DEPARTMENT OF NURSING
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1215002024
Ders İsmi: Health Promotion
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Sibel YOLCU
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course aims to provide health professionals with knowledge about basic concepts in health and disease, health behaviors, health promotion models, health promotion strategies, health promotion and health-promoting practices.
Course Content: The content of the course is; basic concepts in health and disease, psychosocial aspects of health, health promoting behaviors, models used in health promotion, health promotion strategies, health promotion and nursing process, health promoting practices specific to life periods.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Identify global health problems
2) Explain the concepts of health promotion
3) Can identify risky groups in society
4) Can prepare health promotion programs for special groups
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction to the course, introduction of the course
2) Concept, Scope and Importance of Health Promotion
3) Factors Affecting Health Promotion
4) Models Related to Health Promotion
5) Health Literacy
6) Nutrition and Health Promotion
7) Health Promotion and Physical Activity
8) MIDTERM EXAM WEEK
9) Eid al-Ramadan
10) Stress Management and Health Promotion
11) Improving the Health of the Elderly
12) 1 May Labor Day
13) Tobacco Control and Health Promotion
14) Promoting Health in the Work Environment
15) The Role of the Nurse in Health Promotion
16) Health Policies and Health Promotion

Sources

Course Notes / Textbooks: 1. Ayaz Alkaya S. Sağlığın Geliştirilmesi. Hedef Basın Yayın. Ankara, 2017.
2. Uluslararası Sağlığın Geliştirilmesi Ve İletişimi Sempozyumu-11-13 Nisan 2011. T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Daire Başkanlığı. Birinci Baskı: Ankara Haziran 2012.ss.7-8.
3. Esin MN. Sağlığı Geliştirme Modellerinin Uygulamaya Yansıması. 16.Ulusal Halk Sağlığı Kongre Kitabı: Sağlığın Geliştirilmesi. Antalya, 27-31 Ekim 2013.
4. Toplum Sağlığı Merkezi Çalışanlarına Yönelik “Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi” Rehberi. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlığın Teșviki ve Geliștirilmesi Daire Bașkanlığı Ankara,2011.
5. T. C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü. 1. Baskı, Ankara, Nisan 2011.
6. Erci B. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlıklı Yaşam. İçinde: Halk Sağlığı Hemşireliği. Göktuğ Yayınları. Genişletilmiş 2. Baskı, Amasya 2014.ss.266-281.
References: 1. Ayaz Alkaya S. Sağlığın Geliştirilmesi. Hedef Basın Yayın. Ankara, 2017.
2. Uluslararası Sağlığın Geliştirilmesi Ve İletişimi Sempozyumu-11-13 Nisan 2011. T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Daire Başkanlığı. Birinci Baskı: Ankara Haziran 2012.ss.7-8.
3. Esin MN. Sağlığı Geliştirme Modellerinin Uygulamaya Yansıması. 16.Ulusal Halk Sağlığı Kongre Kitabı: Sağlığın Geliştirilmesi. Antalya, 27-31 Ekim 2013.
4. Toplum Sağlığı Merkezi Çalışanlarına Yönelik “Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi” Rehberi. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlığın Teșviki ve Geliștirilmesi Daire Bașkanlığı Ankara,2011.
5. T. C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü. 1. Baskı, Ankara, Nisan 2011.
6. Erci B. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlıklı Yaşam. İçinde: Halk Sağlığı Hemşireliği. Göktuğ Yayınları. Genişletilmiş 2. Baskı, Amasya 2014.ss.266-281.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfil her professional roles and responsibilities.
2) Reached and used scientific and up-to-date information about nursing and took responsibility for activities that contributed to the development of the nursing profession.
3) Can perform nursing care with a holistic approach in cases of protecting, improving, and deviating from the health of the individual, family, and society.
4) Performs nursing practices in line with ethical principles and legal regulations.
5) Uses effective communication skills in interpersonal relations.
6) Uses technology and innovative approaches in nursing practice.
7) It embraces lifelong learning.
8) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
9) Uses at least one foreign language at a level to reach scientific knowledge about the field.
10) Takes responsibility in scientific research, projects and activities related to the field of nursing.
11) It works collaboratively with the healthcare team and other disciplines.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfil her professional roles and responsibilities. 5
2) Reached and used scientific and up-to-date information about nursing and took responsibility for activities that contributed to the development of the nursing profession.
3) Can perform nursing care with a holistic approach in cases of protecting, improving, and deviating from the health of the individual, family, and society.
4) Performs nursing practices in line with ethical principles and legal regulations.
5) Uses effective communication skills in interpersonal relations. 4
6) Uses technology and innovative approaches in nursing practice. 2
7) It embraces lifelong learning. 4
8) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills. 4
9) Uses at least one foreign language at a level to reach scientific knowledge about the field. 4
10) Takes responsibility in scientific research, projects and activities related to the field of nursing. 2
11) It works collaboratively with the healthcare team and other disciplines. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Okuma
Homework
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 30
Midterms 1 % 30
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 2 28
Study Hours Out of Class 16 3 48
Homework Assignments 1 1 1
Midterms 1 1 1
Final 1 1 1
Total Workload 79