DEPARTMENT OF OCCUPATIONAL THERAPY | |||||
---|---|---|---|---|---|
Qualification Awarded | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
Bachelor's (First Cycle) Degree | 4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6 QF-EHEA:First Cycle TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31,72 |
Course Code: | 1200111013 | ||||||||||
Ders İsmi: | General Physiology | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Fall | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||||
Other Recommended Topics for the Course: | |||||||||||
Type of course: | Necessary | ||||||||||
Course Level: |
|
||||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||||
Course Coordinator : | Assoc. Prof. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ | ||||||||||
Course Lecturer(s): |
|
||||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | The aim of this course is to provide basic theoretical information about human physiology. Within this information; musculoskeletal physiology, cardiovascular physiology, circulatory and respiratory system physiology, energy systems, endocrine system, uro-genital organ and birth problems, fluid electrolyte balance/cyt base balance, pain physiology information will be explained in detail. In addition, information will be given about the body's defense systems and methods of coping with stress. |
Course Content: | In this course, physiological functioning mechanisms of human body systems and normal and abnormal physiological conditions will be explained. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Cellular Physiology Blood Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
2) | Musculoskeletal System Physiology & Energy Systems | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
3) | Renin-Angiotensine System Physiology Fluid-Electrolyte & Acid-Base Equilibrum | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
4) | Respiratory System Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
5) | Gastrointestinal System Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
6) | Nervous System Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
7) | Nervous System Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
8) | Midterm exam | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
9) | Endocrine System Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
10) | Cardiovascular System Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
11) | Pain Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
12) | Urogenital and Urinary System Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
13) | Mechanism of Physiological Stress, Cognition and Behavior Immune System Physiology | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
14) | Student Presentations | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
15) | Student Presentations | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
16) | Final exam | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
Course Notes / Textbooks: | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
References: | 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019 4. Costanzo LS. Fizyoloji. Çeviri Editörü: Prof.Dr. Levent Öztürk Elsevier, 6th edt., 2018 5. Harvey RA. Fizyoloji Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları, Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Alkaç, 2016 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||||
1) Describes the basic concepts of basic medical sciences and occupational therapy and the role of occupational therapy in promoting and maintaining health. | |||||||||||
2) Describes assessment and intervention methods within the framework of occupational therapy-specific theories and models in individual and community-based interventions. | |||||||||||
3) Analyzes activities to reduce participation restrictions in individuals' performance areas, makes environmental arrangements, plans and implements interventions and preventive approaches that will increase performance capacity. | |||||||||||
4) Identifies and designs research needs on topics related to occupational therapy science and practice, collects data, analyzes and reports results. | |||||||||||
5) Takes responsibility independently and as a member of a multidisciplinary team within the framework of professional ethics and quality standards. | |||||||||||
6) With the awareness of lifelong learning, they follow accurate and up-to-date information, developments in science and technology, and use the information they acquire effectively. | |||||||||||
7) Uses verbal and written communication and language skills effectively, informs the individuals he/she serves, caregivers, the team he/she works with and other stakeholders. | |||||||||||
8) By observing the legal rights of the profession and the quality of occupational therapy services, they use their professional knowledge and skills with a professional identity and contribute to the well-being of the individuals they serve. | |||||||||||
9) Plans and implements individual and social approaches without discrimination, taking into account personal differences and their effects on activities, roles and participation. | |||||||||||
10) He/she is aware of the universal and societal effects and legal consequences of the practices related to his/her field. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Describes the basic concepts of basic medical sciences and occupational therapy and the role of occupational therapy in promoting and maintaining health. | 5 |
2) | Describes assessment and intervention methods within the framework of occupational therapy-specific theories and models in individual and community-based interventions. | |
3) | Analyzes activities to reduce participation restrictions in individuals' performance areas, makes environmental arrangements, plans and implements interventions and preventive approaches that will increase performance capacity. | |
4) | Identifies and designs research needs on topics related to occupational therapy science and practice, collects data, analyzes and reports results. | |
5) | Takes responsibility independently and as a member of a multidisciplinary team within the framework of professional ethics and quality standards. | |
6) | With the awareness of lifelong learning, they follow accurate and up-to-date information, developments in science and technology, and use the information they acquire effectively. | |
7) | Uses verbal and written communication and language skills effectively, informs the individuals he/she serves, caregivers, the team he/she works with and other stakeholders. | |
8) | By observing the legal rights of the profession and the quality of occupational therapy services, they use their professional knowledge and skills with a professional identity and contribute to the well-being of the individuals they serve. | |
9) | Plans and implements individual and social approaches without discrimination, taking into account personal differences and their effects on activities, roles and participation. | |
10) | He/she is aware of the universal and societal effects and legal consequences of the practices related to his/her field. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Course | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Homework | |
Sunum |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Homework Assignments | 1 | % 20 |
Midterms | 1 | % 40 |
Semester Final Exam | 1 | % 40 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 2 | 28 |
Study Hours Out of Class | 14 | 5 | 70 |
Midterms | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Total Workload | 108 |