ve önemi Eleştirel düşünme eğilim ve boyutları Eleştirel düşünme sürecinde entelektüel standartlar
3) Analitik Düşünce Okuma-araştırma
4) Eleştirel düşünme süreci Eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler Eleştirel Düşünme Süreci: Vaka Örneği
4) Diyalektik, yorumlama Okuma-araştırma
5) Tümevarım, Tümdengelim ve çıkarım Okuma-araştırma
5) Eleştirel düşünme becerileri Eleştirel becerileri kullanma: Örnek makale analizi
6) Problem çözme becerisi Problem çözme süreci Egzersiz -senaryo
6) Analitik akıl yürütme Okuma-araştırma
7) Akıl Yürütme Süreci Okuma-araştırma
7) ARA SINAV
8) Arasınav
8) İletişim İletişim Süreci İletişim etkinlikleri Egzersiz- senaryo
9) Mantıkta iddialar ve aralarındaki ilişkiler Okuma-araştırma
9) Grup sunumları -Eleştirel Düşünme Etkinliği I Makale 1, Film 1
10) Etkili akıl yürütme Okuma-araştırma
10) Kanıt Kanıta dayalı uygulama Egzersiz – senaryo
11) Etkili akıl yürütme II Okuma-araştırma
11) Grup sunumları- Eleştirel Düşünme Etkinliği II Serbest 1, Film 2
12) Grup sunumu- Eleştirel Düşünme Etkinliği III Makale 2, Kitap 1
12) Akıl yürütme ve analiz Okuma-araştırma
13) Grup Sunumu- Eleştirel Düşünme Etkinliği IV Kitap 2, Serbest 2
13) Akıl yürütme planlaması ve yaratıclığı Okuma-araştırma
14) Grup Sunumu- Eleştirel Düşünme Etkinliği V Film 3, Serbest 3 Kapanış ve Dersin Değerlendirilmesi
14) Düşünceyi yapılandırma Okuma-araştırma
15) Düşünceyi anlatmak-ifade etmek Okuma-araştırma
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Allen Matthew, Smart thinking, Oxford Univ Press, Oxford and New York, 2004.
2- Paul Richard, Elder Linda, Kritik Düşünce, Çev Ed. A. Esra Aslan- Gamze Sert, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013.
Diğer Kaynaklar: 1- Allen Matthew, Smart thinking, Oxford Univ Press, Oxford and New York, 2004.
2- Paul Richard, Elder Linda, Kritik Düşünce, Çev Ed. A. Esra Aslan- Gamze Sert, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013.
3.M. Gare Rubenfeld, Barbara Scheffer. Critical Thinking TACTICS for Nurses 3. Baskı, Jones&Bartlett Learning, 2014, ISBN: 1284066096, 9781284066098
https://books.google.com.tr/books?id=n9qCAwAAQBAJ&dq=critical%20thinking%20nursing&hl=tr&source=gbs_book_other_versions

4. Judith M. Wilkonson. Nursing Process and Critical Thinking, 5. Baskı, Pearson Education, 2011, ISBN: 0132181622, 9780132181624
https://books.google.com.tr/books?id=C7qYcQAACAAJ&dq=critical%20thinking%20nursing&hl=tr&source=gbs_book_other_versions

5. Eileen Gambrill. Critical Thinking in Clinical Practice, John Wiley&Sons, 2012
ISBN: 0470904380, 9780470904381
https://books.google.com.tr/books?id=NsuHtwciwQwC&dq=critical+thinking&hl=tr&source=gbs_navlinks_s

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

2

3

4

4

3

5

5

6

9

6

7

8

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Problem Çözme
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Ara Sınavlar 1 14 14
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 90